Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Klubbjackan

Välja gammal "kvalitetsbåt" eller yngre fransyska eller tyska?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Detta är väl ett gammalt ämne, men jag ställer frågan igen.

Jag funderar på att köpa en begagnad segelbåt i storleken 34-37 fot. Max pris 800 tkr.

Jag har tittat en del och kommit fram till att mitt val står mellan en äldre svensk kvalitetsbåt i stil med Sweden Yachts 340 eller en lite yngre båt av franskt eller tyskt fabrikat, kanske en Jeanneau Sun Fast 37 eller en Bavaria 37. Frågan är hur man skall resonera. En svensk båt i för max 800 tkr blir närmare 30 år gammal, vi talar då om båtar från tidigt 80-tal. En Jeanneau för samma pengar blir nog ca 10 år gammal. De gamla svenska båtarna känns otvetydigt rejälare, men med 30 år på nacken riskerar man också dyrbara reparationer som nya motorer och läckande teakdäck som måste läggas om innan sandwichen tar skada, etc.

Har någon på forumet haft liknande köptankar och vad har ni i så fall kommit fram till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du funderar, har gjort det själv. I mitt fall låg budgeten nästan på det dubbla beloppet och jag valde då ett svenskbygge. Men om man tittar i prisklassen runt 800` så stämmer det att man får en svensk (eller Nordisk) båt som kan vara 25 år gammal och då gäller det att den verkligen är välunderhållen och kontiunerligt uppdaterad för att man ska slippa ett löpande renoveringsobjekt. Sedan får man också beakta att en 25-30 år gammal båt också är en konstruktion från 80-talet. Det behöver inte vara något fel i det, ibland är båten t.o.m behagligare i havssjö. Men de senaste 30 åren har båtarna både blivit snabbare och mer lättseglade med lätthanterligare riggar och kraftigare motorer.

Samtidigt har priserna på 5-10 år gamla tysk-franska båtar pressats ganska mycket nedåt, det finns ett stort utbud och det kommer hela tiden nya modeller som gör att de som är bara några år gamla tappar i pris. Det finns med andra ord stora möjligheter att få en hyggligt ny båt för den summa du nämner. Den första ägaren har fått ta en rejäl värdeminskning men då båten landat på ett lågt pris är det inget som säger att den kommer att fortsätta sjunka i samma takt. Om man t.ex betalade 1,1 milj för en utrustad Bavaria för 4 år sedan och den idag ligger på 800´ så är det inget som säger att den ska ligga på 500´ om ytterligare 4-5 år. Den har troligtvis hittat sitt bruksvärde runt de 800´ och sjunker sedan i en lägre takt. Sedan finns ju en del modeller av tysk/fransoserna som har dåligt rykte p.ga konstruktionsmissar och dom kan man väl undvika för att slippa få egna bekymmer.

Så om du bara accepterar och trivs med en tysk/fransk så behöver det inte vara något dåligt köp -det kan nog vara mer bekymmersfritt än en 25 år gammal Sweden yatchs. Men allt beror förstås på hur det aktuella exemplaret ser ut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Mambo.

Det gäller väl att försöka tänka rationellt. Jag erkänner att jag känner mer för de svenska
båtarna, men de kan nog vara ett mer rationellt val att köpa en nyare tysk eller fransk båt.
Eller se till att betala ett tillräckligt lågt pris för den gamla svenska båten som tar hänsyn
till t ex kostnad för att byta teakdäcket.

Jag söker en båt som skall vara någorlunda lätt att hantera, för min sambo är inte seglingsvan och vi har också två småbarn. Båten skall kännas trygg, men ändå vara en hyfsad seglare.
Vi kommer mest att hålla oss inomskärs, men det skadar inte om båten har kapacitet för havsseglatser.

Jag tar tacksamt emot förslag på franska/tyska båtar som är seglar bra och som inte har
allvarliga konstruktionsfel. Eller svenska båtar som kan passa.

