Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gäst Rickard Thernström

SWEMAX 690

Rekommendera Poster

Gäst Rickard Thernström

Hej. Jag har fått större familj, och ska nu byta upp mig från min Ht med utombordare till en Kabin eller DC med där 4-5 kan övernatta. Båten kommer dock mest användas för dagturer med sol och bad. Jag vill ha en planande båt med en marchfart på ca 20 knop och en max uppåt 30. Längd mellan 6,5 och 7 m och inombordare. Tycker swemax 690 har ett tilltalande utseende och verkar passa i storlek. Kan någon hjälpa mig med lite tips om SWEMAX samt om den kan passa specen? Fart? Olika motorer? mm. Kanske vet ni någon båt som skulle passa bättre? Tack Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag köpte en flipper 700 i somras och är mycket nöjd. I den finns allt man behöver såsom toa, kök, värme mm. Den är även mycket stadig i sjön om än något stötig i motsjö. mvh micke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsa har fået oplyst at swemax er lig mini max , flipper er også en go båt - monark er også en mulighed kommer jo an på hvor meget du vil betale.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stellan Stark

Hej! Lägger in mitt svar på en tidigare fråga angående SweMax 690 på ett annat forum. Om man jämför Flipper 700 med Swemax 690 så har Swemax större rymnd och därmed mer utrymme att vistas på. Toalettarrangemanget är bättre på Flippern men ännu bättre på Swemax 750. Gångegenskaper för Flipper har jag svårt att uttala mig om mer än att den är lättdriven vilket talar för att den kan vara stötig i krabb sjö. Gångegenskaperna på Swemax 690 är klart bra om man har tillräckligt stor motor. Volvo AQ130 är acceptabel men ligger på gränsen när den blir belastad. Aq 140 och uppåt är att föredra. Trimplan är bra att ha för att få rätt gång vid olika belastningar. Bränsleförbrukning med AQ140 ligger runt 1,2 till 1,3 lit/distans. Konstruktör för Swemax 690 är Pelle Pettersson och tillverkare var Bergslagsbåtar i Kopparberg. Swemax 750 var en förstoring av 690 och tillverkades i Norrköping av Norrköpings Båtindustri. Inget av företagen finns kvar idag utan den som kan och vet bäst är Sven Olov Lindström på Solab i Kopparberg(samma lokaler) Manöverering är bra och kvalitén på plastarbeten ypperliga. Inredning håller normalklass, liksom Flipper, m.a.o inga Orustbyggen. Hoppas att detta ger Dig underlag för beslut. Mitt val har jag ju redan gjort. Priset är också i regel bätte på Swemax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...