Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
tompen105

Sjöegenskaper Amerikanska midcabinare?

Rekommendera Poster

Hej,

Är i båtbytartagen och har riktat in mig på en amerikansk midcabinare av nyare slag, ex. Sea Ray 260 Sundancer runt -00. Tanken är att få en hyffsat fräsch båt med fyra riktiga kojplatser för typ 350'.

Efter att ha provkört denna, och någon, till har jag dock blivit tveksam. Båtarna är ju rätt höga och smala (2,59 för att kunna trailas verkar vara stenhård regel för alla dessa jänkare) och jag tycker att de känns vingliga i sjön och rent av instabila i sidled. Dessutom går de lite på rumpan vilket jag inte heller gillar.

Jag inser att det är en träningssak med trim och så, men jag vill ha en snäll lättkörd båt som fler än jag i familjen kan ratta. Andra nordiska v-bottenbåtar jag haft har inte haft dessa utpräglade egenskaper.

Frågan är, ska jag skrota tanken på den här typen av båt? Den kanske helt enkelt inte passar mig? Eller har jag kännt helt fel när jag kört, alternativt provat fel modeller? Tips i så fall?

Tacksam för råd..

/ Tompen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen specialist på Midcabin båtar, men har kört några i alla fall.

Generellelt tycker jag att du har rätt med dina åsikter om hur dessa beteer sig i sjön. Svårt att jämföra med en bra lägre båt om man får uttrycka sig så.   Ibland känns det som att man sitter uppe i en flaggstång i en storm :)

Men personligen tycker jag att detta gäller mer för de mindre båtarna, typ 23-24 fotarna.

Sen är det som du säger att man lär sig lite av egenskaperna allteftersom, trimplan är ett bra tillbehör på dessa båtar.  Och jag tycker heller inte att sjöegenskaperna är så farliga på de som är 25 fot.  Körde en gammal Sea Ray 245 från tidigt 80-tal som var en riktig pansarvagn exempelvis och en kompis hade en 260 från -06 som han tyckte var en bra familjebåt.

Det finns modeller som kan ha lite bättre sjöegenskaper än andra också, den jag kom att tänka på var Formula 26 PC (om man kan hitta någon). 

Säkerligen finns det fler modeller än just dessa amerikanska midcabin som kan passa er familj.  Ett tips kanske kan vara att försöka testa 2-3 modeller midcabins och 2-3 i andra konfigurationer för att få en bättre överblick över vad som passar just er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har en Regal 242, midcabinare Tycker den går fantastiskt i sjön.

Känner inte alls igen din beskrivning. Har varit ute i riktigt hårt väder utan att det har kännts det minsta obehaglgt. Har inte känt att det släpper bak även vid mycket hårda girar. Har duoproppdrev vilket oxå kan spela in. Regalen är inte det minsta instabil i sidled.

Så prova fler modeller....

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid låg fart är min Bayliner 2655 (som väl torde ha ett närmast identiskt skrov) mycket slingrig och ett ordentligt vindfång, vilket kan krånga till det när man skall in på en trång förtöjningsplats. Vid marschfart 22 knop däremot går den rakt och fint och klyver vågorna galant.

10 m/s vindar ute på Prästfjärden och Norra Björkfjärden i somras var visserligen ganska studsigt, men skönt att slippa sitta i vännernas Albin 25:a som guppade efter som en tvålkopp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för råden. Den största negativa egenskapen som jag märkte med 260:n var att den hade en tendens att lägga sig oberäkneligt på ena sidan i sidsjö/sned sjö. Att den lutar kraftig i girar hör väl till modellen.

Går det att undvika att den lägger sig genom att trimma drevet rätt? (det är ju svårt att parera med trimplanen inför vågor från en mötande båt exempelvis, dock självklart vid sidvind på en fjärd)

 

I övrigt får jag testa fler modeller som ni föreslagit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Innan vi började titta på midcabin-båtar hade jag i stort sett bara kört morfars Uttern, ca 5,5m, med utombordare och det är en viss skillnad när det gäller vindomfång m.m.

2,59 i bredd är det på de flesta men de finns de som är bredare i den storleksklassen, närmare 3 m, och det gör skillnad i hur stor båten känns framförallt. Vet inte hur mycket det påverkar sjöegenskaperna.

Jag har inte varit ute i speciellt hårt väder ännu men när vi var ute med vår båt (8,5*3m) på öppet/oskyddat hav och det blåste 7-10 m/s så kändes det, vid den låga fart vi hade, guppigt (i sidled som du skriver).

Men frågan är vad ni vill ha och behöver, ska ni bara vara ute någon natt och ha 4 kojplatser och en båt som är lättkörd och med bra sjöegenskaper kan jag tänka mig att det finns andra alternativ. Vill ni ha en båt som också innehåller kyl, toalett, dusch, kök m.m. så är det väldigt prisvärt att köpa en Sea Ray eller annan amerikanare som passar era behov.

Ni får ta en funderare på vad som är viktigast för er men är det så att ni ska vara ute mycket på öppet hav och i hård vind kanske ni även ska titta på andra (lägre eller längre) båtar.

Att båten lägger sig i sidvind borde du kunna reglera med trimplanen. Men det kan ta några gånger innan du får bra grepp om hur de ska användas på bästa sätt. T.ex. Bow down-knappen till höger gör så att trimplanet bak till vänster åker ner och fören framme till höger åker ner. Tog en stund innan jag begrep mig på det där, om man inte läser och bara trycker blir det lätt tvärtom jämfört med vad man tänker (för mig i början i alla fall).

Mvh
Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du köra i kraftig sjö så är det tex en Sea Ray du ska ha. Tung, kraftigt byggd och rejäl skrovvinkel. Med skrovvinkeln så lägger den givetvis när man svänger. Ej att förväxla med instabil.

Vad har du haft för båtar innan som du jämför med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nja 

Det finns ett visst mått av riktghet i det som tidigare nämnts ang instabiitet ngt smala båtar pga av kompromiss ; trailerbara.

Har själv just nu en Bella Falcon (självmål smiley)

Iaf finns betydligt bättre Amerikanska alternativ om man ser till sjöegenskaper typ WC 290 coastal eller ännu bättre BW 255 conquest el 305 an, Har själv hat en 305 a , väldigt dyr men det finns mig veterligen ingen båt som är i närheten i avseende på sjöegenskaper inkl Delta el Targa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inser att det nog bara är att gilla läget och framförallt vänja/lära sig båten om man ska ha den här typen. Jag har utöver ett par Flipprar och en Nimbus 21 :a (relativt liten skrovvinkel) även haft en Draco och en Windy som definitivt var v-bottnade så jag har vana vid det. Men detta lite mer högbyggda och smala koncept beter sig annorlunda anser jag. Tack för feedback.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute på sjön idag vågorna hade vita gäss blåste lite lagom. Tänkte testa lite hur den beter sig med lite sjögång . När jag gick ut från bryggan kom vågorna i akter sedan från sidan och när jag gick tillbaks kom dom framifrån  3000 rpm på motorerna 23,8 knop inga problem trimmade ut drevena finjustera med trimplana gick som en dans lite studsigt men kul inga krängningar i sidled när vågorna kom från sidan  har en Bayliner  super nöjd med båten .

Torgny

post-10014008-1394236836,3421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...