Jag har tittat på en blandning av båttyper, både mer modesta seglare och sådana som seglar bättre. Den gemensamma nämnaren har varit godkänd till bra kvalitét. 4 av mina favoriter är:
-Contrast 36
-Sweden Yachts 340
-Najad 343
-Hallberg Rassy 352

En Hallberg Rassy 34 är lite för dyr för min budget tror jag. Eller kan man pruta ned en sådan till 800´ ?

Jag är lite tveksam till Najad 343 och Hallberg Rassy 352 för att de enligt uppgift inte seglar något vidare.

Själv lärde jag mig segla som barn på en If och Comfort 30. Comforten har sina brister,
men det är en bra lättvindsbåt. Nu vill jag börja segla igen som småbarnspappa och ge mina barn samma fina upplevelser som jag fick som liten.

Så frågan är om jag skulle trötta på Najad 343 och Hallberg Rassyn
seglingsmässigt? Det talar för en nyare båt med bättre prestanda. Å andra sidan vill jag ha en båt som man känner sig trygg i om man blir överraskad av dåligt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga om du seglar på ostkusten eller västkusten? Jag märkar att du sneglar en del på typiska västkustbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mambo,

Jag bor nu i Jönköping, så båten kommer ha Vättern som hemmavatten. Under semestertider
räknar jag med att vi kan röra oss både på västkusten och ostkusten. Med Göta kanal tar man
ju sig relativt snabbt åt båda hållen. Dessutom tycker jag att när jag ändå funderar på att
köpa en såpass dyr båt så skall den ha kapacitet för en längre semester med kanske segling
till Danmark och Tyskland. Jag vill ha en båt att växa i som seglare och navigatör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man får inte glömma att det kan kosta rejält att hålla en gammal båt fräsch. bara som exempel, renovera motorn 20', ny motor 100-200', ny segelgarderob 75', nya madrasser 20', tvätta, slipa och lacka inredning 20' eller massor av tid, byta beslag eller viktiga riggdelar ?? kr.

det viktigaste när du kollar gamla båtar är teknisk status, inte bara hur den ser ut. var själva runt och kollade mycket begagnat innan vi bestämde oss för att köpa nytt. den bästa kommentaren fällde ägaren till en båt som ligger osåld på blocket än idag: kölbalken är lös, men det beror på att varvet slarvade för 30 år sedan när de byggde båten. oh yeah!! killen har givetvis smällt på grund utav bara den, men av någon outgrundlig anledning inte lämnat in den för reparation på varv.

å andra sidan kan en ny båt ta massor av tid den också. vi köpte nytt för ett par år sedan och jag la nog en ca 100 timmar innan det var klart för första semestersegligen. hade man lagt så mycket tid på gamla båten hade den givetvis varit kanonfräsch!

En gammal svensk båt som är i toppskick och som du är beredd att offra x antal timmar på kan vara ett bra köp. Mitt råd är att välja ett ex med nyare motor, eftersom du kommer gå en hel del i kanaler. Men glöm inte att när du skall sälja den kanske den är 40 år gammal... Vad är den värd då?

Det finns å andra sidan inte en felfri ny båt. Du kommer upptäcka fel av olika slag oavsett om du köper en Hallberg Rassy, Arcona, Bavaria eller Hanse osv. Båtindustrin är sekler ifrån bilindustrins perfektionism. Alla nya båtar är 7/8-dels fabrikat (eller i bästa fall 9/10) så räkna med att lägga några timmar själv om du skall få det som du vill ha det. En nyare båt som har bara har ett fåtal år är kanske det optimala?



Senast ändrad av breckan | 21 september 2011 | 09:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga som sagt... jag håller med kadetten ovan. Kom ihåg - Allt kostar pengar med båtar, oavsett typ!

Tror du förutom ekonomi ska ställa dig frågan om äldre båt kontra nyare? Som strategival.
För det finns konstruktionsskillnader som är märkbara.

Äldre, tyngre, ofta överdimensionerad och kanske klarar grundstötning bättre? Kryssar ofta bättre pga djupare köl eller i vart fall en annan djupare undervattenskropp kombinerat med smalare bredd.
Ofta mycket mer trä inuti och klassiska linjer. Men kanske 20-30 års mer användning också...

Nyare är ofta gjorda för charterbruk där volym inuti är styrande. Sedan begränsat djupgående vilket direkt påverkar förmåga att kryssa liksom ett segelplan som inte är så högt upp. Att man inte upplever dessa båtar som jättelångsamma beror på att man drar ut vattenlinjen så långt som möjligt. En modern båt seglar alltså i åttor runt en lika lång gammal båt, trots sämre segelplan. Nästan...
Men svårare att lägga till i skärgården ( har haft en Bavaria så jag vet att det är så.... ), svårare att komma intill klipporna. 
Båten är mycket högre också, vilket ger volymen, men gör allt tilläggning mycket svårare.
Ett peke med en stege är helt nödvändigt. Plus en krok på 1,5-2 meter pinne så du når bojar etc...

Du har alltså ett val av typ här. SEDAN hittar du den mest underhållna och utrustade båten!



Senast ändrad av Funkis | 21 september 2011 | 10:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla en bättre begagnad båt från Benneteau, ett av världens största båtvarv och som bygger flera båtar varje år i varje serie som är mångdubbelt flera än de största svenska varven. Vill du ha fart och bra komfort kollar du en i First-serien. Vill du ha cruising kollar du Oceanis. De långa serierna borde borga för små eller inga barnsjukdomar. Klart är att dessa är mer standardbåtar/industribyggen jämfört med Orustbyggen..Jämför med dina bilar. Kör du Mercedes vill du nog ha ett Orustbygge, men kör du  Volvo kommer du bli helnöjd med en tyska eller fransyska. För min egen del gjorde jag valet för ca 8 år sedan. Efter att under mer än 25 år ha haft tre olika svenskbyggda, ej Orust, kända segelbåtar byggda i stora serier med svenska mått mätt, köpte vi en större 5 år begagnad Oceanis för ca 8 år sedan. Vi ville ha en lättskött, rymlig båt, med tillräckliga prestanda. Det senare är relativt  när man kommit i min ålderna att man inte till varje pris skall kryssa i alla lägen. Har aldrig varit så nöjd med en båt som denna avseende komfort, brist på läckage, tillförlitlighet, hållbarhet men också fart. Som du ser skriver jag i egen sak och om miitt båtval utifrån mina preferenser. Det hade lika gärna kunnat bli en annan fransyska eller en tyska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också lite som Funkis, att man msåte fundera på hur båten ska användas och i vilka vatten den huvudsakligen ska seglas. Mer eller mindre alla båtar i den nämnda storleksklassen, oavsett nyare tysk/fransk eller äldre nordisk, klarar av att ta sig ut på öppet hav mot Danmark eller Åland. Sedan kan givetvis en traditionell äldre Najad/Rassy vara snällare mot kroppen under långa överhavsseglingar. Men samtidigt mycket trögare vid skärgårdssegling. Så om du räknar med att segla 95% skärgård/vättern så kanske du trivs bättre med något som är lite livligare utan att för den skull bete sig som en jolle. Nu finns ju också en hel del svenska/nordiska båtar i nämnda storlek/prisklass som är fina bobåtar samtidigt som de segalr bra i skärgård och hav. Ta t.ex Albin Nova, Comfortina, Omega, Maxi, Contrast eller varför inte den här: http://www.blocket.se/stockholm/Aphrodite_33___Najad_35877794.htm?ca=11&w=3

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för alla intressanta synpunkter! Det är roligt med ett seriöst forum.

