Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Coffeman

Tvätta plastbåt

Rekommendera Poster

Hej gott folk! Sökte runt lite här på forumet men hittade inget bra!

Jag skulle vilja veta vad ni använder för tvättmedel när ni tvättar era båtar! Dels på våren, dels under sommaren och sen under hösten/upptagningen.

Jag har en vanlig plastbåt!

MVH

Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Rönnqvists Båtbottentvätt när jag tagit upp båten på hösten finns på Claes Ohlsson ca 250:-/litern med grymt resultat tar dock inte havstulpaner om man har såna. 1,5 liter går det åt till en 8m daycruiser vet jag. Behöver inte borstas utan bara att applicera låt ligga på ca 24 timmar och spola därefter av.

MVH Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På hösten när jag har tagit upp båten så tvättar jag av den först med oxalsyra, riktigt bra faktiskt, kan köpas i pulverform hos färghandel, står på hur man ska blanda, efter det våtpolerar jag hela båten med autosol, sen vanligt polermedel från biltema och sedan vaxning. Klar för vinterförvaring.

Till våren är det bara att tvätta av den med vanlig såpa kanske en extra vaxning.

Gör man det grundligt från början behöver man inte tvätta den under sommaren, kanske bara tar en svamp och dra av det värsta på vatten linjen.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På hösten efter upptagningen orkar jag inte tvätta båten.

På våren tvättar den med Biltemas Fälgtvätt, blir glänsande vit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvättar båten med vanlig boatwach, har inte hittat något supermedel ännu som jag tycker är bättre eller riktigt bra.

Rengör sedan vattenlinjen från brun beläggning med oxalsyra (som är fantastiskt) och som gör plasten vit utan att ge skador Skölj noga sedan!

På våren blir det tvätt igen och sedan ett varv med cleaner (tar bort alla smutsränder på riktigt)  innan jag polerar och vaxar.

Vet inte om det finns något enklare sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tvär inte botten på båten på hösten utan låter bara det lilla som växt på botten här i Stockholm torka in.
Lite inortodoxt kanske...
På våren våtslipar jag med sandpappershållare på skaft. Dettar ca en timme på en 9,5 m lång båt.
...men det funkar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På hösten blåser jag av det värsta med vatten.
På våren kör jag först med Lefants båttvätt, sedan med Turtles cleaner för bilar med metalliclack. Blir verkligen rent på djupet. I våras testade vi att köra cleanern med excenterslip och skumgummirondell, blev sjukt lättarbetat och väldigt rent. Fukta rondellen i vatten, på med en klick cleaner stor som en femkrona, sedan jobba en kvadratmeter. Hela båten ( 8 m) tog ett par-tre timmar.
Sedan vanligt båtvax, Hempels funkar bra tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har dåliga kläder så går det bra att använda conc Salpetersyra. Biter mycket bra men är

lite jobbig att jobba med pga att den fräter sönder bla kläder. Båten blir mycket ren. Ska inte

användas på tex aluminium som blir grå till färgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...