Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
di1anpe

Koppla solpaneler parallellt eller i serie?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har införskaffat 2 st 50 Watt solpaneler och en MPPT regulator för dessa. Min båt har ett 12 V system.

Min första tanke var att koppla de båda 12 V panelerna parallellt till regulatorn, men nu undrar jag om det eventuellt vore effektivare att koppla dem i serie för att slippa onödiga förluster i kablarna mellan panel och regulator. Alltså dubbla spänningen från panelerna och således halvera strömmen. Regulatorn klarar en inspänning om 5-60V och borde känna av vilken batterispänning systemet har (12/24V) och anpassa utspänningen därefter. Tänker jag fel? Hur skulle ni kopplat och varför?

Solpaneler AIT specifikation:
Pmp 50Wp
Vmp 18.00 V
Imp 2.78 A
Voc 22.6 V
Ics 2.97 A

Regulator IVT 20A MPPT specifikation:
Systemspänning 12/24 V DC
Panelspänning 5-60V DC
Max laddström 20A
Batterityp 12v eller 24V lead-acid, AGM, Gel or open

Ha en bra dag!

/Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3A genom 5m 1,5mm2 kabel ger ett spänningsfall på 0,175V, eller ca 1% av panelens utspänning vid maxeffekt. Och 1,5mm2 kan inte kallas grovt, så det är inga problem att använda en grövre kabel för ännu lägre förluster.

Hur långa kablar blir det, och var hamnar panelerna? Hamnar regulatorn vid batteriet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej visst tänker du rätt. Det blir väl halva överföringsförlusten med seriekoppling.

Nu blir den ju väldigt låg redan vid 1,5 kvmm och man har mycket spänning att ta av. 

Det är väl mer att fundera vad som är bäst ur skuggningssynpunkt. Vad händer om en av panelerna skuggas helt eller delvis.

Nu ska du väl montera dem på targabågen och då är det sällan de blir skuggade har jag märkt. På våran blir det lite skugga då radarn sticker upp lite. Ska flytta ut den ett par dm vilket det finns plats för. Här på bilden är 85W plus 30W om jag minns rätt. Finns plats för mer om man vrider den stora nittio grader och sätter dit en till likadan. Laddningen blir inte så stor när solen uteblir. Vinkling mot solen vore ett plus men kan bli lite krångligt och måste passas. Nu blir det c:a 60 % man får ut när de sitter horisontellt.

post-5771-1394236836,194_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, ni har rätt, förlusterna är självklart inte så stora vid de låga strömmar vi pratar om. Jag tänker sätta panelerna horisontellt på targabågen, på samma sätt som forgus31. Regulatorn kommer sitta nära batteribanken. Jag har 4mm² så jag antar att vinsten med seriekoppling äts upp av risken för skuggning av ena panelen, det får helt enkelt bli parallellkoppling. Gör jag dessutom skarven vid ena panelen behöver jag inte dra mer än två ledare i targabågen, så rent installationstekniskt finns ingen vinst.

Förresten, forgus31 (Bo har jag för mig att du heter), jag ska ta båten till Björlanda imorgon söndag kl 10 och möta upp Magnus på Yacht Sport som ska besiktiga vår rigg innan avmastning. Kanske ska passa på att ta en titt på din skuta då, på vilken brygga ligger du? Är du i krokarna får du gärna ta en titt även på Sassys skamfilade figur :-)

/Petter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...