Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Arne_Anka

Imorgon köper jag båt; vad "MÅSTE" jag ha för utrustning?

Rekommendera Poster

hej på er alla kunniga och erfarna båtmänniskor

Imorgon är det båtköp. Ska inhandla en Yamarin 6110  med en Yamaha F150 hos en båtåterförälajre. Hade tänkt att ta en lite tur i helgen med familjen innan det är dags att lägga upp henne. Följande saker ingår:

- Förtöjningspaket; tampar, ankare x2, ryckdämpare

- GPS ekolod

- Fendrar x2

- Körkapell

Så, finns det något jag verkligen behöver, som ni insett att detta gör verkligen båtlivet bättre/enklare? Vi har flytvästar. Men kanske:

- Båtshake (kan väl vara bra när man ska lägga till mellan y-bommarna och strömmen/vinden kommer från sidan?

- Sjökort så klart, men ska man ha båtsportkort, eller vad är det som gäller? 

- Fler fendrar?

- Vad mer? Vad bör inköpas nu, och vad kan man vänta med?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till din nya båt!

Om vi börjar med fendertarna. Har du bara 2 st? I såfall behöver du MINST 2 till. 4 st är ett absolut minimum.

Eldsläckare är också en nödvändighet, tycker i allafall jag.

Båtshake. Självklart ett måste. Precis som du säger, i vissa situationer är den oumbärlig.

Båtsportkort är väl bra, smidigt format. Men det kanske kan vänta till våren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompass om det saknas

Öskar.

Förbandslåda

Några verktyg inkl. Kniv 

Eltejp, alltid bra, funkar säkert bra om man behöver fixa ett tryckförband.

Reservdunk med bensin.

Vattensäker plastbag. Bra att stoppa mobil och andra saker i som ska vara torra.

Medlemskap i SSRS

finns säkert mer

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båten! Mycket trevligt ekipage. Det har skrivits traktorlass om både båten och motorn här så är du nyfiken använd sökfunktionen eller klicka på länkarna. Har själv en F150 men på en 64DC istället, efterträdaren till din 6110.

http://www.maringuiden.se/forum/;searchstr=6110&forum=0

http://www.maringuiden.se/forum/;searchstr=F150&forum=0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att vara en riktig tråkmåns så skriver jag köp en båtkurs under vintern! Det finns alldeles för många kaptener där ute som bara köpt båt utan att veta någonting om båtar, båtliv, väjningsregler och navigation.

I övrigt har tidigare skribenter kommit med många bra förslag på rent praktiska saker.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtkurs är givet, då jag begåvats med läshuvud håller på att läsa in förarintyg och kustskeppare, sedan kommer jag lägga pengar på mer praktiska kurser såsom Manövrering och tilläggning samt Höghastighetsnavigering (även om jag tror att vi nog mest kommer att puttra fram i fem knop). 

Och som sagt. I år kommer det bli en eller två turer, med människor som har mycket sjövana.

Men en allmn fråga om detta med sjökort; vad är det ssom skiljer ett vanligt sjökort mot ett exempelvis Båtsportkort. Är det bara skalan? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt nödvändigt, ingen båt utan ... 

.

Grogg-glas i plast, absolut inte i glas! 

cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att de förslag du fått är ganska bra.

Som Crabfish/Harry skriver en rulle eltape eller en halv i fickan skall man väl alltid ha oavsett var man befinner sig. Bra som tryckförband vid djupa skärsår och halvt avskurna knogar. Det vet jag av egen erfarenhet. blush

I en sån liten båt som den du tänker köpa är ju båtsportkort det naturliga alternativet. Samma skala som vanliga sjökort men i mindre format. Finns ju i vattentåliga utförande. Om man skall välja mellan pappersjökort och digitala sjökort så är det pappersjökort som gäller - åtminstone för mig som är en gamal stofil.wink Jag skulle inte vilja gå ut - åtminstone i okända farvatten utan ett papperssjökort ombord - även om jag själv allt mer sällan använder det. Varken el, speciellt inte i båtar eller elektriker är att lita på.

Kompass av något slag skall man nog ha ombord - utifall att. När jag köpte min bohusjulle hängde det en orienteringskompass i ett stuvutrymme. Den hänger fortfarande kvar. Har aldrig använt den, men kollar varje vår att den finns och fungerar.

Beträffande fendrar så är troligtvis de som följer med alldeles för små. Köp fyra nya. Välj ut några som du tycker är lite för stora och gå sen upp en storlek smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och apropå tidigare debatter här på forumet........

