Larben 0 Postad 26 September , 2011 Harken sägs ha börjat tillverka rullbara lattor som kan användas i försegel. Låter praktiskt om man vill byta segel till havs. Någon som har erfarenhet av dessa lattor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 27 September , 2011 Rullbara lattor är väl ingen direkt nyhet. Funkar väl ok, men slits ganska fort tror jag. Har ingen längre erfarenhet men har seglat på båtar som har det några gånger. Är de fräscha så går det inte att rulla seglet så tight och är de slitna gör de inte lika mycket nytta som lattor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 28 September , 2011 Det är som sagt inget nytt utan har funnits i många år. Jag har haft det i flera försegel och tycker det fungerar bra. Att det skulle vara något slitage har jag inte märkt av, däremot kanske seglet inte ser lika snyggt ut då det är inrullat men det kan i så fall döljas med ett kapell över förseglet. Alternativit är att inte ha några lattor alls i förseglet eller också ha stående stela lattor som också påverkar utseendet på det inrullade seglet. Visten med att ha lattor i förseglet är att kunna ha en liten akterrunda och därmed få bättre överlapp mot storseglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 28 September , 2011 Jag tror att frågan om horisontella lattor ställdes eftersom stående lattor gör det bökigt att peela försegel. Det är dock beroende på längden. Jag tror inte att korta stående lattor gör det så mkt svårare. e kan dock inte hålla ut lika mycket akterrunda llre hålla formen på focken lika väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser