Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Ranger

Bränner säkringar

Rekommendera Poster

VP 5.7 gxi-f -04 ca 200 h bränner säkring till ecu, motorstyrning. Säkringen går direkt när spänning läggs på. Övrigt;  generatorn ger låg laddning, 12.2-12.7 v

Hände i går, motorn gick som vanligt till ca 2000 rpm då började den slå av samt att ljudsignalen för motorsäkerhet började ljuda från instrumenbrädan. Därefter gick säkringarna sönder när spänningen slogs på.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vi nga yrkesmän på forumet? Eller vill ni inte dela med er av er kunskap som kan hjälpa mig, jag ligger fortfarande på svaj och väntar på hjälp. Eller av någon annan som haft liknande problem. Snart tar batteriet slut i  laptoppen.

Mvh,

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Verkar helt klart vara ett jobb för volvo-specialister, detta med ECU:ns mysterier?

I och för sig kan man kanske försöka säkerställa att säkrings-bränderna helt entydigt beror på nån sorts oåtkomlig kortslutning inuti själva ECU:n, funderar jag?
(Kan ju mot förmodan bero t.ex. på att fler förbrukare/sensorer ligger parallellt på samma säkring? För helt vardagliga strunt-felkällor, typ okej, skavda sladden låg ju emot jord så jag sparade 17000 spänn, förekommer nog förvånansvärt ofta, nåt sånt??)
Nå, antar alltså att det är denna dyra 1. modul frågan gäller? ... http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744410-28-9747.aspx

Har förstått att ecu:n kan kommunicera med andra datoriserade enheter, tex service-mannens display-terminal för felkoder etc.
(Vid kortslutning/strömlöshet funkar ju inte detta alls, och då inte heller servicegubbens terminal.) Så jag gissar att även en volvoexpert med sin fina specialanpassade diagnos-terminal börjar med att felsöka/lokalisera kortslutningen med typ multimeter enligt vissa rutiner. Så detta med strömmatningens mer eller mindre kortslutna krets skulle eventuellt gå att som amatör undersöka litet?

Frågor: Har du foton på motorutrymmet där förmodligen den aktuella säkringen finns? Närbilder på säkringen och modulen i fråga? Vilka andra åtgärder har gjorts, mätningar eller annat? Andra inhämtade tips&råd, ifrån annat håll?

Laddningen verkar f.ö. ha lagt av alldeles, för 12,7V är ju fulladdade batteriers normala vilospänning!?

ECU står förmodligen för Electronic Control Unit gissar jag? Säkert utmärkt bra för prestanda och miljövänlighet, men de blir nog också närmast omöjliga att felsöka/serva för oss vanliga båtägare/amatörer.
(Hittade f.ö. en flersidig forumsajt där otroligt nog några resursstarka dator-/motor-kunniga entusiaster bygger sin helt egna bil-ECU ifrån scratch. Om inte annat så kan kanske en flyktig genomläsning ge en bättre uppfattning om vad ecu-begreppet innebär, vad det kort sagt antas styra/förbättra?) ... http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=27648

Inlägget lyfter väl om inte annat tråden :) ...
Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 01 oktober 2011 | 15:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för lite respons.

Säkringen till engine control har tidigare gått sönder, förra året, men det räckte med att byta ut den.

Vad som var klart märkbart nu senast var att det gick att varva motorn utan belastning men med växel i varvade hon bara till ca 2000 varv och ljudsignalen för motorskydd ljöd innan motorn dog.

Jag återkommer i ärendet

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självlagande fel!?

Efter att laddat batterier, kontrollerat kablar monterades ny säkring och döm om min förvåning när den inte gick sönder.

Återkommer när VP meken kodat motorn.

Kan återställningen av motorskyddet kräva ett visst volttal samt går motorskyddet in vid för låg laddning?

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp tråden igen

Nya batterier har monterats och VP har sökt felkoder men inte hittat några!?. I samband med vinterunderhåll lämnades generatorn in för diagnos. Generatorn laddar som den ska och kolen var som nya (ca 200 h). Nu är det så att på Navman bränslemätaren, går även att utläsa volt, laddas/visas runt 12.5-13V vilket jag tycker är för lågt. Skall mäta över batteriet nästa gång jag är vid båten.

I dag tvärdog motorn igen utan förvarning, varvräknaren hängde sig vid marschvarvet 3800 och inget hände vid startförsök. Alla säkringar var hela och jag demonterade relän och knackade på dem. Efter ett tag fick jag igång bensinpumpen och efter ytterligare vickande med nyckeln i tändningslåset startade motorn!? Har kört ca 5 distans, hem, utan problem.

NÅGRA TIPS????

Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vad mycket strul du har fått stå ut med. frown

När VP-tekniker anlitas förväntar man sig väl inte en axelryckning för att inga data finns, utan som förr i tiden att motorn blir fixad? Oacceptabelt!
Skulle försökt att mejla högre ansvariga inom VP. Nyinstallerad ECU och andra komponenter som felsökningstest är knappast för mycket begärt. Och när felet/ felen är åtgärdade bara en måttfull  faktura. 

Generatorn verkar inte ladda ordentligt, men är batteribanken stor och rejält urladdad så kanske laddströmmen är stor trots den låga spänningen? (Skulle själv isf mätt strömmen med en tångampere-meter, är den låg så är generatorn kass givet att remmen inte slirar.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya batterier har monterats och VP har sökt felkoder men inte hittat några!?. I samband med vinterunderhåll lämnades generatorn in för diagnos. Generatorn laddar som den ska och kolen var som nya (ca 200 h). Nu är det så att på Navman bränslemätaren, går även att utläsa volt, laddas/visas runt 12.5-13V vilket jag tycker är för lågt. Skall mäta över batteriet nästa gång jag är vid båten.

Se till att få generatorn att ladda i din båt, en mätning på verkstad av själva generatorn visar inte mer än att generatorn är hel, det kan vara en felaktig koppling, ärgad kontakt, trasig jordledning osv. Den ska ge runt 14V på batteriet. Mät med en digitalvoltmeter. Obelastat och laddat batteri ska visa strax över 12,7V. Vid laddning ska då batteriet få 14,0 till -14,5V. 

Känns som att du har ett elfel nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppföljning

Har felsökt;

Tändningslås, dödmansgrepp, huvudströmbrytare haft ur relän och rengjort dem m.m. Upptäckte inget fel. Startade motorn vilken gick normalt. Tycker dock att den laddar för lite. 12.8-13.0 V uppmätt över batteriet, generatorn skickar ut ca 14 V genom den tjocka kabeln!? Batterierna är nya för i år.

När jag monterade tillbaka plastkåpan över motorn kom dockningskontakten för ECU´ n i kläm och döm om min förvåning när det sprakade till i kablaget. Kablaget hadde kortis!!! Den låg inklämd mellan konsolen/hållaren för motorstyrningen och risern, vilket har smält kablaget. Sannolikt är det detta som orsakade det senaste tvärsstoppet, hoppas jag i alla fall.

Bara så ni vet...

/A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Intressant! Mycket bra att Du följer upp Dina egna inlägg med dels vad som senast hänt och nu förhoppningsvis en lösning trots att det gått lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, instämmer i att det är kul när trådarna följs upp.
Läser f.ö. alla trådar som markerats som löst, ibland är felet oväntat så man kan lära sig nåt nytt. :)

Drygt en volt i spänningsfall mellan generator och batteri är ju uselt, skulle kollat upp kablaget inklusive jordkabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En volts spänningfall är endast beroende på strömmen. När batterierna närmar sig fulladdade är spänningsfallet väsentligt lägre.

Varför är det ingen som kan/bryr sig om Ohms lag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett skiljerlä som var trasigt. Det finns fler namn på denna sak som har till uppgift att fördela laddning, skiljer dem även åt för urladdning,  till flera batteribankar. Har troligyvis haft detta fel flera år utan att ha märkt det. Båten har gått kortare sträckor och däremellan legat på landström med batteriladdare påslagen.

Anderssmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade två fel.

Dels var det den klämda kortslutna kabeln dels reläet. Var det så att reläets kontakter brändes upp de gånger det blev kortslutning? Ibland blir det följdfel av ett fel. Hade du bytt reläet utan att hitta den sprakande klämda kabeln hade du förstört det nya reläet också.

Ett typiskt svårfunnet fel som är svårt att söka sig fram till. Man måste passa på felet som kanske bara uppträder ett par ggr per sommar. En servicemännens skräck såna fel och omöjliga att felsöka med dator. 

Jag brände en gång upp kretskort för 30.000 kr när jag bytte delar för att få igång en skrivare. Till slut vågade jag inte gå vidare och fick slänga allt. Det blev drygt 50.000 i lärpengar den dagen. Sen dess är jag mycket försiktig med att byta grejer innan jag letat mig fram till felet genom mätning eller genom att testa att misstänkta delar fungerar i annan likadan maskin. Men risken finns ändå att den trasiga delen förstör den maskin man testar delen i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fastklämde kabeln var ett nutidsfel. Laddningsfelet har sannolikt tagit död på mina gamla batterier.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...