Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
triss-56

Hur tjock is kan skrovet klara?

Rekommendera Poster

Har en Triss Norlin fr. 1980, 20 fot, 1 ton depl. Kölen sticker 0,9 m Om den liogger kvar i sjön

över vintern - hur tjock is kan skrovet klara? - utan skyddslänsar runtom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet klarar nog att frysa fast i sin helhet. Problemet blir nog när isen går. Finns det isflak som kan driva fritt omkring kan de orsaka skador på tex roder.

Det hände mig ett år nån gång på 1980-talet när jag hade en båt där rodret satt på akterspegeln. Ett Isfalak skar av rodret i vattenlinjen. Isflaket pressade dessutom på båten så att pinbultarna i kanaparna gick av och båten trycktes mot bryggan. Pulpiten blev deformerad.

Ligger man i en småbåtshamn med pontonbryggor och Y-bommar minskar problemet betydligt.

En billig länspump från tex Claes Olsson håller lätt en vak öppen - om man har tillgång till ström. http://thallatha.blogspot.com/2010/03/vill-du-bada.html

 

post-945-1394236828,9194_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för ett bra svar med mánga tips och en del varningar och en inspirerande vinterbild, som ger mig hopp om att försöka. Ström finns och en 'länspump' fr. Clas Olsson máste vara mycket billigare än 9000 kr, som Erlandssons brygga tar. Máste skydda rodret, kanske gár att skruva bort?

Var lág din bát? ..............................Övervintrade den flera ár i sjön?...........................................

Tusen tack

Olle Bohman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som toaen skriver

Skrovet klarar nog att frysa fast i sin helhet. Problemet blir nog när isen går. Finns det isflak som kan driva fritt omkring kan de orsaka skador på tex roder .

  Det beror på hur lugnt vattnet är i vinterhamnen. Islossningen är det största problemet.

Har några av mina båtar i sjön året runt. 

Rodret på Debutanten, (som har utanpåliggande), monteras av. Debutanten är inget stort skepp, 6*2 m. Klarar infrysningen utan problem. Se upp med kranarna i bordgenomgångarna att de inte har instängt vatten som kan spränga kranen vid frysning. Jag stänger inte självlänsens kran, den fryser utifrån och ner.

I  år blir vi flera båtar i vinterhamnen, en dränkbar länspump skall hålla isfritt i aktern på båtarna.

post-571-1394236828,979_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasses båtar ligger i Göteborgstrakten och mina i Kungshamn på västkusten.

Jag har haft mina stora båtar i sjön de fem senaste åren. Innan dess hade jag den stora båten på Svinninge Marina, Åkersberga i fem år. Då jag hade över 50 mil enkel väg till båten och det med deras system var oerhört enkelt och de dessutom kunde ta upp med masten på blev det det naturliga valet.

Innan dess hade jag båten i sjön vissa vintrar.

Fast hade jag haft en sån liten båt som din hade jag nog tagit upp den (den måste ju upp ändå) om det inte hade blivit som med julle, som frös fast innan jag fick tummarna ur.

Min havsfidra 20 fot 1,7 ton brukade jag köra hem på tomten med hjälp av en kran bil. Då hade jag både nära och praktiskt taget obegränsad tillgång på ström. Åtmnstonne för det behovet man hade.

post-945-1394236829,0915_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen, Jula-pumpen drar 350 W. Räknar ni med att ha den igång kontinuerligt efter isläggningen, eller kopplas den till en timer ?

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde den bara för att tina loss min bohusjulle som låg fastfrusen i en halvmeter tjock is och där skäddan och ett blad på propellern frusit fast i isen. Var rädd att aktersnurran skulle bli skadad om isen började röra på sig.

Den stora båten var aldrig fastfrusen, då jag hade värme i den för att jag jobbade med den och att jag dessutom körde med motorn och proppellern på back ca en gång i veckan för att varmköra. Motorn hade jag inte konserverat.

350 Watt blir ju ca 8,5 kWh per dygn till en kostnad av ca 12 - 15 kr

Om jag skulle ha i pumpen vid nån av mina båtar skulle jag stoppa ner den innan isen frusit sig allt för tjock och sen kört den ibland. Det jobbigaste var att hugga ett tillräckligt stort hål i den halvmetertjocka isen. Det höll på att ta knäcken på mig - fast jag har ju väldigt begränsat med ork.

post-945-1394236835,9942_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är min erfarenhet också att båtar fryser fast och upp med fören. Det var det som hade hänt min julle

post-945-1394236836,0431_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ops Toaen

Trodde att det var min pump Stefan avsåg.

Läser fort men felwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i vintaras flera båtar i GKSShamnen med vanliga Julalänspumpar riggade i fören eller aktern så att vattenströmmen passerade skrovet och höll det isfritt.

Själv låg jag infrusen utan problem.

Hoppas att kommande vinter inte blir lika kall, så att jag kan komma ut.

Skärgården får en helt annan profil på vintern.

Vintern är den bästa årstiden på sjön.

Fast vitmålade ensmärken syns ej på de snöklädda holmarna.  

post-571-1394236836,1374_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse - du behöver nog inte be om ursäkt. I princip har vi nog oftast samma uppfattning fast vi kan uttrycka oss olika. Ditt svar vid behov stämmer helt med min uppfattning.

Bara att pumpa upp vattnet från botten, dvs ett par meter under båten, fick en halvmetertjock saltvattenis att smälta på ett par dygn.

Det finns ju ingen anledning att göda elbolagen med 15 kr/dygn. Dom gör ju så stora övervinster ändå. Fast det är klar att vi gemensamt måste se till att elbolagen går med saftiga övervinster, så att de högast cheferna kan ta ut miljardbonusar. De har ju såna taskiga grundlöner. Har man bara ett par miljoner i månadslön kan man ju behöva att få nån miljard extra nån gång emellanåt. Skillnad är det ju på oss elmontörer som tjänar massvis med pengar varje månad. 25-30 000 kr. Vi förtjänar ju bara en spark i ändan. wink

 Vi gör ju ingen större nytta. Att knyta ihop elledningar som havererat när det är 20 minusgrader och blåser småspik är ju bara en onödig  kostnad för elbolagen  surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...