666D3 64 Postad 24 September , 2011 Så blev det dags för upptagning. Säsongen tog nästan slut innan semestern med förkylningar som aldrig ville ta slut och en arbetsbelastning utöver det vanliga. Jag insåg förra helgen att det inte är någon ide att ha båten kvar i sjön utan ska istället satsa på en tidig sjösättning nästa år. Har noterat alla tankningar i år och det gick åt 583,46 liter diesel under 85:09 timmars körning. Själv trodde jag att det skulle bli långt över 1000 distanser men nu blev det bara 875. Vädret i år var sämre än förra året men inget att klaga över. Jag hoppas på en förkylningsfritt nästa år så man får njuta mer av båtlivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 September , 2011 Du kan ju i alla fall trösta dig med att du förgylt en annan medlems sommar. Ditt tips om strandvägen söder om nynäshamn för min husbil var helt fantastiskt, det tackar jag för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 24 September , 2011 Båtsäsongen är inte helt över. Idag var en fantastisk fin dag och i morgon ska visst bli ännu bättre. Jag är ju inne på min första säsong ... och är lite förvånad över att så många har så bråttom med att få upp båten. Finns det någon klok anledning och förklaring? Jag tänker mej att även nästa månad kan ge någon lämplig tur .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 September , 2011 Båtsäsongen för min del tar slut när isen är över 10 cm tjock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 September , 2011 Min båtsäsong på sjön har varit mer än dåligt i år. Idag började den andra delen av båtåret för min del. Jag var nere och tittade till båten och måttade för att montera ett par solcellsventilatorer - frånluft från toa och garderoben. Kommer visserligen att ha min motorseglare i sjön över vintern - som vanligt - och möjligen kan det bli ytterligare nån dagssegling om det blir skapigt väder. Annars är det båtjobb som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 24 September , 2011 Hej Ja tyvärr är det nästan så. Skulle byta olja o filter idag ocht samtidigt ta en ev. sista weekwend i skärgården ( helt fantastiskt väder 17 o strålande sol) . Men instr boken sa 6 L det visade sig vara 8 L bara att fylla på o åka hem igen , hoppas vädret är bra nästa helg också, isåfall tar jag med 2 L ...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 25 September , 2011 Usch ja. Vi har första upptagningshelgen av fyra nu. Fler än femhundra båtar ska torrsättas. Det känns alltid lite vemodigt, sätter på något vis punkt för sommaren. Nåja, solen sken, och det blev ju tillfälle att snacka lite med goda klubbkamrater om sommaren som varit. Inte så tokigt det heller. Jag brukar alltid passa på att kolla in båtbottnarna på de båtar som kommer upp. Min prognos för Sthlms skärgård blir baserat på detta att havstulpanerna inte är så fruktansvärt många i år. ;-) Med ett undantag fanns nästan inga havstulpaner alls på båtarna. Den enda som hade båtbotten, drevet och till och med propellern fullsmetad med dem, var en nästan ny båt, helt utan bottenfärg. Men som sagt, annars såg det ut som om havstulpanerna har varit snälla i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 September , 2011 Hörde just nu på vädeleksrapporten. Stort högtryck nästa vecka som kommer ge upp till 20 grader i Sverige och sträcka sig långt upp i Norrland Grattis till alla ni som har båten kvar i sjön. Passa på att njuta och skänk oss med båten på land en tanke. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 September , 2011 Upptag 15 oktober. Tänkte nog ta en sväng idag trots mulenheten. Funderar på om man ska vänta med oljebytet till nästa söndag eller om jag ska passa på när jag ändå varmkört.... SMHI vimsar om blåst o regn runt nästa helg, fast oljebyte är ju ganska väderoberoende. Decisions, decisions... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 September , 2011 tack Harry för den informationen. Kollade på Klart.se och enligt den prognosen de hade för hemmafarvattnen så ser det inte helt fel ut. Hade bl.a tänkt såga hål i rufftaket för ett par ventilatorer, nästa lördag om det inte regnar, men det brukar nästan aldrig bli som man tänkt. Jag får kanske stå ut med ett par dars segling i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 September , 2011 Kul att du också uppskattade den vägen. En annan plats vi gärna besöker en klar, stilla vinterdag ligger betydligt längre från Sthlm. Följer man Ljusnan upp till Funäsdalen och sedan tar höger mot Ramundberget så kan man efter en kort stund svänga höger upp på högplatån Flatruet där Sveriges högst belägna väg ligger ovanför trädgränsen. Vidunderlig utsikt över fjällvärlden och många kända fjälltoppar. Platsen funkar även sommartid men då är man inte lika ensam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 September , 2011 Min enda förklaring är tidsbrist och sjukdom. Oktober är underbar men jag ser ingen ljusning i schemat förrän om ca 3 veckor. Satte i en ytterligare värmare i somras just för att kunna vara ute länge i höst så det känns lite bittert att ta upp båten nu. I år blev det ingen bottenmålning men vid provkörning igår har jag bara tappat ca 1 knop jämfört med i våras. Bottentvättade på sensommaren men då satt det inga tulpaner på botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Team_Sillen 0 Postad 25 September , 2011 Trist att behöva ta upp båten, hur många fina kvällar finns det inte även en tidig vårdag. Känns alltid lika vemodigt att behöva ta upp båten tidigt på hösten för att inte tala om allt arbete med att rengöra botten. Tänkte just på alla kemikalier och arbete när jag idag handlade nya preparat för att ta bort alla snäckor. Måste vara supergiftigt. Varför har jag inte en båtlift i min båtklubb. Slipper alla bekymmer och sjösätta när man har lust, hitttade en brochyr i min butik, och letade upp följande länk att dela med mig av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 25 September , 2011 Japp nu är båten inlindad å klar för vintern ,,så nu kan man sätta igång å renovera klart i båten Senast ändrad av snottra | 25 september 2011 | 16:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snipan_71 0 Postad 25 September , 2011 Du gillar visst att göra reklam för den där båtliften, säljer du dem? För min egen del så ligger jag i året runt och åker ut på sjön så länge det går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 September , 2011 Klart han är försäljare av dem. Tre inlägg har han presterat och de handlar om samma sak, lite olika inlindat bara. Senast ändrad av Terrafobica | 26 september 2011 | 08:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Team_Sillen 0 Postad 26 September , 2011 Hmmm, inte sälj men man blir lätt medryckt, var inne idag och tittade på Karlbergskanalen, och som jag förstog, passar även till segelbåt. Så varför inte dela med sig när man kan slippa massa onödiga färger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 27 September , 2011 Tog upp min förra vecka in i hallen, ska bara köra motorn en stund med glykol för konservering, ta ut 5st batterier så är det klart till nästa säsongen. Hoppas att det bli bättre väder än det som har vart nu i sommar, mycket regn under ½ juli, hela augusti och ½ september, för dåligt båtsäsong var det tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 September , 2011 Ta ur batterierna? De står bäst i båten, om det inte är stöldrisk. Ladda upp dom fullt och koppla bort den ena polen. Akta ryggen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 27 September , 2011 Det är så att jag ska bytta batterierna mot nya, dom som finns idag är nästa 10 år gamla utom start batterie, den kan vara kvar med som du säger, koppla bort ena polen och ladda om när det är dags till nästa säsongen. Akta ryggen? Jo! det ska jag, den jädra ryggskott gör ont som in i helsike Senast ändrad av Alani | 27 september 2011 | 09:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 September , 2011 Idag avslutade Seniorseglarna sina tisdagseglingar. Jag har stora båten på land så jag fick ta min lilla, (som är till salu). Bilder på http://lasselundell.se/lyngskar.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 28 September , 2011 Trevlig säsong avslutning med champagne och fin väder verkar det som, och tack för finna bilder! Lasse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser