triss-56 0 Postad 20 September , 2011 Har en Triss Norlin fr. 1980, 20 fot, 1 ton depl. Kölen sticker 0,9 m Om den liogger kvar i sjön över vintern - hur tjock is kan skrovet klara? - utan skyddslänsar runtom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 September , 2011 Skrovet klarar nog att frysa fast i sin helhet. Problemet blir nog när isen går. Finns det isflak som kan driva fritt omkring kan de orsaka skador på tex roder. Det hände mig ett år nån gång på 1980-talet när jag hade en båt där rodret satt på akterspegeln. Ett Isfalak skar av rodret i vattenlinjen. Isflaket pressade dessutom på båten så att pinbultarna i kanaparna gick av och båten trycktes mot bryggan. Pulpiten blev deformerad. Ligger man i en småbåtshamn med pontonbryggor och Y-bommar minskar problemet betydligt. En billig länspump från tex Claes Olsson håller lätt en vak öppen - om man har tillgång till ström. http://thallatha.blogspot.com/2010/03/vill-du-bada.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
triss-56 0 Postad 20 September , 2011 Tackar för ett bra svar med mánga tips och en del varningar och en inspirerande vinterbild, som ger mig hopp om att försöka. Ström finns och en 'länspump' fr. Clas Olsson máste vara mycket billigare än 9000 kr, som Erlandssons brygga tar. Máste skydda rodret, kanske gár att skruva bort? Var lág din bát? ..............................Övervintrade den flera ár i sjön?........................................... Tusen tack Olle Bohman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 September , 2011 Det är som toaen skriver Skrovet klarar nog att frysa fast i sin helhet. Problemet blir nog när isen går. Finns det isflak som kan driva fritt omkring kan de orsaka skador på tex roder . Det beror på hur lugnt vattnet är i vinterhamnen. Islossningen är det största problemet. Har några av mina båtar i sjön året runt. Rodret på Debutanten, (som har utanpåliggande), monteras av. Debutanten är inget stort skepp, 6*2 m. Klarar infrysningen utan problem. Se upp med kranarna i bordgenomgångarna att de inte har instängt vatten som kan spränga kranen vid frysning. Jag stänger inte självlänsens kran, den fryser utifrån och ner. I år blir vi flera båtar i vinterhamnen, en dränkbar länspump skall hålla isfritt i aktern på båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 September , 2011 Pumpen vi skall använda blir troligtvis en för 500 Skr http://www.jula.se/drankbar-pump-sub-8001-731044 Med båtarn i sjön var jag först till mastkranen. Segelbåten orkade inte bryta upp isen utan min motorbåt fick agera isbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 September , 2011 Lasses båtar ligger i Göteborgstrakten och mina i Kungshamn på västkusten. Jag har haft mina stora båtar i sjön de fem senaste åren. Innan dess hade jag den stora båten på Svinninge Marina, Åkersberga i fem år. Då jag hade över 50 mil enkel väg till båten och det med deras system var oerhört enkelt och de dessutom kunde ta upp med masten på blev det det naturliga valet. Innan dess hade jag båten i sjön vissa vintrar. Fast hade jag haft en sån liten båt som din hade jag nog tagit upp den (den måste ju upp ändå) om det inte hade blivit som med julle, som frös fast innan jag fick tummarna ur. Min havsfidra 20 fot 1,7 ton brukade jag köra hem på tomten med hjälp av en kran bil. Då hade jag både nära och praktiskt taget obegränsad tillgång på ström. Åtmnstonne för det behovet man hade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 23 September , 2011 Toaen, Jula-pumpen drar 350 W. Räknar ni med att ha den igång kontinuerligt efter isläggningen, eller kopplas den till en timer ? Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 September , 2011 Enklaste svaret är: Vid behov.. Det beror läget, temperaturen och isens tjocklek. Har sett segelbåtar i skyddade hamnar som fryser upp med fören, aktern sjunker, ser inte kul ut. Bild från http://seniorseglarna.se/bjorlandakile-filer/100108.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 September , 2011 Jag använde den bara för att tina loss min bohusjulle som låg fastfrusen i en halvmeter tjock is och där skäddan och ett blad på propellern frusit fast i isen. Var rädd att aktersnurran skulle bli skadad om isen började röra på sig. Den stora båten var aldrig fastfrusen, då jag hade värme i den för att jag jobbade med den och att jag dessutom körde med motorn och proppellern på back ca en gång i veckan för att varmköra. Motorn hade jag inte konserverat. 350 Watt blir ju ca 8,5 kWh per dygn till en kostnad av ca 12 - 15 kr Om jag skulle ha i pumpen vid nån av mina båtar skulle jag stoppa ner den innan isen frusit sig allt för tjock och sen kört den ibland. Det jobbigaste var att hugga ett tillräckligt stort hål i den halvmetertjocka isen. Det höll på att ta knäcken på mig - fast jag har ju väldigt begränsat med ork. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 September , 2011 Det är min erfarenhet också att båtar fryser fast och upp med fören. Det var det som hade hänt min julle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 September , 2011 Ops Toaen Trodde att det var min pump Stefan avsåg. Läser fort men fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 September , 2011 Såg i vintaras flera båtar i GKSShamnen med vanliga Julalänspumpar riggade i fören eller aktern så att vattenströmmen passerade skrovet och höll det isfritt. Själv låg jag infrusen utan problem. Hoppas att kommande vinter inte blir lika kall, så att jag kan komma ut. Skärgården får en helt annan profil på vintern. Vintern är den bästa årstiden på sjön. Fast vitmålade ensmärken syns ej på de snöklädda holmarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 September , 2011 Lasse - du behöver nog inte be om ursäkt. I princip har vi nog oftast samma uppfattning fast vi kan uttrycka oss olika. Ditt svar vid behov stämmer helt med min uppfattning. Bara att pumpa upp vattnet från botten, dvs ett par meter under båten, fick en halvmetertjock saltvattenis att smälta på ett par dygn. Det finns ju ingen anledning att göda elbolagen med 15 kr/dygn. Dom gör ju så stora övervinster ändå. Fast det är klar att vi gemensamt måste se till att elbolagen går med saftiga övervinster, så att de högast cheferna kan ta ut miljardbonusar. De har ju såna taskiga grundlöner. Har man bara ett par miljoner i månadslön kan man ju behöva att få nån miljard extra nån gång emellanåt. Skillnad är det ju på oss elmontörer som tjänar massvis med pengar varje månad. 25-30 000 kr. Vi förtjänar ju bara en spark i ändan. Vi gör ju ingen större nytta. Att knyta ihop elledningar som havererat när det är 20 minusgrader och blåser småspik är ju bara en onödig kostnad för elbolagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser