Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
saltpeter

Att gå ifrån International VC17 NT Bottenfärg till annat fabrikat

Rekommendera Poster

Hej Seglar och Motorbåtsvänner (Om Ni använder VC17)!

Jag har använt VC 17 NT i några år nu med sämre och sämre resultat. Eftersom havstulpanerna satt sig har det börjat lossa på en del ställen. Som många vet är ju detta en tunn och hård färg som inte bygger så många skikt. 

Nu har jag två frågor. 

1) Om jag nu skall byta till en annan antibeväxningsfärg som skyddar bättre. Vad skall jag välja ? (Ligger i Östersjön, södra stockholms skärgård)

2) Om jag vill få botten slät måste jag slipa ner de områden som blivit lite skrovliga. Det känns som om jag sedan borde lägga en bra grundfärg över hela botten - alltså på vissa områden på nedslipat om råde och sedan på vissa områden över gammal färg som är slät och sitter bra. Är detta rätt tänkt ?  

Bästa Hälsningar 

Peter indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

1) Föreslås Micron WQ

2) Föreslår att du slipar av hela botten, sedan ett flertal strykningar med VC-Tar som grund.

mvh Leif.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag står inför samma problem. Under VC17 av många olika beteckningar finns  en tjärepoxy som jag tror lades på 1984. 

När jag tog upp båten 2008, var botten täckt av havstulpaner som inte gick att få bort med högtrycken. Däremot lossade tjärepoxyn från plasten på några ställen på närmare en kvadratmeter sammanlagt. Dessutom ser jag att det lossnat bitar tidigare där man bara målat över med bottenfärg.

Samtliga släpp är på samma sida. Det kan möjligtvis va nån forma av skit som man inte fått bort innan man målat!!? Då även den med tvåkomponentsfärg målade breda vattenlimjen släpte bitvis och att jag vill höja vattenlije ett par cm, har jag valt att slipa ner allt till plasten och göra en ny epoxybehandling.

En tanke som börjat gro är att utföra epoxybehandlingen med http://coppercoat.com/

post-945-1394236836,752_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK slipning är det som gäller ! Antar att vattenslipning med 240 papper är det som gäller. Eller är det någon som vet ett effektivare sätt ? 

Det verkar somom VC tar är en grundfärg som många har positiva erfarenher av. Jag testar gärna den oxå !

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KAn DU berätta lite mer om Micron WQ. fick Du noll beväxning eller några havstulpaner ? 

VAr ligger Din båt ?

Är den polerande eller hård ? 

MVH Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

240 papper - skulle du inte ha bort skiten?

240 papper använder man när man återställer en gelcoatskad innan man tar 400 - 800 - 1400 och rubbing

Nej, jag kör med 40 papper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här -

Har använt VC17 sedan tidernas begynnelse på en HR Monsun.

Det har aldrig varit några problem. Miljökraven har skärpts och International har inte hängt med utan säljer nu en undermålig produkt. I mitt tycke kan man lika gärna hoppa över bottenmålningen än att förgifta naturen med deras dyra färgade Aceton. Färgen är knappast speciellt billig heller.

Tog upp båten i helgen (sydkusten) och den var full av havstulpaner. Många timmar med bilens is-skrapa. Fick bort det efter mycket arbete. Skillnad från tidigare modeller av VC17 är att den inte oxiderar. Färgen var lika kopparfärgad som innan sjösättning. Den brukar svartna bara det kommer regn på den.

Frågan är vad som biter på VC17. Kan tänka mig att många färger har svårt att fästa.

Den annars så bespottade Biltema färgen hade mycket bättre resultat. Inga tulpaner...märkligt.

Senast ändrad av johanare | 28 september 2011 | 13:45

post-10011154-1394236837,7595_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...