Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Bungegalt

Sälja huset för båtboende med planer på långfärdssegling

Rekommendera Poster

Hela livet har jag drömt om att bo på båt, och om långfärdssegling! Efter en svår och dyr skilsmässa som tog mig flera år att läka, inte minst själsligt så började längtan och drömmen ta fart, nu ett par år efter allt blev klart känns det som att ett beslut närmar sig, barnen är tonåringar och börjar bli stora. Jag har mitt hus kvar (hade det innan äktenskapet men exet ville ha ut så mycket som möjligt , det kostade mig en bra slant) Är så fruktansvärt trött på dyra energipriser, och alla andra kostnader som man uppenbarligen måste ha i hushållet idag, ungarna skall ha telefoner, datorer, kläder, moppar o fan vet allt! jag kämpar år efter år för att hålla skutan flytande, det är helt enkelt väldigt tungt och inte ett dugg roligt längre! Å andra sidan så är det en strandfastighet jag har med ett attraktivt läge så jag kommer förmodligen få en bra slant över vid försäljning. Bara tanken att vara helt skuldfri med en betald båt som bostad är obeskrivlig.

Saken är den, vågar man släppa taget? Kan jag sälja mina barns arv och flytta in i en båt? med planerna att segla jorden runt inom en snar framtid... fan livet går så fort! det bokstavligt talat bara springer fram...

Jag har följt en jätteintresant tråd här som Killer boo startade där han beskriver sitt boende ombord på en maxi77. Jag känner att det kanske skulle kunna vara en bra idee att bolla mina tankar med andra båtisar här :)

Finns här flera som tänker som jag? eller som kanske rent av gjort det jag beskriver

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ska du tänka på barnens arv! Det bästa arvet du kan ge dom är en syn på att man inte behöver sitta förgrämd och bitter i ett stort hus utan kan göra göra något av sin längtan i livet.

MEN: De behöver moppar/kläder/telefoner och närhet med boende med dig även om du säljer ditt hus.
Är de entuastiska inför ideén att långsegla och vill följa med så är det inga problem men annars kan du tappa kontakten med dom när de inte längre kan bo med dig (i sitt barndomshem). Tonåren går så fort över och om några år är de vuxna. Passa på under de åren att förkovra dig i segling och båtmek. Gå med i OSK eller JRSK och gå på kurser i motormek, osceanskepparkurs, el ombord, sjukvård ombord mm. Då känner du att du är på väg mot ditt mål utan att riskera att tappa kontakt med barnen under de viktiga tonåren (om dom nu inte vill följa med).

Kanske skulle de gilla att bo ombord i en stor båt i de sista åren innan de flyttar hemifrån - fråga dom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med ciaraud

Fundera inte på dina barns arv, fråga dig istället om dom inte föredrar en förälder som trivs med livet. Mest kvar när man dör är ingen tävling som jag vill att mina föräldrar ska vinna.

Själv försöker jag få mina föräldrar att leva upp sina pengar men dom är svåra att övertyga. Jag lobbar kontinuerligt att dom ska göra roliga saker och ibland lyckas jag. Jag lyckades i alla fall att få dom till Guatemala i 5 veckor när jag var där.

Lycka till med beslutet och glöm inte att även båten blir ett arv

Senast ändrad av Sueco | 26 september 2011 | 16:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående skribenter, självklart ska du göra slag i saken. Man ångrar sällan sådant man gjort, utan snarare sådant man drömt om men aldrig fått gjort. Vägra bli en bittergubbe, sådana finns det redan gott om :-).

Ett tips, förutom att gå med i klubbar såsom JRSK eller OSK, är att läsa inspirerande litteratur i ämnet. Det finns en uppsjö läsvärda böcker av andra långseglare som kommer från precis din situation och haft mod och lycka att genomföra sina drömmar.

Här kommer några av de böcker jag läst under året som fått min egna planerade resa att kännas än mer självklar:

Alla sa vi skulle dö - Danjel Henriksson
Mina fem skeppsbrott - Stig Lindgren
En otrolig seglats - Tristan Jones
Segla med Albatross - Carl Erik Andersson och Janne Larsson

...listan på bra böcker kan göras lång!

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar ödmjukt för era uppmuntrande inlägg. Det är onekligen som så att jag i hjärtat bestämt mig, men jag inser att det är en bit dit, mycket omkring som att dona med husförsäljning osv.

Sen var de det här med båt, vilken båt, hur mycket får den kosta, hur stor kan det vara för att rimligt kunna bo ombord, ändå hantera den själv, val av material osv. Det bästa är väl att söka ta del av andras erfarenheter, plöja igenom foum osv.

Det finns gott om båtar till salu, en sak som är säker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett hett tips är att hålla ögonen öppna efter båtar till salu som redan är färdigrustade för långfärd. Det sparar en väldig massa jobb och tid om man kommer över en bra sådan.

