Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Funkis

gångvärme-installation - någon med praktiska tips?

Rekommendera Poster

Har installerat en ny dieselmotor på ca 40 kusar.

Tänkte testa med gångvärme. Har alltså köpt en Ebersprakare där jag nu ska leda in en mindre del av kylvattenkretsen, sötvattenkretsen alltså, till värmarens integrerade värmeväxlare.
Jag ser inget direkt problem med att dra själva ledningarna. Lite borrande i skottet så...

MEN nu min fråga:

Gångvärmen kommer att hamna ca en god dryg halvmeter OVANFÖR motorn. Konsekvenser?

Ska jag tex installera en avluftning vid värmaren?
Eller ska jag helt sonika flytta upp motorns expansionskärl och lägga det bredvid värmaren?
För expansion ska ju ligga överst i systemet. Eller? Någon som gjort så?

Följdfråga. Till våren installerar jag en ny varmvattenberedare. Den ska anslutas med en Y-koppling i samma krets tänkte jag. Är det någon som gjort det med en ställbar Y-koppling, så jag kan välja? Någon som funderat över sådan styrning? Eller är det överkurs liksom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite höstmek.

Ja, om du inte lägger in en avluftningsventil på högsta punkt vid den nya slangdragningen så kommer du få problem med att fu luften därifrån. 

Ja, expansionkärlet skall alltid vara vara högsta punkt i kylslingan.

 

Det funkar säkert med med ställbara y-kopplingar, men det vanligaste är nog annars att man lägger dem i serie. Då slipper manju fundera på vad man skalll prioritera. Har du inget värmeuttag ur defrostern så blir det ju minimalt värmeuttag där och varmvatnet har prio 1. Behöver du däremot defrostern så skall den ju per automatik ha prio 1 och varmvattnet kommer i andra hand.

 

 

Kanske tänker jag fel, det har hänt förut, men i mina båtar har jag alltid haft det så här.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhhaa .... i serie! 
Har inte ens tänkt tanken, det var så självklart i mitt huvud att använda en Y-koppling?

Men serie bör ju funka faktiskt. Att jag tänker Y var för att minska friktion, dvs i normal fall har jag valt en av de två, vattnet behöver då bara gå genom en apparat, dvs lite mindre friktion.

Har mjuka gummislangar på 16 mm, kändes små? Kanske ingen större problem. Tack för tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några egna erfarenheter:

- Håll slangarna så korta som möjligt för att få bra cirkulation
-Det kan vara rätt knepigt att lufta ur värmaren om den ligger högt, luftnippel på både till och från sidan krävdes för mig.
- Ett tips är att montera en kran nära motorn på både till- och från- slangen. Skulle värmaren läcka eller man bara vill stänga av den helt (de värmer utrymmet de finns i rejält) så kan man isolera den helt från motorn. Underlättar även vid byte av glykol då man kan fylla upp och lufta ur motorn först sedan öppna värmarkretsen och lufta den för sig. Kan vara svårt att få igång cirkulationen annars (iallafall på min installation)
- Jag flyttade upp expansionkärlet på min
- Behovet av annan värmare blir mycket mindre med gångvärme om man inte bara ligger still (i mitt fall obefentligt), båten blir alltid varm och torr tills man kommer fram
- Defroster på motorbåtar är inte fel när allt vill imma igen i skitväder och man helst vill sitta inne!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 3 bilvärmarpaket, 2 varmvattenvärmare allt kopplat i serie. Expansionen högst. Varför köpa dyra båtdefroster, när bilpaketen nästan är gratis. Äldsta är från Amazon 62a fungerar ok. http://lasselundell.se/page6.html 

post-571-1394236835,526_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse,

Jag har läst om dina värmepaket i äldre trådar och därför försökt hitta några passande bilvärmepaket på Bildelsbasen.se. Dock tycker jag att det är svårt att hitta någon som är lagom liten. De är ofta gigantiska och dessutom kostar de ganska mycket om man betänker att man kan köpa en sprillans ny gångvärmare på Hjertmans för under 2000.

Ser du ändå någon anledning till att använda sig av något gammalt värmepaket från en bil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är dom gigantiska, jag har tagit sågen och tagit bort överflödigt.

Jag tycker det är kul om jag kan lösa ett projekt på ett billigt sätt. Det senaste paketet kom från en äldre Ford och kostade 250 Skr. Enklast är att gå till en skrot där man får skruva ur själv. Då blir man visad bilar där paketen är billiga pga. ingen efterfrågan. Det fodras en viss händighet att plocka isär och ihop paketen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag den första att applådera Lasse! Jag är lite så själv även om jag inte är i närheten av att vara så klurig och kompetent som du.

Du har inte några bilder på de värmeväxlare som du har satt in i din båt? Det skulle vara kul att se hur de ser ut!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar i säljarledet köra med klyschan man får vad man betalar för. En sanning ibland. 

Här är det lustigt nog omvända världen. På skroten blir det åtgång på prylar som är dåliga dvs går sönder ideligen. Då blir det åtgång på de dåliga delarna och priset blir bör bli högt enligt regeln om tillgång och efterfrågan.

Man får alltså bättre prylar om man betalar ett lägre pris. Inget läckage från ett billigt värmepaket.  

Kul!

Jag har själv en gångvärmare med ett värmepaket jag fick nästan gratis. Funkar jättefint och ska nog inte ge upp i första taget enl. min teori. Ju billigare dess bättre (på skroten).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber att få tacka för svar. Har nu tittat i en italiensk manual ( kan lite spanska och italienska... ) men det finns där fina bilder där man ritat varmvattenberedare och gångvärme i serie. Så får det bli...

Sedan förstår jag tanken med begagnade grejor. Söker själv ofta sådana. Men just i detta fall blev det en helt ny 10KW Ebersprakare som på rea för ett år sedan kostade mig 1650:- . Helt okej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbara lösningar Lasse!! Jag ser dock nu att bilvärmare inte fungerar i min båt då jag inte har i närheten av så mycket plats som du har.

Tack för bilderna!
/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följdfråga på era inlägg.

Har ni kopplat in både gångvärme och vv-beredare direkt på motorn eller har ni gått via värmeväxlare, erfarenhet av värmeväxlare...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten byggde jag ett vattenburet system.. Motorn jobbade direkt mot en liten Danfoss-växlare, motsvarande den som dom använder i dom små villa-värmeväxlarna för fjärrvärme. Detta för att inte göra motorns kylslinga sårbar - dessutom var det en ganska billig lösning.

På andra sidan växlaren satt en Eberspächer D5 hydronic (från en gammal Saab 9-5 Diesel - ligger på typ 3000kr på skroten), en varmvattenberedare, ett vanligt expansionskärl (typen som används i tex villor - billigt och smidigt) samt ett antal fläktradiatorer.

Fläkradiatorerna var ett hopkok av dator-kylgrejjer.. Använde en sån här; http://www.indomo.se/7299-XSPC-RX240-Dual-Radiator som huvudfläkt i salongen och så mindre (plats för bara en fläkt) i kabinerna. Visst, just den modellen är inte billigast (fanns inte lika stort utbud då iofs) men den är rätt tjock, 58,5mm, så den ger bra värme. Uppskattningsvis 1,5-2kW vid normal drift (värnaren ger 80 grader ut, motorn några grader till).. Dom halva ger ungefär hälften.. PC-fläktar är billiga och tysta och drar nästan ingen ström.. Termostater använde jag enklast möjliga rumstermostat - i det fallet Clas Ohlson á 149 eller 199kr..

All värmedistribution gick via PEX-rör och hela systemet var reglerat med kulventiler och sanitetskulventiler. Vanliga radiator-luftskruvar vid fläktkonvektorerna.. Tack vare trycksatt system måste inte exp-kärl sitta högst upp (likt en villa kan pannan med pump stå i källaren men ändå trycka upp värmevatten till övervåning).

Köpte en extremt tyst och strömsnål liten cirk-pump från tyskland - från en firma i f.d ITT gruppen (numera Xylem) - har dock inte länken kvar, men den var 12v för solvärme i huvudsak, mjukstartande (för att kunna drivas enbart av solcell) och ställbar i typ 5 steg..  Kan ha varit den här; http://www.laing.de/produkte/pumpen/gleichstrompumpen_vario/ eller möjligen den här; http://www.laing.de/produkte/pumpen/gleichstrompumpen_ecocirc_solar/

Systemet gav hur som helst väldigt jämn och fin värme, smidigt att kunna värma vattnet i varmvattenberedaren och som bonus blev det lite självcirkulation på motorns sida så man fick upp kanske 40grader i motorn - ingen nackdel att varmstarta en diesel ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar!

Intressant det där med PEX-rör, man behöver kanske inte ha gummislang som är dyrare och i vissa fall klumpigare. Man kan ju få en snyggare installation med PEX bara man ser upp med vassa kanter och veck så borde det var en bra lösning/alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...