Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
itzhyxithyl

Vinterkonservera Mercruiser 4.3 MPI

Rekommendera Poster

Jag undrar hur man vinterkonserverar en Ryds 20 DC, Mercruiser 4.3 MPI som tar in både kylvatten under båten och i drevet, skall man köra igenom med glykol på båda ställen samtidigt? Kan någon förklara...



Senast ändrad av itzhyxithyl | 21 september 2011 | 10:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Kika i motormanualen, den är rätt utförlig kring vinterkonserveringen...

Om den har förkommit, så är det nog bra att skaffa en ny, det står mycket matnyttigt i den.

Men generellt finns nog här två skolor:

- ingen glykol behövs om man tömmer sjövatten-systemet enligt manualen. Det är ett par handgrepp med pump, ventiler och fyra blå proppar vill jag minnas, samt en mycket kort start-stopp-sekvens för att blåsa ut det sista vattnet.

- Glykol är bra att ha för säkerhets skull och som korrosionsskydd. Det finns spolmuffar för drevet, och liknande kopp på pinne som man sätter under båten mot intaget. Ser lite ut som gamla tiders avloppsrensarsugklocka. Fast med anslutning till glykoldunk/motsv.

Ett mejl till Ryds brukar också ge vettiga svar enligt min erfarenhet.

Lycka till med konserveringen!

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på samma sak. Och hur f-n får man tryck i slangarna så att det kommer in glykol? Pump? Nä, får nog lämna in den i år igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att motorn är sötvattenkyld och drevet är ett Alpha one. Anledningen till mitt antagande är att Alphadrevets vattenpump inte klarar flödet till en värmeväxlare, och då gör man ett vattenintag i botten och pluggar inloppet från drevet. Impellern sitter dock kvar så kylningen till drevet fungerar.

En färskvattenkyld motor är skitenkel att vinterkonservara, ta bort sugslangen från bottengenomföringen eller impellerpumpen stoppa ner den i dunk med vatten ock kör motorn varm, låt den suga vatten från dunken och fyll dunken med vatten vartefter. Byt olja i filter En del förordar att man dränerar avgaslimporna innan man kör in glykolen, jag gör det inte. Vilket fall som helst så blanda till i en 25 liters dunk 50 / 50 glykolvatten och stoppa sugslangen och starta motorn, låt den suga i sig all glykol på tomgång. När några liter återstår fogga förgasaren med olja så motorn nästan stannar, stäng av direkt. Klart

Då impellern troligtvis sitter kvar i drevet så måste en spolmuff kopplas till drevet annars så bränner man impellern

Fixa en balja bunder drevet så återanvänds glykolen till nästa år. Kolla kolla frystalet på den utgående glykolen.

Drevet borde inte beövas köras med glykol det bör dränera sig själv. Men för att vara på säkra sidan så är det ju bara att koppla spolmuffen till en dunk med glykol, placera dunken så det blir självfall ner till muffen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra, alpha och sötvatten. Tyvärr är det trångt i motorbrunnen och sugslangen slutar närapå under motorn. Dock borde det inte vara rocket sience att ha dunken uppe på däck och skarva sugslangen.

Motorn är insprutad, alltså ingen förgasare. Foggar man den ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har man inte en sån där spolmuff på pinne när insuget är under båten?i så fall sätter man väl dunken på däck och den borde klara av att suga i sig det.

 

Ska om några veckor göra samma sak själv för första gången.

 

min plan är

1. Glykol (med spolmuff på pinne för glykol samt som ni säger, spolmuff på drevet och vatten)

2. Suga ur oljan och byta olja bränslefilter

3. Spruta på motorkonservering

4. tanka den full

5. kolla  frostnivån på befintliga sötvattenglykolet för att vara på säkra sidan

6. torrbollar



Senast ändrad av Haddock_ | 24 september 2011 | 21:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör du  motorkonservering och med vad?  Sprutar på motorkonservering

Torrbollarna, var stoppar du dem på en Mercruiser 4.3 MPI ?

 

Glömde lossa de tre blå plastnipplarna för att släppa ut sjövatten?

Glömde drevet?

 

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

 

du får gärna hjälpa oss nybörjare, snarare än vara nedlåtande, alla är trevande nybörjare nån gång.blush

 

jag ska läsa manualen innan och leta reda på vad du menar med plastnipplar. Drevet kommer jag skruva av och ta hem. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hjälper gärna till då jag brukar göra det och har själv en liknande motor dock utan intag via båtbotten.

 

När man skriver Spruta på motorkonservering så kan det missupfattas. Inte nedlåtande.

Vissa sprutar på rostskyddsolja på motorn för att undvika korrosion under vintern och vissa sprutar motorkonservering vis tändstiftshål eller in via förgasare/spjällhus.

Själv brukar jag spruta på tunn roskyddsolja på motorn och hälla olja via förgasaren för att skydda cylindrarna från att kolvringar ska korrodera i cylinderloppen.

Jag använder vanlig tvåtaktsolja (gjord för förbränning) och låter motorn gå på strax över tomgång (ca 1500 varv) och häller ned ca 1 dl i förgasare/spjällhus och stänger sedan av motorn när olja nått fram. Häller upp ca 1 dl i en plastburk då det är svårt att måtta direkt ur en 1 litersflaska när man häller ned via förgasare/spjällhus.

 

Torrbollar. Möjligen i ruffen för att minska fukten men knappast i motorrummet. Dels är motorrummet ventilerat via insugskanaler för att förse motorn med luft och då försöker man minska fukten i hela omgivningen. Sedan så har torrbollar ett salt som bidrager till ökad korrosion. Bättre att tvätta ur motorrummet om man är orolig för mögel.

Sedan de blå platsnipplarna. Sitter vanligtvis på sidan av motorn och ska lossas för att släppa ut vatten från sjövattendelen. De kan gå sönder och ett par i reserv är bra.

Sedan drevet. Även om du tar med det hem så har du 4 smörjnipplar på ett Alpha drev attt ta hand om. Två sitter vid hing pin och en vid höger sida mot skrovet och är för stödlagret. Sedan en som ofta glöms är den som sitter bakom motorn och är för drivningen från motorn.

Dessutom kolla över anoder mm.

 

 

Knappast nedvärderande men kan missuppfattas. Inte aggresiv i trådar om mekande men kan vara det då 0,2 lagen diskuteras.

 

Tipps för lyckad egen service.

Gör ett eget serviceprotokoll likanande man har på bilverkstäder där du samlar dina åtgärdspunkte i en kolumn och verktygsbehov i en samt en tredje kolumn för material som åtgår. Blir en jättebra inköpslista samt för verktygsbehov till service så kan man plocka fram allt direkt och slipper springa och hämta mer.

Dessutom minskar risken att man glömmer något.

Om båten står kallat så glöm inte att plocka ur batteri och ta med hem för underhållsladdning.

 

Så lycka till och njut av alla pengar du sparar på att göra jobbet självyes

 

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 25 september 2011 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att en mpi motor ska inte konserveras på samma sätt som en förgsaramotor, dvs genom att spruta ner olja genom spjällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Harry

tack för bra svar! Det var precis det jag önskade någon hjälpte till med :)

Jag tänkte mig både täcka vitala delar med spruta på-spray-flaska men som du säger, lite 2-takts olja ned i insuget är nog smart. Har alltid använt 5-56 för rostskydda min hembyggda bil över vintern i garaget...för att t.ex. p-ändar i gjutjärn inte ska ytrosta.

Torrboll var något många skriver, men feltänkt av mig såklart, är det öppet så ventilerar det ju och jämnar ut fukthalten. Är det tätt, är det rätt tänkt kanske.

Plastnipplarna, sitter de på limporna? Gör man det före man kör igenom glykol eller efter?

Vet du hur man kommer åt för att inspektera bälgarna? Har noterat det läckt in nån deciliter vatten under motorn under de gånger vi varit ute i augusti och antar det är bälgarna som kanske visar ålderstecken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför då? Insugsmekanik, ventiler och förbränningsrum är ju identiska. Visst det sitter en spridare där men vad spelar det för roll? Att hälla ner 1dl är dock inte givet att det fördelas jämnt mellan cylindrarna. Bäst är väl sannolikt att hälla ner en tesked per cylinder genom tändsstiftshålet och sen drar runt motorn några varv för hand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bälgarna bör man nog byta i förebyggande syfte (intervall finns i serviceboken, fem år om jag inte minns fel). Har också en Ryds 23 Wa och vatten i motorrummet ska du inte behöva ha, ser man vattnet så är det nog mer än en deciliter.

