Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Jagaren123

RYDS 550GT

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av en ryds 550 gt?? hur djupt sticker den?? kommer man över ett kort grund på 40-50cm med tiltad motor?? Hur fort kan den tänkas gå med en 115 evenrude från 98??

båten är från 95, om man skall gämföra kör/ sjöegenskaperna med en nyare båt, vilken skall man då titta på?? är en nyare ryds 510 gti att föredra?? vad är ett vettigt pris för en båt från 95 o motor från 98??

vill ha en båt för fiske- vattenskidor o lite utflykter, som tål lite vågor oxå.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Ryds 510GT. Du kommer över grundet, men varför inte köra runt det?

Med en 115hk kommer du säkert upp i ca 40 knop. Det är en perfekt båt för fiske och vattensport. Jag gillade dock inte att köra längre sträckor när det var hög sjö, mycket hopp och dunk. Båten väger bara 450 kilo om jag inte minns fel.

Köregensakper på din båt och en 510gti är densamma, ingen större skillnad.

Jag skulle sälja en sådan båt (om den är i bra skick) för 40-60.000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 550GTS från 2000. En i många avseenden ok båt med både bra och mindre bra sidor.

Det som är bra med den är att plastjobbet är Ok och båten är mycket kraftigt byggd! Dock aningen tung. Även layouten i den är ok och man kan åka en 8-10 pers i den med min motor som är på 100 Hp. Bra stuvutrymmen e det oxå.

Det som är mindre bra på min är följande:

Elsystemet var en katastrof. Såg ut som om det var dagisbarn som hade monterat det. Alla kablar var dragna rakaste vägen mellan A och B. Det var mer ordning i en gryta kokt spagetti än under instrumentbrädan där. Jag har dragit om alltihop för några år sedan!

Ryds har en massa rostfria beslag i båten, reling etc. Problemet e bara att en del av svetsarna e gjorda med material som rostar, så det rinner rostigt rött vatten från en del ställen som missfärgar plasten på ett mycket fult sätt. Dåligt av Ryds !

Sen var Rydsbåtarna gjorda för OMC motorer, så om du ville ha en annan motor så passar inte en masssa saker helt till 100%. Jag har en Yamaha 100 Hp fyrtakt, och där blir både manöverkablar och styrkabel konstiga vinklar på. Men det är ju inte Ryds fel iofs. Vattenskidbågen passade heller inte utan var för låg.

Men i det stora hela tatt en båt och inte minst motor som jag e mycket nöjd med och ar haft sen ny för 10 år sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...