Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
william15

dubbelmontage, vad krävs?

Rekommendera Poster

hej!
hade tänkt att sätta dubbelmontage på en båt som är 5meter lång och 2,20 bred

motorerna jag tänkte använda är 2st 200hk evinrude!

måste man ha en större båt ? eller hur ska man förstärka båten ? :)
vad ska man ha för styrning och allt?

tacksamför snabbt svar :)

mvh william

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan har det, så utbildning att köra en höghastighetsbåt vore bra att ha. Samt en bra försäkring.

Med tanke på de hastigheter och krafter som 2 st 200 hk motorer på en liten båt kommer att utveckla så rekommnederar jag att du lämnar över förstärknings- och monteringsarbete till ett seriöst proffs.

Att importera en USA båt är kanske ett alternativ för de brukar ha stora motorer på mindre båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag monterat i en keith black preppad 9 liters V8 på 1100 hk i min båt som är 6.2x2.3 och den funkar hyggligt när man cruisar mellan öarna , men vid rena transportsträckor så blir det lite segt så du borde fundera på något större motorer eller varför inte fyra stycken.

Om inte båten är jättegammal och rutten så bör det inte behövas några förstärkningar , men fundera på om du eventuellt kanske behöver en större tank.

Själv monterade jag in en 1000liters  och behöver inte tanka mer än varannan helg.

Jag missade att du frågade om styrningen jag har för mig att evinrude har handtag direkt på motorn och då behöver du ju bara koppla ihop handtagen med ett plattjärn.

Simma lugnt.

Senast ändrad av Blubb | 22 september 2011 | 16:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det krävs väldigt dåligt tålamod och att man verkligen hatar att vara på sjön för att dra på sig så stora kostnader för maskiner och bränsle. 

Kommer man fram 2 minuter tidigare till Sandhamn så blir kostnaden rätt stor per minut. Det krävs rätt stor tank. Får den plats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..jaha ..vad säger man :-o

Du bör nog kolla runt hur andra 5mters båtar är bestyckade . Om du över huvudtaget hittar någon med bara EN 200hästars bak . Hur tror du 400kg bak påverkar din båts vattenlinje ?

Ta med ett gäng grabbar och ställer er så långt bak som möjligt så ser du vad effekten av all tyngd blir ..  

Jag hade bara en  F250 på min 23ft  och 2.70cm bred  samt att båten väger ca 1400kg utan motor och bensin . Och jag tyckte den var lite tung i gumpen med sina 260kg motor !

Vill ändå avsluta med att säga ...- jävligt korkad ide !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korkat? Nä men gött galet! Uppmuntra i stället för ett kul projekt. Antar att oavsett åsikt så vill väl de flesta se detta genomföras...

Korkat och galet ligger visserligen väldigt nära varann :)

Själv har ja fått erbjudande o köpa två Verado 300hk som ja hade en tanke om o sätta på min 6 meters stålbåt. Hade antagligen vart helt livsfarligt men vilken kul grej :)

Det behövs inga vettiga skäl för o göra allt här i livet utan det räcker väl för att man kan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas bara att ett sådant kul projekt genomförs låååååååååååååååååångt ifrån de vatten där jag fiskar, åker båt och badar !!!

Visst har man rätt att ustätta sig själv för livsfara (fast väldigt egoistiskt med tanke på föräldrar, släktingar, vänner) men att ustätta oss andra, nej tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...