Har själv fått in vatten på tre olika sätt,

1. regnvatten som sugits upp av motorisoleringen på luckan och som sedan rinner ner när man öppnar luckan.

2. Små mängder regnvatten genom luftintagen när det regnar horisontellt. Antar att vågor kan skölja in lite vatten också.

3. Dräneringen från ankarboxen bak. Boxen sitter som en balja på insidan av akterspegeln har en skrovgenomföring genom boxen och akterspegeln. Fick läckage där efter att vänster trimplan utsatts för en backande Skoda (trimplan är hårda Skodor är mjuka), men konstuktionen är sådan att om ankarboxen rubbas en smula så kan tätningen i genomföringen släppa. Titta efter vatten långt upp till höger i motorrummet.

Dom där blå plastnipplarna har jag aldrig fattat, ska man tappa ut sjövattnet i motorrummet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De blå plastnipplarna (se bild) sitter på rören/anslutningen direkt under limporna.

Två på babord sida och en på styrbord. (vågade inte skriva vänster och höger sida)

Alltså en under respektive limpa och en lite längre ned på ett rör, troligen samma för de med integ i botten.

Man kan lossa dem efter renkörning med rent vatten för att få ut vattenet före man kör med glykolblandning.

Om man gör det så sätter man alltså tillbaka dem efter man tömt ut rena vattnet och kör sedan med glykolblandning och slutligen lossar dem för att få ut glykolblandningen.

Släpp ut vattnet via dyvika eller pumpa ut vattnet. Är det glykolblandning så samlar man upp det och antingen använder nästa år igen eller till åtvinningen.

Genom att tömma systemet på glykolblandning så minskar man utsläppet av glykol i sjövattnet samt sparar dyr glykol till nästa år.

De som vill minska utspädningen av glykolvattnet man kör igenom systemet tömmer lämpligen ut det rena vattnet före man kör på med glykolblandning.

Själv kör jag direkt och späder ut glykolblandningen på så sätt men kompenserar med en slatt exra koncentrerad glykol i baljan nästa år.

 

Micke_Se nämnde något om insprutarmotorer inte ska ha olja ned via spjällhuset. Han är en kunnig person så gå på hans rekomendation. Kör endast med olja via förgasaren om man just har en förgasarmotor.

Idén med lite olja via tändstiftshålen är nog bäst då och då kan man samtidigt kontrollera stiften. Byta om det behövs men viktigast se om motorn mår bra. Tändstiftens färg avslöjar en hel del.

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 25 september 2011 | 13:41



Senast ändrad av crabfish | 25 september 2011 | 13:43

post-10001667-1394236836,6064_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla här:

http://www.boatfix.com/merc/Bullet/01/01_15.pdf

Anledningen är bl.a att en MPI motor har givare och sensorer i insuget som kan skadas. På en MPI blir inte insuget tvättat utav bränsleblandningen när man kör motorn eftersom spridarna sitter precis i slutet av insuget alldeles innan topplocket. Med andra ord funkar den vanliga foggmetoden på en EFI som har spridarna i förgasar halsen men Mercruiser rekommenderar samma procedur på dessa som på MPI.

Om man inte vill köra med separat tank så finns ett bra knep. I samband med byte av bränslefilter så fyll nya filtret med den blandning som beskrivs i bulletinen. Alltså procentuellt lika delar. Starta och kör motorn ett par tre minuter. Ofta kan man se när det börjar ryka lite mer om avgaserna, då är det klart men inte alltid det syns så ta tid. Man får inte köra så länge att ren bensin från båtens tank når in i motorn för då funkar det så klart inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja..i..bensinfiltret......... När..i..konserveringsprosessen..kan..man..köra..motorn..i..tre..minuter..? Kanske..ihop..med..glykolgeonmspolningen...om..man..hinner..med..de?...

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 25 september 2011 | 15:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit och kikat på maskinen. Hittar de blå plupparna, de sitter långt ned på motorn, två vid pumpen (styrbord, höger sida ;) )och en på andra sidan. Är det de rätta? Om jag skruvar upp dem lär vattnet rinna ut i motorrummet antar jag? Är det rätt tolkat att vattnet uppe i avgaslimporna inte rinner ut av sig själv när man tar upp den på land och utan att öppna de här kan man inte tömma på vätska, vilket är varför man kör igenom glykol för att det ska vara frostskyddat vatten istället för vatten som fryser.

Tror det enklaste är att skruva ur tändstiften och hälla i en tesked olja än att strula med bränslefilter och fylla med olja osv...eller är det bara jag som underskattar det kanske?

Mängden vatten i motorrummet har inte ändrat sig sen jag såg det, men det var efter vi hade varit ute i ganska hög sjö, kanhända det kom in då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja via tändstiften. Tänk på att komma in ett stycke då det är en V motor. Oljakanna vore lämpligt.

Blå pluggarna. Åtminstoned funkar det så på min motor. När jag kört igenom glykol och det runnit färdigt via drevet. När jag sedan lossar pluggarna kommer flera liter glykolbandning ut via pluggarna. Det är därför de finns och är blå plast för man ska hitta dem.

 

Att man kör igenom glykolblandning är för att ev. ficka med kvarstående vatten inte ska frysa och att glykolen har en rostskyddande verkan.

Jag försöker ta tillvara så mycket som möjligt av glykolblandningen för att återanvända nästa år.

Då slipper man köra till miljöstationen samt spara pengar.

Vatten i motorrummet bör man kolla vart det kommer ifrån. Inte kul att smaka på men är det salt så kommer det utifrån. Det värre soma kan hända med de som har drev av typen Alpha One är om växelwirens bälg ger sig. Då kommer sjövatten in den vägen in i motorrummet och man riskerar sänkt båt.

Inspektera därför alltid bälgar och byt regelbundet (var 5:e år är det för Mercrusier med Alpha drev)

Nu kan det vara kondensvatten som tidigare föreslagits.

 

::Harry::

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela beror på vilken typ av slutet kylsystem din motor har. Helsystem = glykolblandning i både motorblock/topplock OCH avgaslimpor. Halvsystem = glykolblandning endast i motorblock/topplock men sjövatten i limporna. Oftast, men inte alltid, så är det så att om det inte sitter nån blå dräneringsplugg under avgaslimpan så är det helsystem. Men om du inte vet till 100% så släpp lite på en av slangarna under limpan och kolla vad som kommer ut. Glykolblandat eller sjövatten. Då vet du helt säkert om avgaslimporna behöver dräneras eller ej för nej, vattnet i avgaslimporna rinner inte ut av sej själv när man tar upp båten. 

Vad gäller tillsatsen av olja och stabilizer är det mycket enklare att rigga bränslefiltret än att få in oljan i tändstiftshålen, speciellt om du inte avser att byta stiften samtidigt (trångt). Fördelen är att bägge bränslepumparna och spridarna blir då behandlade av mixen vilket de ska enligt tillverkaren. Proceduren utförs lämpligen vid glykoltillförseln. Att använda separat dunk enligt Mercruiser´ s service bulletin är just för att tiden motorn körs ska räcka till (gäller i första hand sjövattenkylda motorer som rymmer mer glykolblandning/tar längre tid) men det går att kringå genom att börja tillföra glykolblandningen och efter ett tag stanna motorn och rigga filtret med blandningen. Filtret skall ändå bytas så det är inget extra jobb där. Men på en motor med slutet system som jag antar att du har, så går det fort att köra igenom blandningen. Och även om man kör separat tank så går blandningen ändå igenom bränslefiltret så det är inget problem där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips (som jag inte provat själv ännu) är att punktera oljefiltret så att det töms innan man skruvar av det. På så sätt minskar man oljeslabbet en smula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Så här gick det:

Åkte till biltema och köpte en liten trycktank, glykol, 2t-olja, 20l dunk och diverse slangar och en spolmuff för drevet. Köpte tidigare även en oljepump som skruvas på oljestickans rör från drevman.se och ett servicekit från drev.se

Bytte olja och filter (jävlar vad det satt, filtertången från biltema blev bara sopor kvar.), med varmkörd motor gick det på nolltid att pumpa ur oljan. Att punktera filtret funkade bra, det var i princip tomt när jag tog loss det.

Körde till upptagningsrampen och tog upp båten, nu är ny och fräsch olja cirkulerad i motorn.

Skruvade loss slangen för sjövattenintaget och skarvade på en slang till 20l dunk med glykol. (Inget blask med spolmuff på pinne under båten, gött)

Spolmuff med kommunalt vatten på drevet

Trycktank med soppablandning enligt mercruisers anvisningar. Fyllde det nya soppafiltret från trycktanken och kopplade in trycktanken.

Startade och körde tills det började komma ordentligt med blått ur drevet, det gick fort, jävlar vad  den sörplade ur dunken snabbt. Undrar om det hann komma in någon oljeblandad soppa?

Allt gick som smort förutom att det visade sig bara omöjligt att samla upp glykolen som kom ut ur drevet eftersom drevets spolmuff matades med kranvatten och uppsamlingsbaljan blev full med vanligt vatten innan jag ens hunnit starta motorn.

Ni som dränerar ur glykolblandningen i maskin, hur samlar ni upp den? Om jag skulle öppna plastplupparna rinner det ut i motorrummet och jag skulle få ta upp det med trasa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som dränerar ur glykolblandningen i maskin, hur samlar ni upp den? Om jag skulle öppna plastplupparna rinner det ut i motorrummet och jag skulle få ta upp det med trasa...

Jag kan rekommendera en sån där oljesug med handtag för att skapa undertryck som säljs lite här och där. Jag köpte min på Jula för några hundralappar. Den rymmer sex liter så allt som rinner ut får plats utan problem. Visst, har man använt den till olja tidigare så blir ju glykolen lite oljebemängd men det gör ju ingenting även om man vill återanvända glykolen nästa höst...olja skyddar också mot rost och fryser inte! yes

Jag har också upptäckt att denna pump är grymt bra att suga upp små vattenpölar lite varstans i båten. Till exempel efter en motortvätt när det ligger vatten på insuget eller om lite vatten tagit sig in i något stuvutrymme där det är svårt att nå det! Jag kunde dessutom se till att det alltid var torrt under motorn under sommaren också utan att behöva klättra likt en orangutang i motorrummet. wink



Senast ändrad av Flintstone | 22 oktober 2011 | 20:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste en person stå och trycka sugproppen mot botten av båten under tiden för att få kylarvätska till den sötvattenkylda motorn? Finns väl inget sätt att fästa den där eller? Orkar den suga glykolvatten från en dunk på marken eller måste man ställa den högt upp så att det blir lite tryck?

 

Eftersom jag ändå tänke lossa drevet så blev jag intresserad av ett tips jag fick från en butik om att ta bort drevet först så slipper jag kyla denna också när jag kör på land. Finns det någon nackdel med detta? Är det bara att lossa drevet och sen starta motorn precis som vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl svara mig själv om någon undrar samma som jag... Muffen är ställbar i längd så det spänner man mot marken. Tryck på vattnet behöver det vara enligt butiken jag var i, alltså dunk på båten.

 

Motorn ska det inte va nåt problem att köra utan drev sa han. Inget att tänka på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade svårt att få tätt mellan sugproppen och botten, även om dunken stod på däck sög den luft. Slutade med att jag anslöt inuti istället...i år körde jag med dränkpump för att få lite mer tryck från en balja under drevet som samlade upp allt. På det sättet kunde jag varmköra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde jag också hade detta problem när jag först testade sugproppen utan att motorn var igång, då läckte det mycket. Men när väl motorn startade blev det ett jäkla sug så pinnen till och med lättade från marken och saknade funktion (eventuellt hjälpte det att jag tryckte fast den lite extra innan jag började). Tror säkert den hade orkat suga från marken när det väl var igång, men jag körde med dunk på bryggan bak då jag hade förberett på detta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har en del rester av färg, så botten är lite skrovlig och det blir inte helt tätt. Med stor balja och pump kan jag i praktiken köra bra länge, delat efter pumpen så att en muff matar drevet lite så den i pellets inte går torrt. Ser lite roligt ut med alla slangar och fick lite undrande blickar på klubben men vafan...det får man stå ut med :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...