Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Seafl0wer

Hur ofta ska man göra impellerbyte!?

Rekommendera Poster

Begreppen orginal och piratdel kommer genom att ändra mänsterskyddsdirektivet, (det direktiv som kan ge tillverkaren mönsterskydd), helt att försvinna. Det är på förslag sedan hösten 2004 i EU att inga mönsterskydd ska tillåtas när det gäller motordelar. Allt för att främja konkurrensen. Bilindustrin som det här främst berör påstår å sin sida att detta hotar flera hundratusentals arbetstillfällen och att säkerheten blir sämre. Går förslaget igenom vad ska vi då ha olika åsikter om. Allt blir orginaldelar. Vare sig fina gatan affären eller billiga Berras gårdsbutik kan då hävda att den ena eller andra säljer piratdelar, begreppet finns inte. En sak kan vi nog fortfarande vara säkra på, även då, att billiga Berras gårdsbutik, är och förblir billigare än fina gatan butiken. Är det även då synonymt med kvalité att handla på fina gatan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jahapp,,inte VET jag o därför chansar jag inte i onödan,,,tror att vilket skitfabrikat som helst kan duga om man byter varje säsong,,,det tror jag :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär som att köpa vinterdäck Billiga däck av tveksamt fabrikat gör att bilen går att köra på hala vintervägar. Men knappast samma prestanda som ett högkvalitets däck. Min utvalsregel (vilket kanske kan vara till hjälp för andra) De saker som som inte kan äventyra dyra reparationer på berörda delar eller min och övrigas säkerhet går att välja billiga lösningar. Alltså köper jag inte bromsbelägg till bilen om jag inte med säkerhet vet att de ger fullgod funktion. Skulle aldrig välja delar som senare skulle finnas risk att ge mig kostsamma motorreparationer. Köper ingen tveksam flytväst som vid ev, senare användande skulle visa sig att man drunknar. osv. Sunt förnuft. Köp impeller av udda fabrikat om du är säker på att den är av god kvalite eller att det inte spelar någon roll för dig om båten havererar ute på öppet hav för du varit snål och sparat några få kronor. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte tänker svara eller bemöta mig eller någon annan mer i detta ämne, så hoppas jag ändå att du läser detta Lasse. Jag tror nog att de flesta som gör inlägg gör det för att se om den egna teorin kan stämma, lära mer, eller dela med sig. Bara för att man ger sig in i en debatt ska man ju inte behöva känna sig misskrediterad, bara för att man inte har den rätta åsikten, eller att man inte av något skäl vill uppge sitt namn. Tanken med foruminläggen måste väl ändå vara att ha en fri debatt utan pekpinnar från besserwissrar och andra för stå sig påare. Allt kanske inte alla gånger är svart eller vitt. Att man har gjort samma sak i trettio år behöver inte betyda att det sättet är bättre än något annat. Låt var och en tycka och värdera det som skrivs, för vad det är, en åsikt, fri att ta till sig eller förkasta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej alle synes ikke det er det store problem , hvorfor man kan købe billige / dyre impeller er vel fordi der er nogen som køber det, så kan vi jo altid pege finger af hinanden derude på søen ---- MEN sikkerhed på søen - koster penge det kan hurtigt gå meget galt og man kan jo ikke lige køre ind på en bensintank og få ordnet problemmet. arda :tant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Impeller??? Vart sitter den???? :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har inte varit inloggad på ett tag och ser till min förvåning att min gamla tråd har fått nytt liv .. KUL! :-D Och visst är det en intressant debatt Pirat VS Orginal! Innan jag blev lycklig tjänstebilsförare hade jag en period på 20 år i skrotbilsträsket med tillhörande akutmeckningar på Söndagkvällarna :) Och jag kan garantera att alla dom piratdelarna jag köpte till halva priset mot Volvo orginal var helt i samma klass! Det var nästan löjligt när man kollade in vissa delar som var EXAKT likadana från SAMMA leverantör ... men en annan förpackning.Måste varit riktigt dyra förpackningar som Bilia höll sig med :-D citat ovan: [KUR]Alltså köper jag inte bromsbelägg till bilen om jag inte med säkerhet vet att de ger fullgod funktion.[/KUR] Det var ju intressant, för min Passat 99 levererades fabriskny med helt livsfarliga bromsbelägg ... tidigare hade jag köpt alla mina bromsbelägg till 240:n på Biltema, och dom var det aldrig några problem med. Passaten fabriksbackar hade en fördröjning på typ 2 sek innan dom bet ... så så mycket för orginaldelarna :-D Och byta impeller varje år ... det är väl som typ byta kamremmen varje år ... för säkerhets skull ! För ni brukar väl ändå byta vattenpumpen på bilen varje år .. eller hur :lol: Undrar hur den här Marina myten om att båtmotorer är så ruskigt känsliga har uppstått egentligen ... måste vara en av de bästa säljkupperna genom tiderna! Ha det därute ... snart är det sjösättning ... ÄNTLIGEN :-D //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta tillverkare och fackmæn rekomenderar att man byter impeller en gång on året, Detta som en førsækring på att det skall fungera øver hela sesongen. Dom som ønskar att sætta den korta båtsesongen på spel med att strunta i detta eller att køpa en från Biltema kan ju bara gøra det, sjælv køper jag bara orginaldelar. Levnadstiden på en impeller kan dessutom variera kraftigt beroende på var och hur du kør din båt, -kør du mycket i trånga kanaler eller hamnar med mycket slamm eller har du mycket sjøgræs runt båten i din hamn så kommer detta førkorta levnadstiden på din impeller avsevært. Dærfør tar man och kontrollerar impellern minst 1gång varje år och då man ændå har den ute så passar man ju på att byta den också. MVH. Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Jag kollar mina bildäck en gång i året, och för säkerhetens skiuld så byter jag dom samtidigt!!! Smart eller hur? Ska tilläggas att jag kör ca 1500 mil/år med bilen :lol: :lol: :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om säljaren upplyser dig om att du ska göra så kan det vara lämpligt, men givetvis får man använda sunt förnuft och kunskap om vad som ska göras vid en service. De som köper från Biltema får följande rekomendation: Impellrar Impellrar i neoprene gummi till vattenpumpar. Passar till inombords motorer. Impellern är en förbrukningsartikel och bör bytas ut varje år. Kanske orginaldelar är bättre kvalitet och kan användas flera år? Jag som servar min båt på en bra firma där de brukar byta med några års mellanrum då de har samma båt från år till år och har dokumentation om vad som tidigare är gjort. Om de inte känner till båten från tidigare års service brukar de byta impeller och övriga liknande förbrukningsartiklar för att kunna garantera god funktion och en korrekt genomförd service. Dessutom använder man endast reservdelar med rätt kvalitetsnivå pga att de ansvarar för genomfört arbete. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till Berra. Har du en bil dær dæck av god kvalitet kostar 250:-? Isåfall skulle jag byta vart år...... Skæmt åsido. -Kænner man att man inte dragit inn en massa skræp i kylvattensystemet så håller normalt en impeller flera sesonger. Det kan ju också tænkas att man har en krånglande termostat och motorn kanske gått varm någon gång?Kanske topplockspackningen læcker, kanske ryker det lite vitt ur avgasrøret? Kanske laddluftkylaren ær otæt eller full med skit? -Detta kan vara svårt att se då man har drev och motorn kan fungera bra ændå...... MEN.. -resultatet kan bli att øvertryck i kylsystemet med resultat att impellerns vingar bøjer sig fel væg och detta tål dom dåligt och resultatet kan bli att vingarna lossnar.... Byter du inte olja i bilen din førræn den tagit slut heller? Ha det. Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till Berra. Har du en bil dær dæck av god kvalitet kostar 250:-? Isåfall skulle jag byta vart år...... Skæmt åsido. -Kænner man att man inte dragit inn en massa skræp i kylvattensystemet så håller normalt en impeller flera sesonger. Det kan ju också tænkas att man har en krånglande termostat och motorn kanske gått varm någon gång?Kanske topplockspackningen læcker, kanske ryker det lite vitt ur avgasrøret? Kanske laddluftkylaren ær otæt eller full med skit? -Detta kan vara svårt att se då man har drev och motorn kan fungera bra ændå...... MEN.. -resultatet kan bli att øvertryck i kylsystemet med resultat att impellerns vingar bøjer sig fel væg och detta tål dom dåligt och resultatet kan bli att vingarna lossnar.... Byter du inte olja i bilen din førræn den tagit slut heller? Ha det. Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat Lasse P. : [KUR]Däremot kan det ju vara så att när vinden och vågorna tar tag i båten tycker flera av oss att det känns tryggare om vi tror att vi vet att allt är i ordning...[/KUR] Exakt Lasse ... och det är nog den känslan (vi tror att vi vet) som gör att allt som stavas marin kostar typ 3ggr så mycket och ska bytas 3 ggr oftare än i normala sammanhang :-D Men återigen villa jag anknyta till inlägg nr 1 i denna tråden ... jag har ALDRIG bytt en impeller och heller ALDRIG upplevt en havererad impeller! Dessutom har INGEN av mina båtbekanta råkat ut för det heller, och dom är typ lika slarviga som jag är! Är det så att jag och mina polare bara haft en makalös tur??? .... kanske man skulle ta och satsa på en Trisslott nu :-D ... eller håller marina prylar bättre kvalitet än ryktet vill förmedla? mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Nu blir jag riktigt orolig, Får nog byta min impeller på min inombordare innan jag får ett närvöst sammanbrott (troligare än impellern pajar :lol: ) Så dags nu efter nio år o ca 800 timmars körning :-D F-n tänk å va på väg häm från Danmark fullastad med bira o båten pajar!!! :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Lasse! Jag ärfullt benägen att instäma i andemeningen i ditt inlägg! Precis som du håller jag dessutom superkoll på skvallerröret, alltid vid start och landning, samt regelbundet typ minst 1ggr/minut under färd. Men jag har faktiskt farit med osanning :-( ... kom just på att min Honda var på service förra vintern, efterom jag efter köpet av den ville ha en ordentlig statuskontroll/service, och då gjorde man impellerbyte (orginal :) ... men senaste säsongen gick motorn alldeles för få timmar för att jag ska lägga 2.500 spänn på en ny service! Jag får väl ta mellanmålet i värsta fallet :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impeller, jag som trodde ni menade propeller ?-) Då har jag ju bytt fel pryl alla år :-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära LasseP Du måste ha missuppfattat det hela rejält!! Suck säger jag bara! Det fattar väl varenda kotte att El-giganten inte säljer Duo-proppar!? Nä.....du ska gå till närmaste boxningsklubb: De har proppar till reapris denna vecka! :-D Hälnsingar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pirat vs. Original. Kan någon som har dubbla motorer/drev prova att montera en ny impeller från Biltema i det ena drevet och en ny original impeller i det andra. På hösten, när båten åker upp tar du ut bägge impellrar, jämför och återkommer med resultat, dvs återupplivar denna tråd. Jämföra kan man göra rent visuellt och under sommaren kan man ha i åtanke att titta på motortemperaturen för enskilde motor och se om det skiljer något. Personligen har jag dåligt erfarenhet av BT men handlar gärna där pga det låga priset och varje gång i kassan så tänker jag: Japp, då har jag gjort någon kines glad och någon svensk arbetslös!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

he he he den var bra! :-D Du vinner på poäng! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Sydfrankrike låter skönt!!Tror jag ska ta båten på trailern å åka dit, Måste jag ha bytt impellern innan resans början, eller räcker det att kolla luften i däcken?? :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Jag lägger om kursen 180 grader å åker in i kajen igjen, nej men klart man ska byta alla slitdelar så ofta man bara kan/har råd. Det e ju en kostnadsfråga, impeller/limpor/pakboxar osv ska ju för eller senare bytas, men att byta alla prylar varje år e väll endå att ta i, blir dyrt om inget annat,men en jäkligt säker båt får man. Som det skrivs, hur man använder motorn/vart man använder den e saker som ska vägas inn när ev. service prylar ska bytas ut :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst janne v

man kan fråga sig varför man spekulerar angående hur länge man ska köra med samma impeller,det självklara borde vara att byta den varje säsong eftersom den inte är speciellt dyr.Men ibland så går snålheten före visheten och då brukar man åkckså få betala dyrt i slutändan.Men som sagt var man kan ju ha tur och klara sig länge. Det är ungefär som att chansa och gå på svag is. :tant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst en stund,,,ALLA verkar ju ha rätt!!!! Snart är det vår,,så sköt om era båtar,,,, ,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat Lasse P: [kur]Nä, nu har vi nog lite väl stor avdrift från trådskaparens fråga.[/kur] Det är helt lugnt, jag har själv svävat ut rejält på andra trådat .. . verkar nästan som om jag skapat en lånkörare på forumet :-tackar Men sista inläggen här håller jag inte med om, typ att byta alla slitdelar varje år för säkerhets skull! Det är precis den sanningen som alla svindyra marinhandlare lever gott på! Jämförelsen med att kolla lufttryck och olja haltar rejält! Det motsvarar nog mera i detta fallet att kolla skvallerröret samt skrovets täthet vid start ... INTE att börja riva motorn för att byta delar just in case :-? Intill en dåres envishet hävdar jag, att dagens moderna motorer, typ min Honda 40 från 98 är välbyggda och slitstarka, och behöver inte alls den kompletta årliga servicen för 2.500 kr efter att ha snurrat 20 timmar på väl tempererade sommarvatten, och mestadels i ekonomivarv som vi flesta kör på med hänsyn till plånbokens välbefinnande. Varför ställer aldrig marinan som du lämnar in motorn på den naturliga frågan hur du använt båten sista säsongen. Nej! utan att blinka förutsätter de att du kört motorn under sämsta förhållanden i ett antal hundra timmar :shock: Därför offerera dom endast deafult en service som ligger långt över de flestas behov ... Motsvarigheten vore väl i bilvärlden att man default bytte kamrem vid varje service ... kunden kan ju tänkas ha kört som en biltjuv i ökenklimat :-/ Det handlar ytterst inte om snålhet, utan krav på ett mera proffsigt uppträdande från dem som ska serva våra pärlor ... någon som hört uttrycket utbytesmekaniker (= en bilmek som inte fattar vad felet är och därför byter max delar för säkerhets skull). Den marina som inte ens bemödar sig att ställa frågan hur motorn körts tillhör enligt min mening definitivt den kategorin! OK ... nu blir det väl orkan på den här tråden ... :-nojd mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse! n4pclapping.gif .... inget mer att tillägga ... du har uttryckt det helt solklart. Precis som du säger kommer jag att köra egen shop enligt serviceschemat och min körstil, och tillkalla hjälp endast i trängande fall! Vore man moderator på det här forumet, skulle man nästan kunna stänga denna långkörare efter din excellenta sammanfattning! :-nojd ... och det är ju alltid trevligar att kunna avnjuta en rökig Whiskey efter huvudmålet .. istället för en ljummen pilsner till mellanmålet :-D mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att väcka en favorit i repris?!.... :lol: Så här är det; köpte båten ifjol, servad å klar. Toppen, i och köra. Sommaren gick, vintern har passerat å nu är det dags för sjösättning igen. Då slog det mig, jag vet ju inte när impellern var bytt senast på min snurra?!... Vad göra, jo jag ringde marinan där jag köpt båten (där den sedan ny hade servats och förvarats årligen) och frågade dom. Ja, sa han den var bytt senast 2001 :shock: Jaha tänkte jag, då är det bara till att byta då, vis efter att ha läst inläggen här på maringuiden, men det sa han att det behöver du inte göra, det är bara båg (ungefär så sa han ivarjefall... ;-) ) Han tyckte att marinhandlarna lever alldeles för gott på att byta impeller så onödigt ofta. Dels så höll dom längre än några år enligt honom, men även var det onödigt eftersom det blir ett ständigt rivande av riggen stup i kvarten (utombordare) och det sliter ju på prylarna, minst lika mycket som värdet i att ha en färsk impeller... Hänger Ni med... Tycker alltså att frågan fortfarande svävar en del. Tilläggas skall att det är absolut ingen kvacksalvare jag pratade med, han/dom har mycket god kunskap och kännedom om det mesta inom båtåkande m.m. Visst, man kan resonera enligt tidigare inlägg och ta det säkra före det osäkra/det handlar bara om några kronor men ger så mycket mer trygghet och så vidare och så vidare, men samtidigt känner man sig ju lite väl knäpp om man går till marinan och ber dom göra något som dom själva säger inte vara nödvändigt.... Jo, men kom igen nu grabbar... här, ta några laxar x-tra, jag ber er! Om inte annat, så ta emot pengarna å säg att ni bytt den, för det lär ju ändå inte märkas.... :-D Ja, mycket ska man höra innan... båten är i sjön?! Ha d godis alla glada! //Svante-raptor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var det gott om olika åsikter. Själv bytte jag impeller när jag köpte motorn. Sen , eftersom det är en snurra, kommer jag att sätta i en ny nästa vår och stoppa den gamla i en påse, väl infettad med vaselin, för att ha som reserv. Varför? Jo, för att skulle det av någon anledning komma till ett skarpt läge så vill jag veta att jag har gjort vad jag kan. Att ligga ute i krabb sjö och försöka byta impeller på en 70-hästars murkla är ingenting som jag längtar efter.Jag betalar 1500:- för en båtplats över sommaren. Jag häller över den gamla bensinen i tanken till bilen. Jag kollar oljan i växelhuset lite då och då. En impeller är löjligt billig i förhållande till dess nödvändighet för motorns överlevnad. Dessutom, med en gammal murkla är det bara nyttigt att lyfta av nederdelen en gång om året och smörja upp drivaxeln. Faan, jag kör upp soppa för kanske 5-6.000:- på en säsong - skulle jag bry mej om ifall det kostar 150:- till för en impeller? Dumheter. Ni som gillar begagnat kan få köpa min gamla ihöst för en 50-lapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla inpellen är offta jord av gummi och dom blir ju slitna med tiden särskilt om man startar motorn på land utan vatten till,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...