sailor67 0 Postad 25 September , 2011 Hej! Idag när jag bytte impeller på motorn konstaterade jag att en liten slang lossnat. Jag skuvade bort den lilla plastskruven och ut kom den lite sotsvart vatten. tryckte dit slangen och funderade på dess funktion?? Kan någon förklara för mig vad det som är inringat i rött på bilden är för något? Bör man låta denna var uppskruvad eller skall man endast dränera någon gång då och då? Tacksam för svar. /Sailor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie32 1 Postad 25 September , 2011 Avtappning kylvatten ! om det kommer svart gegga är det dags att rensa kylkanaler, på min 2 gm20 läckte topplockspackningen med igensatta kylkanaler(färskvattenkyld) som följd, SVART GEGGA. Är motorn sjövattenkyld är det formodligen bara växtgegga och snäckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sailor67 0 Postad 25 September , 2011 Hej! Tack för ditt svar. Ja det där känns inte bra. Får nog leta reda på en mekaniker som kan plocka ner toppen och byta packning. Känns lite surt på en 10 år gammal motor som inte gått så värst mycket MVH Sailor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie32 1 Postad 26 September , 2011 Snabbkoll du kan göra på egen hand, tappa ca 1 liter kylvatten därefter demonteras termostaten då ser du om det finns svarta avlagringar hårda som grillbriketter ungefär. Om så skall det tas ett komp test. detta visar om toppen läcker men inte om det är ventil eller packning, Min mek hörde att avgasventil läckte men det var allvarligare än så . Är motorn svår att starta, fullgas o mala på starten = typiskt komp problem på vår typ av motor. Min läckte ut i kylsystemet men inte in i cyl. Nu efter rep med nya ventiler säten planing renov spridare renov matarpump startar den på 1a varvet helt utan gaspådrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser