Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
kommerintepaettbranamn

Billigt renoveringsobjekt Vs. Dyrare men hel båt

Rekommendera Poster

Hallå!

Som intresserad men fattig segelbåts spekulant, borde jag satsa på en begagnad lite dyrare båt som är hel och segelklar med mycket av utrustningen inkluderad eller borde jag snarare snegla på ett billigt renoveringsobjekt, om man ser det ur ett rent ekonomiskt perspektiv alltså? Jag inser ju att det beror mycket på i hur dåligt skick renoveringsobjektet är och hur dyrt alternativet är, men går det att säga något generellt ändå, eller är det helt olika från fall till fall?

Tacksam för svar:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag seglare men har samma funderingar med en daycruiser. Det enda jag egentligen kan komma på som är mer generellt är att en billig båt med renoveringsbehov kan kosta mindre om du kommer på att båtåkandet inte är din grej. Du har ju då inte lagt ner tid och pengar på renoveringen.

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

Det mest ekonomiska är naturligtvis att köpa en båt som är i perfekt skick och klar bara att segla. - Finns det sådana?

Det blir betydligt dyrare att köpa ett renoveringsobjekt och renovera det, köpa till en massa prylar, nya segel, ny motor osv. Sen beror det ju på vilken nivå man lägger sig på.

I stort sett är en krona som man lägger på en båt en bortkastad krona - det är i alla fall min erfarenhet. Speciellt om man som jag gör det jag gör ordentligt och för att behålla - och sen säljer av någon anledning.

Sen är det en annan aspekt. För vissa bli båtar inte något intresse - det blir en sjukdom. Man kan bara inte låta bli att dona och fixa. Började som 14-åring, nu är jag 63. Det har bara blivit värre med åren - men så mycket roligt jag haft och så mycket jag fått sett och upplevt. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror väl på hur mycket av jobbet man klara själv eller med hjälp av kunniga bekanta. Då är det bara materialkostnaderna som man står för, jobb är dyrt att lämna bort. För min egen del tycker jag att man skall köpa ett objekt som går att använda åtminstone hjälpligt första säsongen. Då går det att byta delar och renovera allt eftersom under årens lopp, en sorts avbetalning. Om sådär tio år kanske man har en riktigt fin båt...

Att köpa ett rent vrak är inte att rekommendera om man inte är totalförälskad i just den båten eller modellen. Risken för en tappad sug som står på bakgården eller en marina är annars stor.

Har själv renoverat några motorbåtar under årens lopp. Klart avgörande för att man skall orka hålla kvar sugen är att få sjösätta och åka lite varje sommar. När säsongen är slut kan man prioritera vad som är viktigast att få åtgärdat under vintern. Om man hinner med något annat (prio 2) är det bara en bonus.

Begagnade prylar är ju ett utmärkt sätt att hålla budgeten i skick. Den båt jag själv håller på med just nu kan väl betraktas som halvt antik. Den vill jag ha i tidstypiskt skick och då är halva nöjet jakten på begagnade delar från rätt tidsperiod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Rent ekonomiskt bör du nog satsa på ett objekt i bättre skick snarare än ett med renoveringsbehov. Dvs en frisk båt utan delaminering, böldpest etc. där motor, segel, rigg, elsystem och övriga dyra delar är i bra skick. Däremot anser jag att det gärna får finnas kosmetiska skavanker som drar ned intrycket och således prisen samtidigt som de är relativt billiga att åtgärda, typ dynor, fula tyger, uggig skrovbeklädnad, sliten dekor etc.

Lycka till och välkommen till MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan diskutera om det finns seglingsklara båtar i praktiken.

Efter två säsonger har en bekant fått segla iväg från varvet efter alla garantireparationer. Nu på tredje säsongen lite kortare turer i närområdet. Men först låg den och väntade på delar fyra fem veckor. 

Ändå en båt som är ny från varv och kostar flera miljoner. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Du kan köpa en fullt seglingsklar båt för ganska lite pengar. Det vill säga om man nöjer sig med en  liten båt. Tycker att det kan vara en bra ide att inte satsa för mycket pengar, innan man vet hur mycket man kommer att använda sin båt. Som av en slump haha, har jag faktiskt en billig båt till salu ! Tänker ta en paus i seglandet och köpa en snipa istället... Kolla in min båt på länken nedan.

Mvh Thomas

 

http://www.hudiksvalltorget.se/index.php?action=show&show_id=6893&show_torg_namn=hudiksvall&search_word=&l=58&l2=

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Har jag förstått er rätt så låter en liten begagnad båt i allmänt gott skick men med lite lite kosmetiska skavanker som en bra grej. Några förslag på sådana båtar? Har tittat lite på Vegan och cutlass 27:an. Fördelar? nackdelar? Andra förslag? Är ute efter något som tål lite öppnare vatten... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv valde jag den jobbiga vägen, ett objekt som blir ett långtidsprojekt  :) men jag tror det beror på vem man är. Jag ser resan till målet som ett lika stort nöje även om det ibland känns tungt.

Iofs så anser ju alla jag känner att jag är en idiot men dom ska allt få se  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi funderade i samma banor när vi skulle köpa båt. Vi valde en kompromiss. En Albin Vega som fungerade att segla med under tiden vi gjorde vissa förbättringar. Hon är fortfarande i förbättringsstadiet, men fungerar bra som hon är. Dock behöver den gamla damen vissa kosmetiska behov, men eftersom vi nu letar annan båt, så kommer vi att åtgärda enbart det nödvändigaste. Är du intresserad så hör av dig... ;) En trygg dam till ett mycket överkomligt pris, som vi dessutom inte av nostalgiska själ har lagt ut till försäljning än...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är lite lockad av den jobbiga vägen, det får jag nog erkänna, men för tillfället är den stora begränsningen ekonomin, i kombination med att jag inte är den händigaste personen som gått i ett par skor:) Hur som helst lät det där tipset om en kompromiss som en bra grej, jag anade att det var någonstans där det skulle sluta, men har tyvärr inte möjlighet att köpa en båt just precis nu, startade tråden  mer en hypotetisk diskussion inöför framtiden;)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoy, och ursäkta kapningen av tråden... !    När är det aktuellt med försäljning ?    Jag tittar sedan en tid runt efter just en Vega för boende ( min 23-fotare blir det lite för mycket nackspärr och yoga-pass över när jag bor en längre tid...).  Har tittat på en del Vegor , både vrak och sådana i skimrande skick, men är egentligen intresserad av ett ex som mest är i okej grundskick ... rigg någorlunda ok, inga skrov eller roderskador etc

Jag har redan renoverat två gamla långkölade midgethavskryssare, så om el, inredning, motor, finish etc inte är perfekt gör ingenting.

Jag tänkte ge runt 40 , och då som sagt  gör det inget om det finns en del att göra.
Detta har jag tänkt bli min båt för många år framöver.

Kommer att köpa runt jul, då jag återvänder från jobb utomlands  (borta nov-dec )

Fair winds & calm seas,
/Leif, Gbg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Leif! smileyFortsätter kapningen av tråden... mail har skickats till dig, hoppas det gått fram! Äntligen fungerar vår dator igen och vi slipper obehagliga överraskningar p.g.a. en förvirrad mobil!

MVH Thomas o Marine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...