Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gäst johan schött

elmotor istället för stinkande diesel

Rekommendera Poster

Gäst johan schött

hej , jag undrar om någon har erfarenhet/kunskap om lämplig lösning för att driva min midgethavskryssare på c:a 2 ton. Jag tänker mig att dels ha en uppsättning batterier och ett litet elverk för laddning/direktdrift. Propeller och axel finns sedan tidigare. Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johan! En kompis till mig seglar en stor katamaran, typ 12 meter och har lagt i två stycken sådana här: http://www.ozecodrive.com/ Han tar sig numera fram enkelt, ljudlöst och gratis! Kanske något för din båt? /Trimaster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sjösatte min snipa med eldrift för första gången igår. och blev positivt överaskad. mkt trevlig åktur. hör sv er för mer info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Läste lite på http://www.ozmarine.se/OZecoDrive/Swe/IndexOZecoDriveSwe.html och det visar sig att det här är ingen ting om man vill ha motor till nödsituation/lägga många distans bakom sig vid vindstilla.

 

3,5 knop i 8 timmar vid fulladdat batteri är inte mycket att hurra för.

Behövde komma till hemmahamnen en vindstilla dag. Motorgång drygt 5 knop i 6 timmar. Kom igen när en elmotor klarar det.

 

Propellerladdning fanns det också. Att sänka farten med 0.5 knop för att få kräm till batterierna låter bara frustrerande. Men det är klart, har man ingen tävlingsnerv i sig och inte behöver mäta sig med andra seglare kanske det går bra.

 

mvh

R

 

Senast ändrad av rgsson | 23 augusti 2007 | 13:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

går eltrucksmotorer att använda, 2 st vanliga eltrukar hamnade i container härrom dagen. el truckar med uppslitna drivhjul eller halvtaskiga batterier går att hitta gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta rätt på hydrauliken samtidigt så kan du bygga bogpropeller, oljevinschar samt oljefurlex och sänkbar köl, komplettera dock med ett elverk som du kopplar direkt mot oljepumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

jag har inte tid med byggen just nu men tyckte det var synd att de bara slängdes på skroten, El drift hade annars varit perfekt men med lite otur har man en switzer ost istället för badanka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt?

Amperetimmar?

Typ av batteri?

Elverk?

 

Är sugen på att köpa en HP 1020 med sänkköl och eldrift.

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ingen nämner någonstans i alla dessa diskussioner om eldriftens förträfflighet/oduglighet är driftskostnaderna. Ovan i denna tråd var det någon som skrev gratis. Pyttsan!

 

I något exempel talar man om en batteribank 800 Ah. Den är inte billig. Med billigaste batterierna från Biltema handlar det om ca 6000.- och med dyra gelbatterier runt det dubbla eller tom mer.

 

Rimligen kommer denna batteribank ta mycket stryk, bli djupurladdad ofta, sitta längre tider utan att bli fulladdad - saker som påverkar livslängden högst avsevärt. Billiga blybatterier som urladdas regelbundet till under 75-80% av sin kapacitet och dessutom sitter ofullständigt laddade längre tider får en livslängd som kan räknas i något enstaka år. Och har man otur räcker det men enda dålig cell för att dra ner hela banken i botten om man inte är uppmärksam. Med exempelvis 8 parallellkopplade 100 Ah-batterier blir det många celler!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ingen nämner någonstans i alla dessa diskussioner om eldriftens förträfflighet/oduglighet är driftskostnaderna. Ovan i denna tråd var det någon som skrev gratis. Pyttsan!

 

I något exempel talar man om en batteribank 800 Ah. Den är inte billig. Med billigaste batterierna från Biltema handlar det om ca 6000.- och med dyra gelbatterier runt det dubbla eller tom mer.

 

Rimligen kommer denna batteribank ta mycket stryk, bli djupurladdad ofta, sitta längre tider utan att bli fulladdad - saker som påverkar livslängden högst avsevärt. Billiga blybatterier som urladdas regelbundet till under 75-80% av sin kapacitet och dessutom sitter ofullständigt laddade längre tider får en livslängd som kan räknas i något enstaka år. Och har man otur räcker det men enda dålig cell för att dra ner hela banken i botten om man inte är uppmärksam. Med exempelvis 8 parallellkopplade 100 Ah-batterier blir det många celler!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ska man köpa 10 bra batterier eller 4 jätte bra dyra batterier brukar det gå att få bra rabatter. Djupa urladdningar e inget att rekomendera och kommer sällan ske. Hur många kör bensin stopp på sjön? Hålla koll på hur mycket man har i banken med jämna mellanrum. Sen är målgruppen för min båt ingen som vill åka lång turer. Utan den som gillar lunka fram i lagom tempo under dagen och kommer uppsöka hamn igen på kvällen. Kan nog köra 10-20timmar i eco läge och så mycket tror jag det e få som kör på en dag. Och då har man kommit naturen och sjön närmare än många andra. Hört alla fåglar å annat små prat längs stränderna. Kom på en provtur om du e tveksam.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker nog mer på semesterseglande seglare. Där finns nog större risk för djupare urladdningar/längre tid mellan fulladdningarna. Och därmed kortare livslängd.

Jag tvivlar inte på konceptet - för vissa. Men jag reagerar på att vissa hävdar att eldrift är gratis när väl grejorna sitter på plats.

 

Sist jag köpte batterier till min båt (förra året) blev det 10 st identiska 115 Ah. Visst får man bättre pris när det blir så många. Men ändå djävulskt många 1000-lappar, Inte vill man ha den utgiften för ofta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Av en slump upptäcktes den sk. dynamoeffekten då den peruanska jätteansjovisen man planterat ut i bassänger simmade av och an mella två poler. Denna dynamoeffekt blev en av milstolparna i Bonks och ansjoviskraftens utveckling och ledde till Nystads elektrifiering med ansjovisenergi. källa:  http://www.bonkcentre.fi/p1_swe.htm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...