Thure 0 Postad 20 Maj , 2005 Ja det kan jag lugnt hålla med om. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=39978 Där kan ni se hur det går... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 20 Maj , 2005 Hej alla tyckare ... kul att se att min gamla tråd fått nytt liv igen :-) 1. Jan Åke! JA! Pilsner är gott nog ... men tyvär fanns det ingen pilsner hemma ikväll så det blev en rökig Bowmore .-) 2. Sjösatte för några veckor sedan UTAN att riva riggen och byta impeller ... Hondan spinner fortfarande OCH ur skvallerröret är det högtryck! Jag återkommer till hösten med rapport om Hondans välmående alternativt icke välmående! 3. Svante Raptor! Intressant vinkling ... jag har själv haft lite samma funderingar! För precis som 7-012 skriver är det INTE en prisfråga ... Men varför ska man ägna sig åt hängslen, livremmar och långkalsonger bara för att några marinor skapat någon myt om att utombordare kräver serviceintervaller som ligger i klass med F1 bilar (Monaco F1 på Söndag dessutom ... det måste ni bara kolla på ... så skippa båtturen då Men summan av kardemumman i det här ämnet är nog att var och en gör det man känner sig trygg med! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Maj , 2005 Oj, här var det mycket tyckande. Och eftersom en fråga ventileras så här offentligt kan jag inte låta bli att lufta mina egna erfarenheter i ämnet. Jag har en gång under över 30 års båtande blivit sittande på pottkanten med anledning av trasig impeller och detta var trots. Min inställning har alltid varit att byt om inte varje år så i alla fall var annan. Detta har gällt orginal monterade sjövattenpumpar (vilka allt för ofta är på gränsen till underdimitionerade). Nu talar vi om pumpar monterade på Volvo Pentas AQ, ej tamd och kad, inte heller Yanmars pumpar. Det är lite annorlunda i utombordare. De flesta verkar hålla ett antal år. Jag föreslår byte var 5:e år. För att vara på den säkra sidan samt samtidigt försäkra sig om att prylarna går att ta isär när det är tid för impelerbyte. Men som en del tidigare inlägg handlat om finns det lika många ideér och tankar om impellerbyte som båtar. Att göra en jämförelse mellan bilens kamrem och båtimpellern är i paritet med hur fan läser bibeln. Varför jag måste kommentera detta med att ifall man läste hela intruktionsboken/manualen så får man två parametrar att beakta vid kamremsbyte, den första är miltalet och den andra är åldersfaktorn. Kamremsbytet bör göras när en av förutsättningarna uppnåtts. Tillbaks till båtimpellern. Enligt mitt sätt att se på frågan bör man, ifall man köper en begagnad båt förvissa sig om att det sitter en fräsch impeller i motorn. Vidare bör man göra ett byte efter ett eller två år för att på så sätt förvissa sig om impellerns skick. Sedan är det bara att öka eller minska på bytesintervallen, tills man nått den optimala. Eller göra som jag nu kommer att göra, öppna en ny lina där jag frågar hur ofta byter du impeller. /Häls/Nitro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 31 Maj , 2006 lossa/smörj bultarna varje år. byt impell... ja där går åsikterna isär mer. men inte varje år det kan en nybörjare som jag räkna ut 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 13 Maj , 2019 2005-05-21 vid 06:24 skrev Nitro: Oj, här var det mycket tyckande. Och eftersom en fråga ventileras så här offentligt kan jag inte låta bli att lufta mina egna erfarenheter i ämnet. Jag har en gång under över 30 års båtande blivit sittande på pottkanten med anledning av trasig impeller och detta var trots. Min inställning har alltid varit att byt om inte varje år så i alla fall var annan. Detta har gällt orginal monterade sjövattenpumpar (vilka allt för ofta är på gränsen till underdimitionerade). Nu talar vi om pumpar monterade på Volvo Pentas AQ, ej tamd och kad, inte heller Yanmars pumpar. Det är lite annorlunda i utombordare. De flesta verkar hålla ett antal år. Jag föreslår byte var 5:e år. För att vara på den säkra sidan samt samtidigt försäkra sig om att prylarna går att ta isär när det är tid för impelerbyte. Men som en del tidigare inlägg handlat om finns det lika många ideér och tankar om impellerbyte som båtar. Att göra en jämförelse mellan bilens kamrem och båtimpellern är i paritet med hur fan läser bibeln. Varför jag måste kommentera detta med att ifall man läste hela intruktionsboken/manualen så får man två parametrar att beakta vid kamremsbyte, den första är miltalet och den andra är åldersfaktorn. Kamremsbytet bör göras när en av förutsättningarna uppnåtts. Tillbaks till båtimpellern. Enligt mitt sätt att se på frågan bör man, ifall man köper en begagnad båt förvissa sig om att det sitter en fräsch impeller i motorn. Vidare bör man göra ett byte efter ett eller två år för att på så sätt förvissa sig om impellerns skick. Sedan är det bara att öka eller minska på bytesintervallen, tills man nått den optimala. Eller göra som jag nu kommer att göra, öppna en ny lina där jag frågar hur ofta byter du impeller. /Häls/Nitro Samma här, en TAMD31 i en Nimbus 2700, i det som året därpå skulle bli "Kosterhavets nationalpark" Den endast omkring 100NM gamla impellern från Biltema gick sönder. Den hade bytts precis innan den det året sena sjösättningen. Det var väl det året som Biltema och alla andra råkade ut för taskiga gummiblandningar? Men jag hade sparat den utbytta impellern som reserv. Har skrivit om denna historia förut och det gick bra, inga impellerrester i värmeväxlare eller andra delar i alla fall. I år köpte jag en ny, men den ett år gamla som jag plockade ut i höstas ser väldigt bra ut så den får åka runt en säsong till. Detta i en KAD43. Men jag håller alltid koll på tempen, egentligen skulle man ju ha en avgastemperaturmätare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 14 Maj , 2019 Alltid lika fascinerande när en tråd vaknar till liv efter många år i dvala. Hade jag varit en tråd hade jag därmed varit förvissad om att man aldrig är helt död 😎 För att komma till ämnet så har jag aldrig bytt impeller. När jag köpte båten (typ fem år sedan) så sa säljaren att den var nybytt. Jag har liksom tänkt mig att man märker väl när skvallerstrålen (jag snackar utombordare alltså) inte är som den ska längre och då börjar det bli dags att fundera på ny impeller. Eller är det att leva farligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Maj , 2019 1 minut sedan skrev DanielMalmgren: Alltid lika fascinerande när en tråd vaknar till liv efter många år i dvala. Hade jag varit en tråd hade jag därmed varit förvissad om att man aldrig är helt död 😎 För att komma till ämnet så har jag aldrig bytt impeller. När jag köpte båten (typ fem år sedan) så sa säljaren att den var nybytt. Jag har liksom tänkt mig att man märker väl när skvallerstrålen (jag snackar utombordare alltså) inte är som den ska längre och då börjar det bli dags att fundera på ny impeller. Eller är det att leva farligt? Du tänker nog rätt.. fast många tycker nog man ska byta minst en till ettpar ggr/år gärna oftare. Det lilla jag sett av utombordarimpellrar är att dess vingar och pumphus har annan konstruktion än inombordar-varianter. Dom viks inte lika mkt och har annan profil. Kraftigare in mot impellercentrum tunna längst ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Maj , 2019 På en inombordare där problemen kan bli större när gummibitarna fastnar i värmeväxlaren brukar jag kosta på mig en ny a 89kr en gång per år. Mest för att jag då aldrig behöver fundera på hur gammal den är. Dessutom är ju impellern urplockad under vintern. Roddbåtens snurra har aldrig fått någon ny men den har få gångtimmar och dessutom har jag åror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 14 Maj , 2019 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: egentligen skulle man ju ha en avgastemperaturmätare.. Jag har snickrat ihop en som mäter varvtal och tre motortemperaturer: 5930FE9C-750C-4544-86D0-4F05459F9480.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 14 Maj , 2019 Och hur får man in alla värden i den fina blå displayen. Vad är det för komponenter man behöver och hur kopplar man ihop dessa så att det fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Maj , 2019 1 timme sedan skrev Bjorns_snipa: Jag har snickrat ihop en som mäter varvtal och tre motortemperaturer: Tjusigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser