Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Seafl0wer

Hur ofta ska man göra impellerbyte!?

Rekommendera Poster

Hej i vinterdvalan! Såg ett inlägg ang en person som letade efter en impeller till en 70-talare ... började då fundera på en fråga som kanske tål en liten diskussion ... hoppas Gunnar kan vakna till liv nu också, han har varit alldeles för tyst länge :-) Själv har jag aldrig bytt en enda impeller på alla mina motorer och har heller ej aldrig haft en motor som skurit eller haft en problem med kylningen. Men senast för några månader sedan hörde jag en båtmek säga att impellerbyte var absolut nödvändigt varje år! Vad säger ni andra filosofer i vintermörkret, har ni haft en havererad impeller ... eller är det som man brukar säga i ett annat sammanhang ... alla talar om det, men ingen har upplevt det :-) Kanske jag har haft en otrolig tur bara som klarat mig i all mitt oförstånd? Ok Gunnar, vad säger grabben din som är proffs!? Och vad säger alla ni andra vanliga användare ? mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft båt(segelbåt) i 30 år och aldrig bytt en impeller.På min nuvarande sedan -91 har jag haft en extra och nu vet jag inte vilken som är den nya eller gamla, känns eller syns ingen skillnad. Med tanke på VP priser så är det en god affär om alla byter varje år, samma som med damasken till drevet som skall bytas vart 7é år men ingen ser skillnad som kört 20 år utan att byta! :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det där me impellerbyte varje år är som mycket annat, väldigt överdrivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tror också att det år lite overkill att byta varje år. Har en gammal Archimedes-Penta från 1974 som jag haft sen -97 och jag vet inte när impellern var bytt på den. Jag kollade den första vintern och den var ok, ska kolla den i vinter igen, får kanske byta nu :lol: MVH /Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan

Har haft en 35 hästars Johnsson 81 i tio år utan att ha bytt impeller. Vet inte om tidigare ägare har bytt den. Har fungerat bra alla år jag haft den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta byter ni kamrem på bilen. Eller om man direkt mer jämför med vattenpumpen på bilen. Är ungefär samma resonemang angående impeller. För att vara driftsäker på sjön, byter man impellern vart tredje år. Grejen är ju det att gummit torkar och hårdnar med tiden. Men det vanligaste är ändå att impellern lossar från kärnan. Har råkat ut för att impellrar lagt av. Haft en jäkla tur att upptäcka det i tid. Så att motorn inte värmenypit eller helt enkelt skurit. Om man är snåldum blir det ju direkt inte billigare med havererad motor. Sedan om ovädret är framme kan ju även båt och manskap stryka med när motorn slutar att kyla. Fast hoppas att ni som läser använder huvudet tiill vad det är till för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst punk

Alltså kärnfrågan måste ju vara: Do you feel lucky?... punk. Nåväl har väl sett för mycket på Clintan, men vad kostar en impeller jämfört med kylsystem eller ny (begagnad) motor. Om man byter ofta så slipper man problem med trasigt kylsystem, men man kan som sagt chansa. Själv tänkte jag byta till våren, men det är pga att jag haft motorn i 1 år och vet inte när den senast var bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Intressanta inlägg ... Ang kamrem så byter jag den efter 16000 mil på min V70, dvs typ 2000 timmars körtid ... omvandlat till båtsäsonger med 50 timmar/säsong blir det var 40:e år :) ... och vissa av inläggen ovan börjar ju peka åt den tiden :-D Vattenpumpsbyten på mina tidigare bilar är väl ungefär samma intervall ... Så återigen verkar det ju som om fabrikanterna och marinorna gör oss lite väl oroliga så fort det handlar om båtmotorer! Men punk har väl faktiskt en poäng här ... det är väl magkänslan som får styra det här. I min ryggmärg sitter dessutom den inbyggda reflexen att ALLTID kolla bakåt med reglebundna intervall för att se att det kommer rejält med vatten ur skvaller-hålet ... Tror att den reflexen räddade mig från ett haveri på Klarälven då jag fick in något skräp i kylsystemet ... stannade direkt och rensade alla intag! Men impellern var garanterat frisk den gången :) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byte varje år känns kanske som onödigt ofta. Någon var inne på var tredje år. Det kan nog vara en lämplig intervall. För mig skulle känslan av att inte alls veta hur gammal impellern är eller att inte bry sig om det alls - har ju gått bra i alla år - kännas mycket obehaglig. Visst, man kan ju jämföra med bilar (vattenpumpar o s v) men situationen ute till havs är ju inte precis det samma som att rulla till sidan vid vägkanten... Kan bli rätt obehagliga situationer om inte motorn fungerar ute på sjön. Sedan är det ju inte heller fel att lära kanske tvingas lära mer om motorn när man ändå skall byta impellern och om man överhuvudtaget kan få loss alla skruvar/muttrar om man väntat för länge. Mvh, //flipbop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att det alltid finns några nissar som chansar. Ja tacka i stället för att marinorna har jobb. Inte för dom som byter impellern i tid. Utan dom som kör till att det inte kommer ut nåt vatten alls ur skvallerhålet. Problem som har uppstått för dom som äntligen kommer till skott för att byta impelle. Fastärgade bultar som går av vid växelhus. Drivaxlar som rostat fast i vevhuset är vanligt. Värst är det för småmotorer där bultarna är klena och lättare går av i godset. Eller Mercury ägare som upptäcker att växelhuset inte går att få ner. På grund av deras drivaxlar inte är rostfria. I varje fall till en bit in på 90-talet. Så varför gå och vänta till det blir ännu dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tvingades att byta impellrar i skarpt läge i somras. Fick in nåt skit i intaget i den grundaste viken på Vindalsö.Vit rök och hög temp. Jag ströp motorn på en gång så motorn klarade sig bra, en skovel på ena impellern låg lös i pumphuset, det var allt! Den andra var intakt, men gummit mår inget efter 1 minut utan kyla. Det jag lärde mig av det var att alltid ha impellrar i reserv, och att övning ger färdighet, nu var det en baggis att byta när jag plockat ut dom och kontrollerat i våras! Jag kollar även bakåt lite oftare, och aktar mig för bottenvegetationen... ///Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en utomordentlig god idé är att montera en tempvarnare på avgasröret, precis innan gummislangen. Fanns en bra beskrivning i Praktiskt Båtägande i höstas. Om kylvattenintaget blir igensatt plötsligt av t ex en plastpåse eller om impellern plöstligt slutar att fungera tar det ett tag innan motortemperaturen stiger såpass att det syns på tempmätaren eller varningslampan börjar lysa. Då kan mycket väl avgastemperaturen stigit till sådana nivåer att avgasslangen redan börjat smälta ned. På en del moderna motorer finns det plats för en tempgivare som sticker in i avgasröret, annars kan man montera en liten termostatgivare som sluter vid t.ex 100ºC, direkt på metallröret med en slangklämma eller monteringsband. Jag planerar i alla fall att göra det i vinter... För övrigt tror jag inte heller att man behöver byta impeller varje år, såvida man inte låtit kylsystemet suga i sig starkt sandblandat vatten under lång tid, då kan det säkert bli skador i gummit som minskar impellerns funktion, eller låtit impellern suga torrt förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, plödsligt lägger dom av om man inte byter. Jag har råkat ut för det en enda gång och då hade samma impeller fungerat bra i 4 år. Dom pajar gärna i början av säsongen när dom stått torra över vintern. Det är lätt hänt att man inte hinner stoppa i tid och att motorn värmenyper varvid kolvar och cylindrar tar stryk. Byt ibland för sinnesfriden men visst räcker dom mer än en säsong normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Najse

Hej Vart 3 :e år låter rimligt men kolla alltid kontrollstrålen om det är en utombordare.Pulserar vattenstrålen ,så har någon vinge säkerligen gått av,och då skall impellern genast bytas.Har ni inombordare så tar man lätt ur impellern varje höst och låter den sträcka ut under vintern i en burk matolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en motor som står kallt under vintern och inte plockar ut impellern under längre stillestånd, kommer impellern att brytas sönder ganska snart (2 år) eftersom impellerhuset inte är runt utan har en platt vägg på ena sidan. Har själv haft ur min nyligen och konstaterat att 2 st blad var på väg att gå av. Har hört rekomendation att var fjärde år är lagom för byta på en VP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad snackar vi för pengar? För en skitsumma köper jag mina impellrar till min Yanmar på Biltema. Skulle jag i stället köpa den på min lokala marina skulle den säkert kosta det tredubbla. Jag byter den varje vår och då vet jag att den håller om jag inte kör in i ett sandtag. Och om jag nu skulle göra det har jag alltid en ny impeller liggande. Nä byt era impellrar varje år så är chansen att något går fel minimal. För nog måste väl era båtmotorer vara värda mer än någon ynka hundralapp! Har jag fel, eller????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej O Hå! Jag har svårt att ens förstå vad problemet är?? Det är väl bara at byta!varje år? Eller måste impellern köpas på avbetalning? :-D Om man tycker att det är för dyrt kanske man inte ens ska ha båt. En del kan köpa segelbåtar för flera hundra tusen men de har inte råd med segel! En del köper bilar för flera hundra tusen men de har inte råd med vinterdäck. Är man rädd om sitt liv och/eller det man äger är det väl bara att se till att man vårdar det man har tycker jag. Tydligen är det inte självklart för alla, men det är eller blir ett problem för dem och inte mig. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en impeller på biltema så skulle jag rekommendera att byta den MINST en gång varje år, det är ju en ruskig kvalitetsskillnad på gummi å gummi, skulle på sin höj våga ha en Biltema-impeller som reserv. //Ole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,det var mycket här,,,jag har nog varit gambler ett par gånger,o inte bytt impeller´på,,kanske 2 säsonger,går det så går det,att ha en i reserv är ju skitbra,,,tills en hade havererat,o gummibitar hamnat både här o där o täppt till,det fixar,iaf.inte jag på sjön med en stor utombordare,men jag har små vatten omkring mig o då kan jag chansa nån sommar ibland,,men räknar man på sannolikheten så, men varför?? ,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresserad av en redogörelse av skillnaden i gummikvaliteten Biltemas impeller vs original tex ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema, liksom många andra säljer bra och dåliga grejer, det kan vi nog vara överens om. Om vi pratar impeller, har jag köpt dom på Biltema i tre år. Jag har brutet, klämt och kollat efter sprickor, men inte hittat några defekter. Ändå har jag bytt varje år. Jag vågar påstå att dessa hittils inte varit dåliga. Jag tror inte om jag köpt dom hos min lokala marina att de hade varit bättre. Om jag nu ändå byter dom varje år varför ska jag då gynna min lokala marina, om jag kan köpa ca 3 st Biltema för samma pris som en på marinan? Samtidigt kan man ju undra hur många impellertillverkare det finns i världen och varför de som köps av Biltema är pass mycket sämre. Biltema köper förmodligen in fler impellrar och kan därigenom få ett bättre pris, som gynnar oss stackars båtägare! Det kanske är så att våra vänner testarna inte fick någon fin middag eller resa av Biltema. Förlåt, naturligtvis har jag fel, ALLA tester är ju opartiska, ELLER???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Lasse vari består kvalitén. Inte kan väl den mätas i pengar. Bara för att man har råd att betala mer blir väl inte grejorna automatisk bättre. Ditt resonemang med familjens säkerhet känns lite tunnt. Nä upp till BEVIS och jag ska gladeligen handla impellrar för all framtid hos min lokala marinockrare. Min ekonomi knäcks inte för pengarnas skull utan varför jag och alla andra som köper Biltema-impellrar ska känna oss oansvariga inför våra sjöutflykter. För det var väl det du menade med kvalité. Fakta Lasse, sköt om dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med biltemas på bägge mina maskiner och aldrig haft några fel på dom byter varje år. Kan inte se att gummit på orginal impeller skulle vara så mycket bättre att det motiverar en prisskillnad på 250kr, Däremot bälgen skulle jag aldrig använda den från biltema då den känns tunn och plastig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vissa fall kan det vara precis samma detalj som säljs via olika kanaler och då kan priset variera. I vissa fall får ett företag stå för utvecklingskostnaden och andra kopierar bara då kan man få prisskillnader. Men väldigt ofta är det en skillnad på kvalite. Alltså att köpa en billig impeller troligen ganska bra men ej som orginaldelen och byta varje år eller köpa en orginal och byta var 3-4:e år så måste det bli billigare att välja bättre kvalitet från början. Har man dessutom köpt motorn för t.ex 70.000 kr och sedan väljer billiga ersättningsdetaljer så har man blivit dumsnål. Men om man med säkerhet vet att billiga prylen har rätt kvalitet så tycker jag man ska välja den. Om man är tveksam, välj orginal. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naiv eller inte .... Det kan inte bero på vilka kvantiteter som upphandlas hur många led som ska tjäna pengar och till sist men inte minst hur stor vinst man vill ha (Skulle efter 30 års erfarenhet gissa att tillverkningskostnaden är densamma pirat eller original) MvH/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... den här diskussionen liknar i mångt och mycket den vi hade här om motoroljor för ett tag sedan. Jag tror inte för ett ögonblick att Biltema tillverkar impellrar, lika litet som de raffinerar motoroljor. Jag tror precis som Roger att det handlar om stora volyminköp och därmed pressade priser. När man köper detaljer till bilen på Biltema, t.ex. spindelleder för en bråkdel av priset jämfört med en Saab- eller Volvo originaldel, hittar man ofta exakt samma tillverkares stämpel på gummit. Jag är helt övertygad om att bil- båt och motortillverkare tjänar pengar på folks rädsla och tveksamhet att äventyra säkerheten genom att köpa billigt genom att tron att en billig prislapp automatiskt innebär sämre funktion eller livslängd. Det KAN vara så, men BEHÖVER inte alls vara det. Men denna rädsla och övertron på att ett fint märke och dyr prislapp med automatik innebär bättre funktion gör att vi båtägare förlorar stora pengar varje år medan de i andra ändan tjänar massor. Visst finns det billig skit, men jag hävdar att det finns dyr skit också. Och då köper jag hellre billig skit. När jag är säker på att en dyrare pryl är så mycket bättre att den motiverar prisskillnaden, då köper jag den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan

Hej. Ganska komiskt att läsa om denna övertro på att originaldelar skulle va så mycket bättre. Har själv arbetat hos en stor bildelstillverkare (Walker avgassystem). Det som skiljde original från pirat var förpackningen annars var det exakt samma prylar, samma material, samma tillverkningsprocess, och så här går det till hos många bildelstillverkare men trivs man bättre med den rätta förpackningen så är väl det okey. MVH/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Hej...lägger mig lite i den här diskutionen..å håller me ekenlunden till 110.. Om vi börjar me orginaldelar så har haft en kostnad för å få fram produkten SAMT DE VIKTIGASTE..orginal delar har en helt annan tollerans på grejerna än va våra billighets butiker har för å kunna garantera en viss funktion en längre tid. Där med inte sagt att grejerna e sämre ett tag..men skillnad på kvalite de e de. som nån hade som exempel på spindel leder å dyl. Ta en orignal led å kör i 5-7 år ungefär å biltemas kör 1-2 år å byt igen. HAr testat ett gäng av dessa biltema orginal produkter på diverse bilar å köper idag bara orginal hos märkes handlarn då de blir billagre i längden.. Tack för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Hmm, kul diskussion :lol: Kan ju tänkas va så att original tillverkerna även säljer sin produkt parallelt till en lågpriskedja för att egen produkten ska nå ut till flera. Kan dra paralleler til tex telefoni.Telia e dyra det vet alla!! Då startar Telia upp ett parallel företag med lågpristelefoni!!! Inte ringer man sämre med det billigare alternativet, eller??? Okej att Telia säljer en tjäns och inte båtprylar :lol: :lol: Annars e det ganska vanligt att samma produkt säljes hos original återförsäljare till ett högt pris, samtidigt säljs samma produkt billigt på annat håll, alt för att den totala marknadsandelen ska bli så hög som möjligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja så är det väl ofta... Men så värst torrt på fötterna har väl varken du eller jag om man skall vara noga, eller hur? Som du så riktigt påpekade i ett tidigare inlägg - det är svårt för konsumenten att bedöma kvaliteten av varor som impellrar eller motorolja. Det är väl ingen vettig människa som invänder när du säger att det i nästan alla lägen lönar sig med kvalité. Det är ju dock egentligen inte det diskussionen handlar om, utan mer om vad som verkligen är god kvalitet - eller kanske snarare vad som är good value for money. Där hävdar jag (dock utan att ha torrt på fötterna) att vi ofta blir ilurade att hög kvalitet alltid betyder dyrt. Jag är tämligen överygad om att det finns massor av grejer på marknaden med fräck design, snygg finish, dyrt varumärkesnamn, men som i sin funktion inte är ett dugg bättre än billigare varianter eller kopior. Sedan är det är ju naturligt att den som utvecklar en produkt håller ett högre pris, eftersom man ju vill ha igen sina utvecklingskostnader, vilken inte tillverkaren av kopian behöver. Och det är ju klart, vill vi att det skall fortsätta att komma bra produkter på marknaden, bör man stödja originaltillverkare så att de har råd att fortsätta utvecklingsarbetet. Men det är en liksom helt annan diskussion... /Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...