Glöm INTE alkometern, Arne! ;-D

För övrigt, om jag tolkar dig rätt här, så är du helt grön på sjön. Har du någon god vän/ kompis, som kan lära dig basics vid själva manövrerandet av flytetyget ditt, så behöver du nog inte gå någon dyr kurs för ändamålet. Det är gott om plats på sjön, det enda som kan vara lite bökigt är när man lägger till. Men eftersom varje båtmodell är unik (nåja men du förstår nog vad jag menar) så blir det både billigare och bättre om du kan träna med din egen båt, ihop med någon sjövan kompis. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nått som du behöver ha iallafall till nästa säsong är en reservpropeller och lite verktyg. Även den bästa kan lyckas gå på en grynna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...de e ''alltid kallt på sjön''.. brukar stämma !

Extra kläder typ jacka och byxa samt fleesfiltar brukar uppskattas när solen går ner eller om bara temperaturen går ner några grader . Fartvinden brukar också bidraga till kyleffekten ! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till en fin båt! Det blir nog lite repetition på tidigare inlägg här men...:

-Förbandslåda

-minst 4 fendrar

-Båtshake

-En lååång tamp (utöver de vanliga)  har visat sig vara bra att ha under sommaren.

-Paddel, många kanske inte instämmer men jag har haft mycket glädje av min mycket för att jag ofta går in i en grund vik där jag inte kan gå för motor sista metrarna.

-Sjökort tycker jag känns tryggt.

-Flytvästar så klart!

-Filt(ar)

- Verktyg

-Ficklampa

Svårt att komma på allt dock...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en sex-pack per person och dygn är lagom ... 

laugh

inte mer ... då kan det bli problem .. då kan du köra på prickarna 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Nja 

Med en sådan liten båt tror jag att du fått med tillräckligt med utrustning. .Den båten är ju bara till för dagsturer

Kanske du behöver 4 fendrar , låter konstigt att du bara fick med 2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips och råd. Jag har nu införskaffat:

- Båtshake (x2 faktiskt, en till sambon och en till mig, man är ju knappast expert på detta med tilläggning, och båten är ju tack och lov tillräckligt liten att man kan dra/putta den i rätt riktning)

- Extra flytväst till gästgast

- Sjökort

- En till fender, visade sig att det fanns tre (?)

- Förbandslåda

- Brandsläckare

- Kemtoa, dottern kan ju vilja gå när man är mitt ute på nån fjärd.

Det där med filtar var bra, ska se vad jag hittar hemma. Men jag tror det får räcka tills nästa år. Tack för att ni tog er tid.

Men kommer ni på nåt viktigt jag glömt, fortsätt gärna dela med er

Senast ändrad av Arne_Anka | 23 september 2011 | 23:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berätta gärna hur premiärturen gick och vad ni saknade om det var något. Jag kommer ihåg att det tog ett tag innan jag kom på att ta med mig tofflor (durken är bra kall så här års) fast jag saknade dom varje gång. Det blev liksom en så märklig koppling mellan båt-tofflor att det tog ett tag att få in.

Hoppas ni får en fin tur

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sådär då, då var jungfruturen avklarad. Vilken dag! Vinden blåste friskt från väst, men solen lyste med full kraft och gjorde livet riktigt trevligt.

Började mindre bra dock. Båten hade nästan tom tank, och till min förskräckelse upptäckte jag att båtmacken på plats var öppen till 1300 enligt lappen. Men det visade sig tack och lov att tjejen som hade macken var kvar, så klockan 1359 lyckades vi tanka. Puh! Hade kunnat bli en riktigt kort tur annars.

Sedan bar det av mot Muskö med omnejd. Åkte inte jättelångt, men det blev säkert total 15 distans. Min besättning envisades med att de ville att vi skulle lägga till i solen, problemet var att vinden kom från samma håll som solen låg på himlavalvet, så efter att ha gjort några försök att lägga till med vårt dåliga ankare som följde med båten slutade det med att vi lade oss i en liten vik på svaj och drack varmt kaffe. Helt fantastiskt.

Papperssjökortet och plottern fick jobba parallellt. Inga incidenter vid tilläggning och lossning, jag är riktigt stolt att jag lyckades lägga till i hamnen på första försöket (killen som sålde oss båten fick försöka fyra gånger, han skyllde på starka strömmar)

Imorgon bär det av för säsongens troligen sista tur, denna gång med farsan. Längtar redan.

Återigen, tack för att ni alla tagit er tid och bidragit till en underbar första tur.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Hej

Det var ju tur att du inte sjönk iallafall med tanke på all utrustning  smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...