Pend 0 Postad 18 September , 2011 Goddagens Då har man blivet med en båt som mäter 7.5*3.45m och väger ca 2200kg Motorn var stulen men ägaren säger sig haft en 50hk Han hade ingen knopmätare och ingen aning hur fort den tog sig fram Nu undrar jag om det är möjligt att få den att röra sig i ca 18-20 knop i lugnt vatten? Eller är det deplacementfart och 25 hk som gäller? Mina funderingar går kring Suzuki 140hk (vet inte om båten överlever) Yamaha High trust 40-60 hk och förhoppningsvis få den att röra sig snabbare än 6 knop Alternativt nöja mig med en 9.9-25 hk och lunka sig fram Det blir mest finåka men att röra sig mellan en plats till en annan lite fortare någon gång hade uppskattats. (Den kommer gå i en liten insjö i Dalarna som heter Runn) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 19 September , 2011 Oavstt skrovform så är det nog svårt att få en båt på 2200kg att göra 18 knop med en 50hk snurra. Med en sådan motor är det nog deplacementsfart som gäller. Däremot kan inte jag avgöra hur mycket motor som krävs, men om akterspegeln pallar för det så kan nog 140hk vara lämpligt. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pend 0 Postad 19 September , 2011 Min förhoppning hade varit att den skulle med en 6ohk orka upp i halvplan Som sagt så är det ingen racerbåt men ibland vill man bara kunna förflytta sig lite snabbare 140 hk måste jag bara undersöka om den mäktar med, hade varit roligt Skickar med en bild på aktern så kanske någon vågar gissa vad man kan hänga på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser