Corvus_corax 2 Postad 20 September , 2011 Nu kommer kanske en korkad fråga. Vilket är att föredra Båtbockar eller stöttor Jag har en 7 meters kabinbåt med drev. Har tidigare köpt vinterförvaring komplett och har inte behövt tänka på hur båten lagts upp. Nu skall jag göra en investering i det som är bäst. Vad säger ni gott folk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ok3084 0 Postad 20 September , 2011 Hej, Själv har jag använt båtbockar i flera år som vi tillverkade själva, fungerade bra för mig. Båten var i din storlek. För några år sedan köpte jag en trailer, värt varenda krona även att den kostar endel. Tycker du ska ta en funderare på en trailer, det underlättar mycket. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 September , 2011 Under tiden som du funderar på att köpa en trailer kan du ju spika eller kanske skruva ihop några enkla och stabila bockar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 20 September , 2011 Trailer !? Jo det kan naturligtvis vara fint för den som har lämplig bil att dra den med och erfoderlig körkortsnivå. Jag har inte alls tänkt i de banorna. Hemmasnickeri tror jag inte ses med blida ögon av båtklubben, där jag jag fått vinterplats. Min enkla fråga var: Vilket anser ni är bäst bockar eller stöttor ? Så här långt så leder bock vad jag kan se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 20 September , 2011 Bockar har ju den fördelen att när du väl ställt in dem första gången så är det bara två prylar som behöver justeras på plats när båten hänger och dinglar i kranen. Kör man med stöttor så är det ju fyra... Vi har själv justerande bockar av märket Nykab som ska användas för första gången i helgen. Håller tummarna för att det ska gå bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 21 September , 2011 Förmodligen har båtklubben bestämmelser om vad som gäller. Kolla dem först! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 21 September , 2011 Bockar är att föredra om du frågar mig... Då är det ju bara att ställa upp båten på dem, utan större åthävor - Bara lite justeringar med bockarna i akter och för... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 22 September , 2011 Bara för att du köper en trailer så behöver det ju inte betyda att du måste dra den... Ha den istället för bockar/stöttor så får du perfekt avlastning för båten, trailern är ju anpassad för att ge en bra bärighet för skrovet även när det hoppar o studsar efter vägen. Tryggare kan du nog inte ha ditt skrov uppställd på vintern, lite bökigare om du inte kan ha kvar din plats för trailern på sommaren dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 September , 2011 En nackdel med ha båten på en trailer är att den kan stå lite svajigt eftersom trailerns däck fjädrar lite även om det är en ofjädrad vagn. Det är ju oftast helt ofarligt men kan kännas lite obehagligt när man är ovan. Jag vet t ex att min sambo skulle vägra gå upp i vår båt om den svajade det minsta lilla. Givetvis kan man palla upp vagnen men då kan man ju lika gärna palla upp båten och rationalisera bort vagnen! En annan sak är ju att båtens botten kan bli ganska svåråtkomlig för arbeten om båten står på en vagn. Med den enklaste uppallningen så är det ju bara tre punkter i aktern och en i fören som är i vägen medan en vagn har flera rullar och en ram som inte är så kul att ligga på när man ska slipa/måla. Självklart gäller det ju att varje enskild båtägare hittar sin egen metod, inget är rätt eller fel så länge inte båten välter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 22 September , 2011 Om din sambo, Flintstone har svårt med båten svajande på en vagn ... hur är det då när den är i sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 22 September , 2011 För min del gäller trailer .. Jo, det var surt att pynta även den ovanpå allt annat ,, Men jag vill ha hem min ögonsten på tomten i vinter ... då känns vintern mindre bister när sommarnöjen jämt står där och påminner om att det nog blir gött igen .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 22 September , 2011 På sjön är det ingen risk att båten välter och krossar sig själv eller båtgrannen! Hade jag en båt (eller snarare rätt bil och rätt körkort) som jag kunde traila så skulle vagn vara givet för mig. Då hade jag pallat upp vagnen så sambon varit lugn! För oss kostar kranlyft 600 kr per gång vilket ger 1200 per år. En vagn kostar kanske 10000 kr (?) vilket gör att vagnen är betald efter drygt åtta år. Sen måste man räkna in friheten en vagn ger. Behöver man flytta båten till en båtverkstad, blästring, ommålning, byte av vinteruppställningsplats etc så är det ju bara att koppla på bilen! Men framförallt så är man ju fri att ta upp/lägga i båten precis när det passar utan att behöva anpassa sig till klubbens upptagningsdagar/tider! Det sistnämnda skulle vara största vinsten för mig! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 22 September , 2011 Tack för alla kloka tankar och råd. Jag ser här att bockar verkar vara det bästa alternativet. Ingen av er har skrivit om stöttors förträfflighet eller nåt sånt. Trailer har diskuterats och jag upplever att det sker någon sorts cirkeresonemang som slutar i frågan varför man ska ha en trailer ? Troligen köper jag ett par bockar från Press&son om jag nu inte får en massa bra tips om något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser