Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Stephan_D

Ren motorolja på dieselmotor ???

Rekommendera Poster

Nu när säsongen närmar sig slutet, så kan jag konstatera att motoroljan på vår D6:a fortfarande efter drygt 100 timmars körning är nästan helt klar när man tar upp stickan.

Min tidigare erfarenhet med andra enklare dieselmotorer är att den brukar vara kolsvart efter en säsong, vilket är helt normalt på en diesel.

Motorn har nu totalt 350 gångtimmar, och körs till 90% av tiden på 1500 varv och relativt låg belastning, motoroljan är Statoils 15-40 med VDS-2 specifikation.

Någon som har någon idé om varför oljan i år är helt klar, ska den inte tvätta ur sotrester ur motorn, eller är motorn helt ren invärtes också?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kanske nyligen fyllt på olja?

Statoils olja kanske inte tvättar lika bra, eller så är motorn i så bra skick så det inte blir några partikel-rester för oljan att ta med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter stickan lika som på D3 så sitter den i ett rör som ansluter under oljetråget, stickan går alltså inte in i tråget. Oljan som står i röret fångas som i en ficka och kan se klar och fin ut men om du suger ut lite olja så kommer den nog att vara svart. Vet detta av erfarenhet från att servat farsgubbens båt. Det är för övrigt precis samma konstruktion på min vp v8:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte fyllt på olja under säsongen.

Skulle kunna vara samma konstruktion som D3, jag får se närmare när det är dax att tappa ur oljan om ett par veckor.

Fortfarande förbryllad över den rena oljan.



Senast ändrad av Stephan_D | 26 september 2011 | 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fick den effekten på min förra motor (en VP TAMD41p). Den kördes 90% kring 2100 rpm, mao så laddade inte turbon, och oljan var klar även i slutet på säsongen. Min gissning är att oljan blir mörkare/sotigare när turbon arbetar. En bekant till mig med exakt samma motor kör sin kring 3200 rpm och där blir oljan svart efter en säsong.

Någon som hissar/dissar denna gissing?

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni samma olja i motorerna?

 Oljor har olika mängd Tensider(tvättmedel) i sig lite beroende på vad dom ska användas till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den motorn hade jag VP's 15-40 olja VDS-2, som jag tror ska motsvara Statoils, men är inte helt säker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir sotavlagringar i motorn. Dessa får du bort när du byter olja. Det är billigare att serva en att reparera. Jag hade bytt olja. Även om den var fin det är många timmar med belastning. Motorn mår bra av ny olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sotrester är inte det farligaste för motorn. Små patiklar i oljan är värst, dom syns inte alltid. Lite gråaktiga strimmor lär komma när oljan tappas. farligaste skiten ligger i botten av tråget. Byt olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande - jag tänkte absolut inte hoppa över oljebytet!

Är bara undrande till hur oljan kan se så ren ut efter 100 timmars gångtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört om femomenet förr. Den enda vettiga förklaringen är att motorn är grymt tät mellan förbränningsrummet och vevhuset. Njut av en ren motor bara....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är ju fortfarande ny och så har du ju kört lugnt.
Det kommer nog mörkare olja vad det lider ska du se....var inte orolig.wink

/Zwen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...