Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
sailor67

VAd är detta? Yanmar 1GM10

Rekommendera Poster

Hej!

Idag när jag bytte impeller på motorn konstaterade jag att en liten slang lossnat. Jag skuvade bort den lilla plastskruven och ut kom den lite sotsvart vatten. tryckte dit slangen och funderade på dess funktion??

Kan någon förklara för mig vad det som är inringat i rött på bilden är för något?

Bör man låta denna var uppskruvad eller skall man endast dränera någon gång då och då?

Tacksam för svar.

/Sailor

post-10020208-1394236836,6268_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avtappning kylvatten ! om det kommer svart gegga är det dags att rensa kylkanaler, på min 2 gm20 läckte topplockspackningen med igensatta kylkanaler(färskvattenkyld) som följd, SVART GEGGA. Är motorn sjövattenkyld är det formodligen bara växtgegga och snäckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för ditt svar. Ja det där känns inte bra. Får nog leta reda på en mekaniker som kan plocka ner toppen och byta packning. Känns lite surt på en 10 år gammal motor som inte gått så värst mycketsad

MVH

Sailor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabbkoll du kan göra på egen hand, tappa ca 1 liter kylvatten därefter demonteras termostaten då ser du om det finns svarta avlagringar hårda som grillbriketter ungefär. Om så skall det tas ett komp test. detta visar om toppen läcker men inte om det är ventil eller packning, Min mek hörde att avgasventil läckte men det var allvarligare än så . Är motorn svår att starta, fullgas o mala på starten = typiskt komp problem på vår typ av motor. Min läckte ut i kylsystemet men inte in i cyl. Nu efter rep med nya ventiler säten planing renov spridare renov matarpump startar den på 1a varvet helt utan gaspådrag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...