Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Knarr_variant

Kölbultar

Rekommendera Poster

Jag har i en tidigare tråd frågat om råd om att efterdra min kölbultar på min maxi 84, jag måste säga att det behövdes verkligen.

Nu undrar jag, maxi har väldigt välbyggt och stadig kölinfästning trots det så gick det att efterdra så mycket, hur många båtar far omkring i våra farvatten med lösa kölbultar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är rätt ovanligt....

Eftersom jag faktiskt tror det så tänkte jag ha lite reflektioner:
Du har väl inte tagit i hårt? För drar du riktigt hårt så kan man nog dra ner även stora brickor en del rakt in i laminatet. Efterdra för mig är ett tiondels varv, eller mindre...

Sedan funderar jag över din spricka, den som du nämnde i första tråden. Du hade ett tydligt synbart mellanrum mellan skrovets laminat och köl? Det är relativt vanligt med skälet  att det blir lite rörelser där. Med betoning på lite... man löser det oftast genom att fylla upp med sikaflex. Brukar sitta som tusan. Motverkar i viss mån en naturlig svajning, dvs lite glapp dvs en spricka.
Man fyller normalt hela utrymmet mellan köl och båt med någon typ av sika för att få tätt.

Så vad jag undrar är varför det inte sitter sika där? Har det alltid varit så tro? Men förre ägaren kanske inte vet... eller vill veta. Jag skulle kolla efter sprickor inne i båten, i bakkanten på kölen. Eller ny fin gelcoat just där.... Finns det inget så kanske inte båten gått på ( jag tänker reparation men att man inte ville lossa kölen bara för att lägga ny sikaflex över hela ytan )

Är allt ok så ska du alltså inte behöva / kunna efterdra nästa såsong.
Och du kan lägga över sprickan med sikaflex, det är mer kosmetiskt än att det stummar till men hindrar kanske lite vatten att komma vidare in mot kölinfästningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja jag skrev väl spricka hela vägen på båda sidor inte synbart mellanrum. 

MIn båt har haft samma ägare sedan den var ny och det finns ingen ny gelcoat bakom kölen

eller sprickor runt kölen någonstans. Visst sitter det sika mellan köl och skrov har aldrig sagt att det inte gör det, men det har även varit spackel utanför skarven jag kommer att sätta sika.

Senast ändrad av Knarr_variant | 22 september 2011 | 10:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl ett rekommenderat moment som muttrarna ska dras med? Skulle kännas olustigt att gå på känn då jag gissar att gängan är av det grövre slaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...