Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
emilvikingstrand

Logg sitter kvar i vinter???

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en NASA cruiser logg med plast givare. Har beslutat mig för att låta båten ligga kvar i sjön i vinter. klarar loggen det, känns sjukt läskigt att försöka ta bort den med båten i vattnet.

Tacksam för andra bra ligga i på vintern tips.

Mvh

Emil Larsson 

Senast ändrad av emilvikingstrand | 26 september 2011 | 19:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min båt i några vintrar.

Monterade nytt logg och lod med kombinerad givare förra våren, när båten var uppe för vårutrustning. Det skall egentligen inte va nåt problem att ta in givaren och sätta i en blindplugg. På min bottengenomföring, så är det en flerp som skall stänga när man drar in givaren. Har själv inte försökt, men jag tror inte det kommer in så mycket vatten. Har man dessutom reservpluggen till hands och trycker i den, så borde det gå snabbt.

Jag tog inte in givaren under vintern. På våren fungerade loggen inte alls. Hade en kille som dök och gjorde ren proppeller och kollade över resten av undervattenskroppen, i slutet av sommaren. loggivaren var kraftigt beväxt.

Skall ha båten i även denna vintern. Kommer att ta in givaren, när vi seglat färdigt för i år. Dvs efter 1;a december. Det är nog en fördel om det inte växer för mycket på givaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Toaen, tack för svaret. Jag oroar mig mest för ev is som skulle kunna ställa till problem, givaren sitter nere i kölsvinet  så jag vågar nog inte dra ut den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog min givare loss i sommras pga att den inte ville fungera. Vi var två, ena tog bort givaren och andra stoppade i pluggen. Vi har ingen automatisk stoppare som föregående skrev, men vattnet som kom in var ca 5 liter. När jag skulle ha givaren tillbaka, var jag ensam. Då kom det in ca 10 liter vatten. Alltså inget att vara rädd för bara man är beredd med plugg som passar i hålet.

Trycket vattnet kommer in med går ju lätt att räkna bara du vet hur djupt du har hålet. Men kan nästan lova att du klarar jobbet fint!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack återigen för svaren, frågan är dock vad man vinner på att ta bort den? om det bara handlar om att det växer, så kan det lösas med snorkel och cyklop till våren. 

löper jag däremot risk att köldspränga hela loggen så att båtensjunker så är det dock kanske bäst att sätta i pluggen???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag tänkte på var att om det växer på loggens rörliga delar och man dyker och gör ren dessa, så blir det med all sannolikhet små skador på logghjulet. Om man då - som jag - alltid har i båten, blir det ju lika dant varje år. Även om man är försiktig när man i undervattensläge försöker, så är det inte helt lätt. Misstänker att min grodman tog kniven, som han hade för att skrapa bort den odling som fanns på propellern, och skrapade bort det som växte på loggen och dess rörliga del - paddelhjulet(?)

Tar man in det och ställer sig vid diskbänken, med god belysning, så borde man ju kunna åstadkomma ett bättre jobb än i undervattensläge.

Det är ju ändå ganska lätt att ta in givaren och den är ju ändå en del av ett mätinstrument.

Ett mätinstrument skall man alltid behandla med stor försiktighet om man vill att det skall fungera på bästa sätt. Det är därför man kallibrerar mätinstrument årligen när man arbetar yrkesmässigt med dylika.

Nu spelar det väl inte så stor roll med en logg på en fritidsbåt som min. Idag kollar jag mest på GPS;en och nästan aldrig på loggen - men ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...