Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
T_M_C

Dunk med luftskruv?

Rekommendera Poster

Hej!

När man som jag behövt prova att fylla 250 liter diesel på skarndäck inför upptagning på grund av att sjömacken vi har att tillgå stängt inför säsongen och man inte vill ligga med halvfull tank under hela vintern pga risk för kondens infinner sig frågan rätt snart var man hittar dunk som man kan släppa in luft i under tappning... det gick ju inte helt smärtfritt att tanka upp fullt om man säger så... klunck, klunck, skvätt, stön, stånk, klunch, skväll, aj, oj, torka, torka, skvätt, klunck, hoppsan, varför spiller du så, du behöver väl inte hälla ut så mycket diesel i vattnet motorbåtstok, klunk, skvätt, stänk, stön, stång, aj, FAN - äntligen bara 200 liter kvar...

Jag hittade en kille i vår hamn som tankade med nämnda dunk när han fyllde tanken till en Yamaha 350 V8:a men han kom inte ihåg vart han köpt sin dunk men att den var guld värd... jo tjena...!

Var finns dom...???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en handpump i plast hos Claes olsson för 95 kr  som är till för bensinfat kapade bara av röret så att längden passar i 20l dunken fyllde på 40 l i dag  tog mellan 5-10 min för båda dunkarna och inget spill . Jula och Biltema har lika dana pumpar .

Funkar för mig

Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Swedol har pumpar både för Jepp- och plastdunkar. Plastdunken skall vara av en typ med separat avluftning, finns säker på samma ställe. Pumpen trycker in luft i dunken. Om man ställer dunken så att dess lägsta punkt är högre än mynningen på utloppsslangen så räcker det med ett pumptag för att tömma dunken, resten sköter sig själv enligt hävertprincipen. Ev. kan man kan behöva förlänga slangen mellan dunk och tank för att kunna uppnå självtömmning.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryck ihop avluftningsslangen, två träbitar tving el. svetstång och kolla packningen på påfyllningslocket. Fukten kan inte komma in genom tankens väggar.

Då andas inte tanken och du slipper ligga med åtråvärd diesel under vintern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag köpte min pump på OK/Q8, den passar till dunkar av märket NoStop.

Kittet består av slang och pump, pumpen fästs på luftskruvsgängan och slangen fästets med skruvkork i stället för pipen. När man pumpar ett par drag så startas en hävertfunktion och det är bara att titta på när litrarna åker ner i tanken, skulle det bli fullt så kan man trycka på en ventil på slangen så avbryts fyllningen.

Denna lilla uppfinning har sparat min rygg i sommar, priset va ca 150 kronor.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så har jag gjort i 25 år brukar bara ha 15/ 20 liter bränsle kvar under vintern om ens det.

Har aldrig haft några problem med bränslet, dränerar vattenavskiljaren några gånger under året men aldrig något där.

Dessutom har jag tagit min diesel från en landmack dom senaste 10 åren, aldrig använt några kemikalier i bränslet..

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK har 20l dunkar med avluftning på, funkar klockrent jämförelsevis med den gamla jeep-dunken som låter precis som du beskriverlaugh.

Jag tömmer i en dunk på kanske 20 sekunder med den nya modellen, den gamla har jag inte ens med längre den är inte värd besväret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...