De svenska gamla båtarna är mer båt i traditionell mening. De har klassiska linjer, är
vackra att se på och ändamålsenliga på sjön och vid tilläggning. Personligen känner jag som
sagt mer för dessa. Handlar det bara om dessa egenskaper skulle jag välja en gammal svensk kvalitétbåt, men det finns också en ekonomisk verklighet att ta hänsyn till. Den gör strategivalet svårt.

Som ni så rätt påpekar så riskerar en äldre båt kosta mycket pengar bara i löpande underhåll,
t ex byta segel och vinschar etc, förutom de generalfel jag skrev om som läckande teakdäck och motorer som måste bytas. Det är självklart ett skäl till att jag försöker sätta ett maxpris i mitt sökande, för att också ha marginaler för fel, små som dyra.

Ett aktuellt exempel på en helt ny båt är Beneteau Oceanis 34 som Oxelösunds Båt och Motor säljer för lite över 800 000 kr under en höstkampanj. Vilken standardutrustning man får då låter jag vara osagt, man får säkert lägga till en hel del för att få en vettig båt. 

Är det då rimligt att betala i samma storleksordning för t ex en begagnad Najad 343 eller HR 352?

Det känns lite som om man ställer två osäkerheter emot varandra: En nyare fransk eller tysk båt har kanske i vissa fall en svagare konstruktion medan de äldre svenska båtarna just är gamla och kritiska, ej utbytta, komponenter riskerar att fallera vid olämpliga tillfällen. För normalseglaren som inte ger sig ut över de stora haven kanske det senare faktiskt kan vara värre.

Just botten och kölinfästningens styrka är en sak jag är tveksam till på franska och tyska båtar.
Är oturen frame eller klantpelle och man går på rejält finns i alla fall en chans att en Najad 343 eller HR352 står pall utan större skador, måhända skadas de inbyggda tankarna. Med flera nybörjare ombord är en båt som tål en grundstötning en uppenbar trygghet.

Jag börjar komma fram till slutsatsen att båtar som Najad 343 och HR 352 faktiskt är övervärderade. De borde kosta mindre med tanke på de kostsamma reparationer som man kan råka ut för. Att betala 700-800 tkr för något som lätt kan rendera reparationer för mer än 200 tkr (Teakdäck, motor, rigg i valfri kombination etc )  eller mer i reparationer känns inte vettigt. Så jag lutar nog att antingen försöka pruta rejält på en sådan båt eller köpa en nyare begagnad. Alternativt hitta en där teakdäck ochmotor är utbytt.

Mambo: Aphrodite 33:an var ett bra tips! Den ska jag undersöka vidare.

Jag köpte Curt Gelins testbok, han har förstås en speciell vy på saken och en faiblesse för en viss typ av båtar, som jag tycker lyser igenom testerna. Det är inte många båtar som helt passerar utan större anmärkningar. Både nyare och äldre. Jag är lite skeptisk till Albin och Omega, en del av deras modeller dras enligt testboken med för stora svagheter.

Funkis: Om jag gissar rätt behöver man peket för att man inte har något eller väldigt litet överhäng i fören? Så man inte kommer in till land typiskt vid tilläggning i skärgården?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägga till lite grand på den nya Oceanis:en..Ja. Först var priset fel, det ändrades under dagen till 896'. Det var 804' i förmiddags. Tittar man i utrustningsförslaget sedan ser man att man får lägga på >200' för att få en båt med lite utrustning. Fascinerande. Det känns som en ett par år gammal båt är ett mer prisvärt alternativ, för då borde man få en del av den där utrustningen på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak du också kan tänka på att en modern tysk/fransk 33-34 fotare har innerutrymmen och sittbrunnsstorlek i storlek med en äldre svensk 36-37 fotare. Hur är detta möjligt -jo den moderna båten är bredare, framförallt i aktern, den har högre fribord och den har dessutom en rak stäv som gör att den får en lång vattenlinje för snabbare segling.

