Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Peter_K

Är det OK med kopparfärg på ostkusten nu igen?

Rekommendera Poster

Jag har nog inte riktigt förstått vad lagen säger när jag upptäcker att International nu 2011 har fått en kopparfärg godkänd för bruk i Östersjön, http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/akzonobel/news/view/ny-bottenfaerg-foer-ostkusten-26536
Tyvärr finns ingen info om den på Internationals hemsida - är det en hård eller mjuk färg osv...
Det verkar (efter lite googlande...) finnas en International Cruiser Uno (som heter så i bl a England...), kan det vara samma färg, tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken finns ju att färgen är så svag att den knappt hjälper, inte ens på Ostkusten.

Gamla VC17-Oskust innehöll ju också koppar, men lik förbannat så växte det på båtbotten som i tropikerna (I Stockholsm skärgård).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gryphål som är lagligt eller?

Registrera ett företag för fisketurer med båten, eller annat tänkbart..

Utöva detta ett par gånger om året och ta betalt. Deklarera detta på rätt sätt som ett företag.

 

Då har du en båt för yresmässigt utövande och får använda fartygsfärg lagligt.

Färger som får användas yrkesmässigt - på fartyg

se här http://www.kemi.se/templates/Page____3085.aspx

Alla vet att från minsta kork till stora båtar kallas de för fartyg.

 

Eller kan det vara fel?

 

Dessutom, koppar som läcker ut från et fartyg i yrkesmässigt utövande är inte farligt för miljön.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, har inte kopparfärg alltid varit OK i Östersjön? Det hade jag ingen aaning om!wink

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorå, blir säkert skitbra. Se bara till att du har dina papper för passagerartrafik klara (fartygsbefäl klass 8 till att börja med plus eventuellt en del annat beroende på båt), annars kan jag lova att du åker på avsevärt större problem än du skulle få för felaktig bottenfärg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oops krångligt. då tar vi som jag skrev annat

 

Du använder båten för att sälja frallor och morgontidningar mm till folk på öar.

Behöver då endast vara momsregistrerad som egenföretagare.

Kravet för att anses som företagare är att det är regelbundet och varaktigt dessutom ska det gå med vinst.

Dessutom kommer du kunna göra avdrag för bränsle och andra utgifter som då går på firman.

 

 

Men det viktigaste är att den koppar du har i bottenfärgen inte är skadlig eftersom båten används yrkesmässigt.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när det kommer en kopparfärg som är laglig att använda på ostkusten tycker jag att du krånglar till det lite i onödan, Harry. Det lär också komma efterföljare från andra tillverkare. Själv hoppas jag att en VC17-liknande historia kommer som är OK att använda. Kompisarna har använt den här i Stockholmsområdet och den funkar bra, bygger inga lager och hanteringen på våren är enkel - tvätta av, lätt avslipning och ett nytt lager. Färgen är också snabb i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det är mycket man inte riktigt förstår. 

Jag bor alltså på västkusten .. fast i en vik med mest färd i bräckt vatten, parkering i väldigt bräckt, faktiskt i åmynningen. Men jag får alltså ha koppar och vad jag vill ... men om jag nu, mot förmodan skulle ta en tur till ... exempelvis Kalmar, måste jag byta bottenfärg då, troligen inte men vem vet att just den båten bor på västkusten?  Hur fanken vill sjöpolisen kolla sådant här? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har än så länge inte problemet då båten är på västkusten.

 

Men varför skulle en båt som används i yrkesmässigt utövande kunna tillåtas ha kopparbaserad färg?

 

Men det intressanta i detta med bottenfärger är att man baserar sin beslut på fakta om förhöjda värden av koppar och zink på några båthamnar i Stocholm. Hur det ser ut för övrigt vet man inte. Dessutom är koppar och zink naturligt förekomande i vatten.

Dessutom framgår inget i den undersökningen om effekterna av detta

Läs gärna själva..

http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Rapporter/Rapport2_06.pdf

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som har blivit kollad vad dom har för färg...någonstans...någongång????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan ställde jag för att jag är nyfiken på färgen och på hur lagstiftningen ser ut, eller om KemI har gjort en omvärdering av kopparförbudet. Hur man hittar kryphål eller hur kontroller fungerar eller inte är jag inte intresserad av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Senast ändrad av Abbe2 | 05 oktober 2011 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns den på sea sea !

 

Byggplast

 

Bottenfärg INTERNATIONAL Cruiser® One Cruiser® One. Polerande bottenfärg med koppar, speciellt för östersjön. Lämplig för de flesta båttyper och för farter upp till 25 knop. Ej lämplig på aluminium. 1 skikt per säsong (första gången 2 skikt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljökontoret (eller vilka det var) har varit nere på vårt varv och kollat om vi måste ha en spolplatta. De ska komma i vår och skrapa ett antal båtar för att analysera vilka färger vi använder. Det är första gången jag hört om någon kontroll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tar sig för pannan. Kan detta vara lagligt, kan tjänstemän och politrucker från miljökontoret utan tillåtelse peta på min båt, dessutom skrapa bort bitar av bottenfärgen? Egenmäktigt förfarande skulle jag beskriva det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, detta måste vara olagligt och rubriceras som egenmäktigt förfarande. Storebror måste nog fråga om lov först. (och det skulle han aldrig få av mig) 

Dessutom är det hela meningslöst eftersom det, som sagt, finns en godkänd kopparhaltig färg. Den analysmetod som skiljer på koppar från olika färger är med säkerhet inte utvecklad ännu och     kommer, med tanke på kostnad/nytta, inte heller att utvecklas. Ett annat problem för storebror är att kopparfärger tidigare har varit tillåtna och på många båtar finns ett underliggande lager täckt av  någon eko-smörja. Att verifiera att man inte skrapat igenom ytlagret är med största säkerhet omöjligt. Som så ofta i sådana här sammanhang verkar man ha tänkt med den kroppsdel man sitter på.

Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 24 oktober 2011 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sakta i backarna

 

Uppsalas båtklubbar äger inte marken där de har sin varvsverksamhet utan arrenderar den sedan länge på 1 års kontrakt av Uppsala Kommun.

 

De områden där klubbarna bedriver varvsverksamheten är föreslaget ingå i naturreservat samt världsarv på grund av Carl von Linné. Tror fasen att Uppsalas båtklubbar i den vevan blir kontrollerade på både längden och bredden.

 

Att några av Uppsalas båtklubbar under lång tid har varit lite osmidiga gentemot Uppsala Kommun gör väl sitt till, kan jag tro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur var det nu med koppar i Östersjön?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teori är att man vill värna om Östersjöns miljö. Då är belastningen av allt som släpps ut i Östersjön viktigt att göra något åt.

Men istället för att ta tag i de riktiga problemen så ger man sig på fritidsbåtar och förbjuder fungerande bottenfärger.

Inse att utsläpp från dagvatten med tak i stockholm av koppar och stuprör av koppar samt en del annat troligen är betydligt mer än några stackars fritidsbåtar.

Men grundproblemet för Östersjön är något helt annat och kallas övergödning. Givetvis är belastningen från olika metaller som kommer med utsläppen från alla länder runt Östersjön stor och då fokuserar man på fritidsbåtars kopparhaltiga bottenfärg.

Jaga mygg och svälja kameler

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta evinnerliga tjat om bottenfärger...man målar väl botten på båten för att undvika beväxning?

Koppar eller inte koppar, tillåtet eller inte....?? Måla med fartygsfärg, så slipper man problemen med beväxning...målar bara vart fjärde år. Har båten på västkusten och har aldrig haft någon beväxning o jag sover gott om nätterna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd är ju sen 2011, men nu i år är det ju nya regler..

Tänkte kolla om ni har koll på om det är ok att måla med denna färg från Biltema nu på ostkusten, söder om Gävle:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-kopparoxidbaserad-30600/

eller om ni har tips på någon annan prisvärd färg?

Tack för era svar.

Länk till artikel på DN:

http://www.dn.se/ekonomi/sa-valjer-du-ratt-bottenfarg-till-baten

Edit:

Var på Biltema i Linköping idag 27/4 men de hade inte fått det klart med vilken färg de skulle sälja i butiken men som jag tolkade det var det ovanstående västkustsfärg som de nu också ska sälja till ostkustborna. Vi får se vad som finns i butiken nästa gång.

Senast ändrad av _fredrik_ | 27 april 2012 | 21:52



Senast ändrad av _fredrik_ | 27 april 2012 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...