Jag vet inte vilken prisklass på båt du söker men vill man komma relativt billigt undan men ändå ha säkerhet och komfort skulle jag kolla på Allegro 27 och 33, OE 32, L 28 och 32, Monsun 31, eller om du inte vill ha långköl varför inte Forgus 31. Har du tänkt lägga mer pengar på båt är självklart alternativen fler, men blir resan roligare? eller ens av? Ett tips är att tidigt sätta upp en budget för såväl båt, utrustning som resa. Räkna sedan med att utrustningen kostar det dubbla (vilket förmodligen är en underdrift :-) och att du behöver marginaler för oförutsedda utgifter på själva resan. Välj sedan båt därefter, beroende på hur mycket pengar du får över i din budgetkalkyl. Det går att få en sjövärdig båt ganska billigt, och de alternativen jag listat ovan är hyggliga exempel på sådana.

Lycka till!

Mvh Petter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, en grej kan ju vara att avsätta ett konto med pengar till ungarna som de kan få sedan när de  är klara med studier och sådant och kommit i den åldern då de börjat planera för eget med egen familj och så och behöver en grundplåt till eget hushålle av mer permanent karaktär.

Båtar, ett par personliga favoriter är som sagt tex Allegro, laurin  eller Forgus/marieholm etc.

Marieholm/Forgus 31 är en båt jag tycker mycket om om man gillar den typen av båtar. Den är mycket stark och stabil samt välbeprövad för långfärd jorden runt

Allegro 27 är en liten men i mitt tycke mycket trevlig båt som redan från början är oerhört starkt byggd för långfärd. Den är som regel ett ganska säkert kort då samtliga skrov som gjordes är kvalitetsbesiktigade så det är inget skit med de viktiga delarna. Mest inredningen och andra sådana detaljer som kan variera i kvalitet, alltså inget som på något sätt är tekniskt avgörande, enda är att en del av de tidigare hade balsaklotsar som distansmateriel i överbyggnaden men skrovet under vattnet är tjockt plastat enkel laminat (tror det över lag är runt 10 mm tjockt genomgående och solitt, det är i allafall inte tunnare vad det ser ut någonstans om man borrar...). Den är dock rätt tung och klumpig men är i gengäld ganska lättseglad även om det blåser ordentligt. Den är dock måhända litet liten att bo permanent och ganska låg invändigt men det fungerar och den håller rätt hög komfort invändigt trots sin relativa litenhet så den fungerar alla gånger att bo permanent om man inte har alltför höga krav, tvärtom kan det nog vara en fördel att bo in sig och lära känna båten ordentligt och hur det är att leva ombord långa perioder om man sedan skall ut på riktig långfärd.

Tror man kan få ihop en för några hundra kk komplett med utrustning om man gör det mesta jobbet själv.

Var själv och tittade på en allegro 27 för någon dag sedan jag i så fall tänkt renovera upp för långfärd al´ a jorden runt.

Laurin 28 är i mitt tycke litet mer primitiv men det är väl mest en smaksak, den kan också vara litet lättare att hitta, särkillt om man kommer upp litet i storlek över 28an, Allegro 33 och liknande är hiskeligt dyra i andrahandsvärde, upp mot det dubbla mot vad man kan få en mekaniskt bra L-32 för om man letar litet.

Just nu kan du få en extremt fin Allegro 27 ( den vackra och nyrustade orion) för runt 150 papp.

Nå, dessa är som sagt tunga långkölade båtar med allt vad det innebär men samtliga bianca 27 och liknande, också det en bra och välbeprövad båt i samma prisklass är relativt billiga i sammanhanget och tål deffinitivt atlantsegling med rätt kunskaper. Dessa är nog bland de absolut tuffaste båtar för hårda förhållanden du kan finna över huvud taget. Med rätt förberedelser av båten kan du tom slå runt utan att sjunka om olyckan skulle vara framme.

Underdimmensionera inte riggen om du skall ut på atlanten!

_

Senast ändrad av Mizzarrogh | 11 oktober 2011 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att du fått många kloka råd. Vi är en familj med två tjejer, 12 och 18. Vi har precis bestämt oss för att sälja villa och vi har lagt handpenning på en fullt utrustad Malö 50 (70-tals 37-fotare med fantastisk kvalitet och i fantastiskt skick). Tanken är att vi ska segla in oss på nya båten i Östersjön/Stockholms skärgård nästa sommar och sen påbörja färden mot Medelhavet i augusti. Frågan är bara hur vi ska göra med bostad eftersom vi behöver sälja huset för att få råd med båt, ett års tjänstledigt och få pengar till resan.. Vi söker lägenhet som vi kan hyra ut under tiden vi är borta. Känns inte så lockande att bara sälja och kasta loss utan att ha något att återvända till...Yngsta dotterns skolgång löser vi med att artonåringen (som gått ut gymnasiet till våren) får betalt för att undervisa sin syster enlligt läroplanen.

Drömmer också om att bli skuldfri, vilken livskvalitet!

Känns fantastiskt att få förverkliga livsdrömmen vid 57 respektive 63 års ålder!

Lycka till med dina planer. Vi ses kanske därute!

Hälsningar/Marianne (som skriver under makens inloggning)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

At klippa band och ge sig av låter romantiskt men...

Du ska nog tänka att på att jorden är rund och till slut kommer man till baka för även den längsta resa leder hem.  Det låter lite som om du flyr, samtidigt bryr och oroar dig om dina barn. Arv är en sak, men det finns också ett nu. Hur tänker du om att vara den konstiga pappan som bor i en båt eller stack i väg jorden runt, är det vad dina tonåringar vill ha och behöver? Och hur tror du det känns att sitta ensam i på Atlanten och fundera över hur ungarna har det?

Men det kanske finns alternativ som är väl så bra.

Jag förstår att ett stort tomt dyrt hus fullt med minnen gör ingen glad. Sälj det skaffa ngt mindre, en lägenhet och , köp/hyr en båt och segla lite längre på sommaren tillsammans med barnen. Att bo i båt hela sommaren och  bara att segla i Sverige eller till  Danmark, Tyskland eller England är äventyr för alla.

Eller kanske kan du  till och med ta tjänstledigt och gör en ännu längre tur - ensam eller tillsammans utan att behöva säja allt.

Senast ändrad av Marrexxx | 29 oktober 2011 | 08:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi iallafall gjort slag i saken, huset går ut på försäljning i januari! Båten ligger i Polen och väntar på oss. Fattar knappt att vi verkligen gör slag i saken och förverkligar våra drömmar.... Vore kul att höra hur dina planer fortskrider. Hälsningar Marianne (skriver under makens inloggning)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Marianne (TjippmanTjotta), vad härligt och stort grattis för att ni vågar. Det skulle verkligen vara superkul att följa er planering och hur era tankar går redan nu, och sedan själva resan förstås. Det finns så mycket skräpbloggar, så det skulle vara kul att följa er berättelse. Så starta en blogg för oss här inne som vill följa ert äventyr. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev det Malön 50:an? Stort grattis till beslutet!

Kan bara hålla med ovanstående om att en blogg med fakta om hur ni fixar det hela och vart färderna sedan går skulle vara roligt att läsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bungegalt!

(...undras om det går att skaka liv i den här tråden..??)

Det har snart gått ettochetthalvt år sedan du skrev ditt första inlägg..

Hur gick det med alla beslut? Sitter du kvar i arvet eller ligger du på svaj

i nån grekisk lagun och smuttar Retsina och nyslungade oliver??

Skämt åsido...det vore så kul att höra hur det gick.

Vi sålde hus o hem och tjackade en bekväm och trygg och välrustad gammal orustseglare, och i juli släppte vi alla möjliga sorts förtöjningar, pekade bogen rakt söderut och kanalvägen ner till himlariket utefter den turkiska kusten.

...Men vi kom bara ner till Nyköbing i södra danmark. Där tog äventyret lika slut som att köra in i en bergvägg. Mycket beroende på en gastande (men inte skrikande) 12-åring med enorm hemlängtan. Men även pga en uppsjö (!!??) av missöden på nervägen:

-Körde vi inte taket av en Bayliner daycruiser på Utö...så fick vi upprepade motorstopp pga vatten i dieseln, maneter i vattenfiltren och ständig motvind osv osv etc....

Hemkomna och tilltufsade i våra seglarsjälar så läser vi gamlingar om den där unga familjen med TVÅ barn ombord som seglar hela kittet på typ 9 månader, avfärd i april, hemkomst i november. Kanalvägen ner och lastbil upp till Travemunde. Däremellan seglade man i medelhavet under många månader!!??

Läs mer på deras blogg: angosturan.wordpress.com

Själva hann vi till danmark på 3 månader!!!

Nu ligger skeppet tryggt och isfritt kvar därnere och väntar...medans kapten och besättning slickar såren hemmavid. Men i vår vevar vi igång winscharna igen! Till medelhavet skall vi, men det får bli i flera säsongsetapper nu. Når vi dit tidigt 2014 så är vi mycket nöjda med oss själva.

Läs mer om vår seglarglädje och motgångar och tillkortakommanden på vår blogg    http://mah-yann.se

Båthonnör!   

/Thomas & Marianne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Självklart ska Du förverkliga Dina drömmar. Vi gjorde vårt lyft 2007 när vi flyttade in i båten. Det har vi aldrig ångrat. Tillfälligvis hyr vi nu en lägenhet i 6 månader för att båten är på spa och får en rejäl ansiktslyftning inför långseglingen i april 2013.

Tveka inte ta steget och här finns det massor av support för dina funderingar både praktiska och teoretisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger bara det, VÅGA OCH VINN.  Själv blev jag arbetslös 2012 och nu har jag sålt allt och lite till, flyttar ner i båten 1/5-2013 för gott och med en kurs mot Caribien-och vidare.

Själv så har jag tagit på mig ett år att utrusta min båt,då finns det mesta ombord för ett säkert och bekvämt levene. Båten är en Beneteau Oceanis 50 från -99.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...