Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Tirill

Reservdelspiser i Sverige, Yamaha Utombordare

Rekommendera Poster

I somras bran regulatorn/likriktaren til min Yamaha F100 utombordare. En koll hos Yamaha serviceverkstad gav vid handen att en ny regulator ville man ha 5.800:- Kr för. Då inte monterad eller bytt.

En koll på internet visade att regulatorn kunde köpas på postorder från USA för 189 US$.

Frakten kom till på ca 40 dollar, men då köpte jag en hel del andra saker med som offeranoder etc.

Vid ankomst Sverige så tillkom 25% moms på hela beloppet. Summa sumarum hade jag regulatorn hemma efter ca en vecka för 1.646 kr i stället för 5.800. Observera att det var en Yamaha orginalreservdel i orginalförpackning. Hur i hela friden kan man rättfärdiga sådana priser i Sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha, Volvo Penta, Yanmar, med flera samt även i andra branscher alla har dom den inställningen att europeer skall betala mycket mer för reservdelar än i USA, och i Sverige skall vi gärna betala lite till. Det verkar vara en gammal tradition, det har varit så här i evigheter, men nu med internet och den lätthet som man kan jämföra priser med så borde folk börja vakna, folk borde gnälla mer och ifrågasätta orimligt höga priser. Du gjorde helt rätt som beställde delen från USA istället för att betala hutlösa pengar till den svenska återförsäljaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamahas helt sanslösa prispolicy för reservdelar i Sverige har diskuterats en hel del både här o på andra forum. Kanske kan konkurrensverkets kartellutredning hyfsa till det men jag är tveksam. Det var länge sedan jag slutade handla Yamaha-delar i Sverige o det gäller nog de flesta hemmaskruvare. Det går lixom inte att motivera att betala 2-4 gånger mer bara för att gynna sin lokala verkstad/handlare även om jag egentligen skulle vilja just det. Dessutom har jänkebutikerna forum, chattar, telesupport mm så servicenivån är oxå mycket bra så det skulle krävas en mycket rejäl sänkning av prisnivån för att jag ska börja handla här hemma igen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beställde också delar från US till min Yamma F250 från ''Andy på SIM''

Notan hamnade på under 2000kr  inkl allt . Köpte en drivaxel bustning samt ett helt  komplett impellerhus .. skulle säker hamna på minst 4tusen hemma . för bara bustningen skulle gå på 1500kr på YamahaCenter Haninge ..  

Det roliga va att jag efteråt åkte tillbaka för jag skulle köpa Yamafett i tub och sa då att jag beställde delarna från USA  ...-för varför ska jag köpa av er och betala överpriser .

Han log inte direkt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför fick du betala moms ??

Funderar på att köpa propellern i USA och läser på Tullvärkets hemsida att för varor under 1400:- (exkl. frakt) behöver man inte batala svensk moms.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du nån länk till denna text. jan_af_lisoe? Har fått momsa saker betydligt billigare än 1400 kr. Paket som är gåvomärkta o värda mindre än 500 kr brukar klara sej annars har jag nog fått momsa det mesta jag köpt. Det mest sura på billiga paket är nog att Posten tar 100 spänn för att ta ut tull o moms..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det gäller nog bara tullen, momsen går man nog betala ändå..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag är mycket förvånad. Förvisso lever vi i en sk marknadsekonomi, med fri prissättning, men går inte ett agerande som detta under den sk Ocker lagstiftningen?

Som vissa skriver som svar på mitt inlägg så var servicen från den Amerikanska leverantören helt oklanderlig och oerhört snabb. Man dubbelkollade vissa data etc innan man skeppade och detta gjordes innan ett par timmar efter beställning. 

Dem hemsida jag beställde från var dessutom utformad på et mycket pedagogist sätt, så felbeställning etc var minimerad.  (www.boats.net)

Någon som sett om Yamaha Motors Scandinavia har bemött detta tema nån gång på nåt forum?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beställde pumphus, impeller mm ifrån SIM för 1/3 av priset jämfört med Sverige. Beställde även en propeller därifrån eftersom det var så billigt och att jag kunde samfrakta.

Fler fynd ifrån Usa:
T.ex säkringsbox Blue Sea, 2st inkl frakt för priset av 1 i Sverige.
Sunbrella dynväv 110kr/m, som i Sverige kostar upp mot 299kr/m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...