Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
LeGaard

Min VP-B18 går ojämt. Och dör den får jag ej i gång den igen.

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en VoloPenta B-18 med dubbla Strömbergs förgasare. Motorn är sötvatten kyld. Motorn sitter i en Solö Aqua 25 med ett 100 drev.

I sommar har det inte blivit till en ända tur pga. detta :( Jag har frågat hit och dit men inte hittat någon som kunnat hjälpa mig. Så nu undrer jag om det finns någon vänlig själ som kan något om denna motor B18

 

Problemet är att den inte går att få igång igen om den stannar. Samt att den går ojämt.

Snälla hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste beskriva ditt problem tydligare annars får du alldrig rätt hjälp.

Att säga att motorn inte fungerar eller har ojämn gång räcker inte som pronlembeskrivning.

 

Kan du förklara på ett tydligare sätt vad som inte fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den surar och luktar benszin efteråt. Och vill absolut inte starta igen. Startmotorn går fint!



Senast ändrad av LeGaard | 23 september 2011 | 02:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men att guida dig blir nog inte lätt med hänsyn till din diagnosblush

 

Om vi börjar från början. För att en ottomotor skall gå måste följande förutsättningar vara uppfyllda:

- den måste få bränsle

- ha kompression

- få gnista vid rätt tidpunkt ( 10 grader före öd)

 

Är ovan förutsättningar uppfyllda bör din motor starta och gå.

 

Om den inte får rätt bränsleluftblandning går den inte. 

 

Om den inte har kompression (kring 10 kg/ cylinder) startar den troligen inte.

 

Kommer inte gnistan vid rätt tidpunkt och är denna inte tillräckligt stark så startar inte motorn.

 

Ovan är en förenklad funktionsprincip för en ottomotor. Nu gäller det för dig att söka vad i ovan är det som falerar. Får motorn bränsle? Ja, säger du troligen eftersom det luktar bränsle. Nästa fråga kommer det någon gnista? Tag ut tändstiften, sätt fast dessa på tändkablarna på dem, lägg stiften på toppen och kör runt motorn för att se ifall det sprakar i tändstiften. Snurra därefter motorn för han (med tändningen på) och se på remskivan i vilket läge gnistan kommer. (som jag ovan redovisat skall gnistan komma ca 10 grader före öd). När du nu har ute tändstiften så kontrollera kompressionen antingen genom en komp mätare eller sätt fingret mot resp tändstifthål och kör runt motorn. Kan du inte hålla emot har du komp. OBS! ta loss tändkabeln mellan tändspole och fördelare så slipper du få dig en kyss..

 

Ovan var en början på din felsökning varför din motor inte vill gå. Återkom när du vet i vilken del felet finns. Så kan säkert någon fortsätta guida dig. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, problemet är inte så tydligt beskrivet, men föjande kan vara värt att kolla:

Kolla så bägge membranen är hela på Zenit Strombergförgasarna. Dessa membran är ju förbruksvara! Antingen får du skruva av huset över membranet och kolla, eller om möjligt ta av luftrenaren och titta in i bägge förgasarna så att vacuumklockorna verkligen lyfter korrekt vid gaspådrag. De skall ju röra sig tillnärmesvis synkront med varandra oxå.

När dessa förgasare satt på bilar, så hade Volvo mycket problem i början med sk ånglås i förgasaren när motorn stoppades varm. Detta löstes genom att sätta en fet bakelitbricka mellan förgasaren och insugningsrör så att värmen inte leddes ut til förgasaren och där förångade bensinen. Vet ej om detta skulle kunna vara tillämpligt på en marininstallation. I första hand tror jag problemet var på motorer med enkelförgasare.

Ett problem med ojämn gång på alla motorer är ju defekta tändkablar. DEssa kablar är fyllda med ett kolpulver och kan brinnna upp inuti med mycket diffusa problem som följd. Ensats nya tändkablar e ingen stor investering oavsett, så vet man att dom är ok.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...