Gå till innehåll
lördag 19 april 2025
akkibat

Gucka i tanken

Rekommendera Poster

Tänkte kolla djupet i min tank nu när mätaren inte funkar, så jag körde ner en tumstock och när jag tog upp den igen ur tanken så var det något kletigt längst ner på tummisen som hade skrapat i botten av tanken. va kan det vara? det var segt som gammal kola och luktade terpentin (typ)

Det är en diesel.

Vad ska jag göra???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem förra året.

Fick motorstopp nästan varje gång vi var ute. Och bogsering av vänliga båtbesättningar.  Tack för hjälpen!. Vi försökte göra  rent tanken genom pumpa ur bottensattsen med en spolarpump och sedan spola ur med diesel, men trots det så blev det ett stopp även i år, i början av sommaren.

Så jag gjorde ett radikalt grepp:

Åkte till Biltema och köpte en lös tank som jag monterade. Det finns ett utrymme där den ligger bra och inte synlig.  Den rymmer 10 l och det räcker långt. Och sedan dess inga problem. När den blir smutsig köper jag en ny!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tömde tanken på kvarvarande diesel idag och jäklar vad den var grumlig, fattar inte att motorn gått överhuvudtaget, ska kolla oringen i morgon, skönt att man har båten på tomten.

Tack alla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprang ner och kollade o-ringen, den va inte fin, ganska sprucken, kan vara problemet

surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns medel mot dessa bakterier ... och tror nog att man ska kosta på sej att behandla efter nogrann rengöring (och ny diesel förstås).

Bäst är att sedan, om möjligt tanka blank diesel, alltså utan RME ! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att jag tömt tanken finns det något medel att skölja den med eller är det bara att gnugga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick samma problem föra året då jag tömde tanken,100L diesel med hjälp av en pump som drev av bormaskin in i olika dunkar.(pumpen från Biltema) 

Jag rensade ren tanken och hela system, därefter pumpade jag tilbaka diesel igenom filter (också biltema), det gick 5 st och därefter la jag i medel mot bakteriller, nu varje gång jag tankar lägger jag i medlet och det funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...