Köper man med hjärnan är nog en 2-4 år gammal tysk/fransk det förnuftiga valet, man får en välutrustad båt för ett vettigt pris. Men får hjärtat vara med och bestämma blir det givetvis svårare -att kliva ned i den ombonade ruffen på en lite äldre Najad eller Rassy ger en helt annan känsla än  den duschkabin-interiör som en del moderna båtar har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peke nödvändigt? Nästan...   moderna båtar är HÖGA.

Vi var fyra familjer som gick ihop och köpte en Bavaria. Jag upptäckte, man inser inte fakta på en mässa liksom,  att det var den högsta båten jag någonsin haft själv. Förutom svårigheten i sig att komma nära en klippa - fören är tvärt avklippt - så är båten väldigt hög alltså. Hur komma upp från en låg klipphäll? Utan stege är du chanslös...

Jag antar att man kan nöja sig med en bra stege. Denna båt hade ett CQR ankare och det kom med en stege ( ja, extra utrustning för 2,800:- ) som passade ovanpå ankaret.

Men fören är relativt vass och det är obekvämt att stiga på ett ankare så att säga.  Därför monterade vi ett peke. Sedan satte vi en sådan där infällbar stege under peket. Mycket meckande...  för det skulle stämma med beslaget för ankaret också. Svårt att få snyggt.

Stegen hade lite för få steg också.... tyvärr. Vi hade tre steg. Idag finns modeller med fyra.... det hade inte räckt i alla fall. Så vi hade valet att tillverka en stege som skulle passa på peket och vara längre. Eller avstå från låga bergshällar.

Så vi seglade i två år med förutsättningen att inte gå in mot en låg häll i skärgården, bara höga!
Eller ligga på svaj, som i gamla tider. Funkar rätt bra och vi hittade vikar som vi aldrig tidigare övervägt att ligga i pga att man inte kunde komma iland ens med en liten båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

ifall du funderar på svensla båtar och vill ha en som seglar bra så är Arcona ett alternativ. Arcona 36 är en välbyggd och snabb båt (lys 1,22) och jag tror du kan en välhållen båt för 800 TSEK. Jag hade själv en sådan tidigare och var mycket nöjd.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Mitt inlägg försvann när jag tryckte på skicka. Får se om detta dyker upp två ggr.

Tack för tipset Leif!

Faktum är jag var ombord på en Arcona 36 i helgen. Den båten var något dyrare än vad jag tänkt, 1095'. Men handlaren hade eventuellt en till på gång för runt 800'.

Jag har nu mer eller mindre bestämt mig för att köpa en svenskbyggd välseglande segelbåt.
Om jag ska rannsaka mig själv är sannolikheten liten för att det blir några längre havsseglatser
och då passar nog en välseglande, snabbare, båt bättre än en äldre HR eller Najad.

För att kunna jämföra och försöka komma fram till en slutsats tittade jag på båtar ur de
segment vi skrivit om under en och samma dag. Jag tittade på:
-2 Contrast 36
-1 Arcona 36
-1 HR352
-1 Bavaria 40

En Bavaria känns som ett lockande komfortabelt val och prisvärt i förhållande till åldern.
Vad som gör mig tveksam är en del av de egenskaper som nämnts tidigare. T ex att det inte
är helt lätt att lägga till med en sådan båt i skärgården pga det höga skrovet och nästan
inget överhäng i fören. En båtmäklare påpekade också att det höga skrovet utgör ett stort vindfång och det gäller att vara snabb att göra fast förtöjningslinorna när det blåser, annars är det svårt att hålla emot. En förmodligen klok synpunkt. Känslomässigt har jag svårt för den avskalade interiören i förpiken och akterruffar. Man verkar ha satsat på träet i salongen och sparat i resten av båten. Vidare var teakdäcket renoverat för 150 kkr på det exemplaret jag tittade på. Det låg en annan Bavaria 40 i marinan och på den hade teakdäckets ribbor lossat och spände upp i bågar på flera ställen, det syntes ändå från bryggan. Teakdäcket slut på två 10 år gamla båtar känns underligt
och gör mig fundersam.

När jag går ombord på HR352 gillar jag skeppskänslan jag får. Det andra intrycket som kommer är att många 352 har mycket gammal utrustning, relativt komplicerade vattensystem och elsystem som kommer att dränera plånboken. Därtill gamla teakdäck. Skall man köpa en sån vill det nog till att betala betydligt under de begärda priserna för att inte sitta med en båt man får renovera för dyra pengar och så man till sist sitter med en båt där den egna insatsen vida överstiger marknadsvärdet. På pluskontot lägger jag också akterruffen. Bra för barnfamiljen!

Arcona och Contrast är välseglande, känns välkonstruerade och med ett sunt byggnadsätt med nedbyggd köl med rejält kölsvin och bottenbalkar.Att bulta kölen direkt mot en plattbotten som på Bavarian ställer man sig som ingenjör rätt frågande till. De är rymliga och har ombonad känsla i ruffen. Dessutom är de lika de båtar jag själv satt och skissade på som liten, då ritade jag alltid klassiska segelbåtar. Kanske något att ta fasta på? (Jag kör också en 14 år gammal bil som jag gillade som ungdom och det har inte varit fel:-) ) Så länge man håller sig inomskärs är nog inte 7/8 enkelspridarrigg något att oroa sig för heller. Den som korsar Atlanten uppskattar säkert en masthead, men i skärgården är det inte roligt med en överlappande jättegenua
att dra runt masten varje slag. Eftersom jag är mest seglingsintresserad i familjen finns det en risk att jag får segla båten själv ibland och då är onekligen en båt som kan seglas med självslående fock en stor fördel.

Jag tror saken börjar klarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara nämna några ord om träinredning. Det finns många båtmodeller som har mycket trä i sina inredningar och därmed ger en klassisk båtkänsla (eller ska vi säga Orust-känsla).

Men man ska ta sig en närmare titt på inredningen, studera hur inredningen är sammanfogad, skarvar och lister som döljer skarvar. Hur många lager lack, det brukar avslöja sig efter några år? 

Det jag menar är alltså att det finns en del båtfabrikat som ger ett sken av att vara lika-fin-som-Orustbygge men egentligen bara är en dålig kopia. I en sådan båt blir inredningen risig och sliten efter inte alltför många år. Man har helt enkelt byggt båten för att den ska just se bra ut, inte vara bra på riktigt (som fallet med Bavarias teakdäck). I sådan fall kanske man lika gärna kan ha en kal plastinredning -den håller kanhända bättre och slits mindre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

mer nya kloka synpunkter. Roligt. Snart tröttnar ni väl på mina långa inlägg och mina funderingar..

Jag håller fast vid mitt första steg i strategivalet efter att ha sovit på
saken. Det ska vara en svenskbyggd båt just för att de är anpassade för svenska förhållanden och inte primärt medelhavssegling. Återstår att välja typ, där är jag mer osäker.
 
Jag håller med dig Mambo. Det finns båtar som ser bra ut på ytan men som inte
är byggda som båtar med gammeldags orustkvalitét. Vilka skulle du vilja placera
in i det facket? Får man fråga vad du själv seglar?

Om man skärskådar Contrast 36 så är det ju inte samma sak som en Najad 343 eller en
Hallberg Rassy 352. En del lister är raka där Orustgubbarna hade valt en böjd,
det finns skruvar som inte är pluggade osv. Den ena Contrasten jag tittade på var riktigt
fin även efter 24 år medan den andra var tämligen sliten. Av de tre Contraster jag
tittat på har 2 varit riktigt slitna inuti.

På de tre HR352 jag tittat på har träinredningen varit fin i stort. Det jag sett är slitna
durkar och spår efter läckage vid luckor där lacken följaktningsvis krackelerat. Men det
är ju sådant som går att ordna. Inredningen i dessa verkar med andra ord stå pall för slitage.

Arconan var för dyr så den skärskådade jag inte på samma sätt som de andra båtarna, det såg´ jag mer som ett jämförelseobjekt.

Eftersom sambon inte är så seglingsvan kanske en båt som faktiskt kan köras för motor även
om det blåser lite mer kan vara en fördel. Det talar för en HR352. Likaså gillar jag akterruffen.
Barnen älskar såna. På något vis måste jag väga ihop alltihop till en bra kompromiss, så det blir en trevlig tillvaro till sjöss. Det jag främst är ute efter är båtlivet och naturupplevelsen. Sedan kommer seglingen. Så jag behöver ingen raket. Men jag vill inte ha något som seglar som en skokartong heller. HR:en seglar nog tillräckligt bra för våra behov. Svårigheten är bara att hitta en i bra skick för rätt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HR 352 lär ju vara en av de mest välbyggda båtarna som har byggts i det här landet. För oss som varit på sjön sedan 70-talet är HR-varvet nära kultstatus.
Det fick sig kanske en törn när de bråkade med ett äldre par från Blekinge som fick en allt annat än flerfri båt från varvet för något år sedan. Men din modell tillverkades ju långt innan de problemen skapades.

Bra val skulle jag säga. yes

http://www.blocket.se/stockholm/Hallberg_rassy_352_36211389.htm?ca=11&w=3&last=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag med ett dumt inlägg kanske då du ju satt gränsen för kostnaden till 800000 men vill du ha en båt som både seglar bra och har en suverän kvalitet så ska du titta på  denna http://www.linjett.org/web/page.aspx?refid=87

En Linjett 35 för under en miljon är ovanligt att hitta. De är gjorda för att vara lättseglade, snabba (lys 1.18 jmf HR 352 1,08-1,10) och ändå trygga. Flera har långseglat och vunnit Gotland Runt. Den här har dessutom bogpropeller som underlättar manövreringen i hamnarna.

På blocket ligger en annan just nu för 1200000

post-2001-1394236836,8109_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

skriver man om sina funderingar på webben får man väl finna sig i att få olika synpunkter och förslag, så så länge man är trevlig tycker jag inte några idéer är dumma. Speciellt inte om man föreslår en så utsökt båt som Linjett 35. Jag har tänkt på den, men som skrivet ligger den i en prisklass över den jag tänkt. 895' för en fin båt kanske skulle gå. Hittar jag rätt båt får man inte blir dumsnål.

Linjetterna har ju den trevliga egenskapen att vara så bra byggda som en orusbått och dessutom otvetydigt bra seglare.

Jag funderar och tittar vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vi gick i samma tankar ,funderade länge på en Omega 36 sen kollade vi på lite bavaria o Hanse, men till slut bestämde vi oss för att köpa en relativt ny Comfortina 35,ett beslut vi inte ångrat .Båten är bra att bo i lätt hanterlig och seglar riktigt bra, sen tycker vi varje fall att den ser fin ut. samt att kvaliten på hela båten känns bra

//Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan, ja hade jag kunnat välja båt med ögat hade det utan en miljondels sekunds tvekan blivit en Comfortina 35. Vi valde båt med ungefär samma förutsättningar som Klubbjackan och vi är _mycket_ nöjda med vår nya Bavaria Cruiser 32, som är synnerligen välbyggd, men utseendet är allt annat än klassiskt. Man kan väl inte få allt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta inlägg och åsikter. Jag har ungefär samma funderingar och förutsättningar som dig Klubbjackan. Helt klart är jag den mest segelintresserade i familjen. Barnen gillar dock båtliv skarpt. Har båtplats på västkusten och letar båt jag oxå. Färför skall det gå att segla helst själv. Samtidigt finnas plats för hela familjen och eventuellt en o annan kompis till barnen.

Allts blir en aspekt jag funderat på är antal kabiner. Se separat tråd om det. Hur tänker du på det? Verkar som att 3 kabinerslösning har kommit först på senare tid, eller?

Jag har varken tid eller möjlighet att lägga speciellt mycket tid att fixa o dona så det skall funka när det skall användas. Det är en utgångspunkt för min del. Sedan är det ju naturligtvis båtar vi pratar om så riktigt där är väl knappast något flytetyg antar jag.

Lycka till

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här blir nog en längre process än vad jag tänkt från början. Vad gäller äldre HR och Najad finns ju ett utbud i Tyskland och tex Holland. En del båtar där har tex utbytt teakdäck men kostar ungefär som svenska utan bytt teakdäck. Det kanske är värt en resa? Att frakta båten Från Nordtyskland på lastbil om man har dåligt med tid är inte astronmiskt dyrt. Några semesterdagar för att hitta rätt båt är definitivt värt. En annan sak jag börjar fundera på är 25 år gamla balsasandwich skrov. Hur länge håller ett Sånt? Ett enkellaminat känns betydligt tryggare, iallafall på en gammal båt. Jag börjar mer och mer luta åt en 352.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diva 35, 355 eller ännu större kan kanske vara något.

Dessa Divor har ett LYS på 1,25 och passar även för familjesegling. Båten är lätt (bara 4 ton varav nästan 2 ton i blykölen) och snabb och var i alla fall från början byggd i handupplagd kevlar (lätt och starkt). Något begynnelsevek (lutar oväntat mycket i lätt vind) sägs det.

Du får en begagnad Diva från 90-talet för under 600 000:- kronor just nu. Kolla Blocket. 

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=DIVA&cg=1060&w=3&st=s&st=u&ps=&pe=&c=1062&ca=11&l=0&md=th&sp=1

Jag vet inte vad nypriset är, men gissar att det ligger runt 1,4 mille.

Kolla http://diva35.com

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkellaminat, finns såna båtar som man kan bo i? 

Trodde i min enfald att de festa båtar är dubbla med isolering i mitten, balsa eller Divinycell. En metod som ger styvhet, spar plast och blir lättare. Under vattenlinjen är det oftast enkellaminat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat på Vättern några gånger och jag har överaskats av den väldigt krabba sjön som blir där. Skulle jag välja båt för den sjön skulle jag välja en med v-format skrov för att kunna kryssa någolunda bekvämt utan att det låter som ett jordskred i båten. Du är nog på rätt väg med tex en 352:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandwichskrov har onekligen en fördel att de isolerar. Men de måste vara noggrant byggda för att hålla i längden. Hur vet man att just det båtvarvet som byggt den båt man är spekulant på använde rätt metoder på det glada 80-talet? Man kan fuska med enkellaminat också, men ett felbyggt sandwichskrov tror jag är värre och svårare att upptäcka!

Man kan ju resonera att om en båt har hållit i 25-30 år så håller den ett bra tag till och att man därmed inte behöver oroa sig för skrovet.

Oavsett detta så är en båt i enkellaminat mycket lättare att laga om något händer och om vi tittar på båtar som HR352 så är laminatet så tjockt att t ex böldpest normalt sett inte är speciellt farligt.

Som tidigare påpekats så är båtarna som diskuterats i vissa fall uppemot 30 år gamla och om man nu funderar på en sådan så gäller det nog att välja en som man är övertygad att den står pall 20 år till. Eller köpa en som är så billig att man kan skriva av den på ett par år och så billiga båtar i den storleken jag vill ha finns inte.

Känslomässigt är det en 352:a jag vill ha och rationellt sett är det nog inte helt dumt heller. Den uppfyller de krav jag pratat om ovan ,förutom att den kanske inte är så välseglande om man inte det lägger in aspektet snabbhet. Jag letar vidare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl sett den på blocket. Verkar vara en av de billigaste också, ligger i Stockholm och momsen  betald och sånt som annars kan bli oroligt. Verkar vara ett bra köp som alltid när man eldat på med säljande text och bilder. Bör kollas tycker jag.

HR 352 är en lämplig storlek också enl. mitt tycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...