mikael76 0 Postad 18 September , 2011 Hej Har en aqad 41d/dp, penta säger att den har den nya turbon men jag undrar om det är sant, turboknuffen först kommer vid 2700 varv oberonde på propellrar (a5/a4) och har gjort så sen den var ny 1994, Den har körts på A5 propellrar de senaste åren men i år fick jag byta till a4 då accet var för dåligt. Känns som det försämrats gradvis år för år, då jag under senare tid bytt spridare, laddluftkylare mm börjar jag undra om turbon är boven, den är ju trots allt från 94, den snurrar ok om jag läst rätt här på forumet, skall man ändå byta turbo finns det någon uppgradering som funkar? Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarnekle 0 Postad 20 September , 2011 Jag har egentligen samma fråga i en lite nyare tråd. Men jag har pratat med (i Gbg) både VP (Tångudden och båtakuten. Mitab har jag inte ringt än) och en firma som heter Svensk Turbo Service AB och alla är sammarbetsvilliga. På min 31:a verkar det finnas en original och en starkare variant. Finns det någon påloggad som gjor detta nyligen? MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 21 September , 2011 Hej, Jag har samma problem, men jag vet dock inte riktigt än om jag har den nya turbon, det ud kan kolla lätta på turbon är vilket nummer du har på den och se vilken du har. Om jag förstått allt rätt så skall den nya ha nummer 3802070, se länken till en annan länk i forumet: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=249209 här även länk till bytes turbon: http://www.marinturbo.se/product.php?id_product=41 även till bytesturbo företaget: http://www.turboservice.se/Bytesturbo.php Det jag har som erfarenhet när det gäller att det blir sämre och sämre är att när min gjorde det förra gången, så var det mitt oljetråg som hade väldigt dåligt med stål kvar i sig och höll inte trycket i motorn där av att den inte orkade. Sen så om man har detta problemet så har växtligheten stor påverkan på grejorna också. Körde upp min från varberg tull hunnebostrand i fredag och den ville inte ens plana först bara för att det satt så mycket på den. Dessa är de sakerna jag har stött på som skulle kunna påverka eller vara problem med det hela. Det jag har hört också är att just propellrarna skall göra mycket om man har den nya turbon. Att har man förstora så skall det vara segt. Precis som du skriver. Om du hittar problemet på detta så hade jag varit lycklig om du kan säga till, för dras med samma problem som du gör. Kommer dock ta reda på om jag har den nya eller den gamla turbon i veckan. MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 21 September , 2011 Det jag har som erfarenhet när det gäller att det blir sämre och sämre är att när min gjorde det förra gången, så var det mitt oljetråg som hade väldigt dåligt med stål kvar i sig och höll inte trycket i motorn där av att den inte orkade. Hur i hela friden skulle oljetråget kunna påverka motorns ork??? Har jag missat något eller.... Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 21 September , 2011 ...låter onekligen märkligt. kanske menar att laddluftkylaren ärgat sönder och tappar laddtryck där, inte helt ovanligt fenomen. Tror knappast att oljetråget tappat godstjocklek och att trycket pyser ut där de har liksom inget med varandra att göra, i så fall har du mycket större problem än laddtryck. /Larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 21 September , 2011 Hej igen, Det var alltså hål i oljetråget så trycket i motorn komprissionen blev för låg. där av att den inte hade någon ork, kanske gick lite försnabbt ifrån just den punkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 21 September , 2011 Oljetråget har inget med dåligt laddtryck att göra. så är det bara. du får läsa på om konstruktionen. /Larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 21 September , 2011 Hej igen, Det är skilland på laddtryck och oljetryck. Så läs igen. MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 21 September , 2011 Ah, oljetrycket. då blir det mer förståeligt. Du har faktiskt bara skrivit trycket i motorn. Eftersom tråden handlar om turbo och syftas på laddtryck och då förstår man det så. ursäkta. Vad hände egentligen din motor? Skar den pga dåligt / inget oljetryck. Har du en -31A motor så är det ganska vanligt att pickupen går av och motorn tappar allt oljetryck. Sorry men detta kom en bit från frågeställningen. /Larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael76 0 Postad 30 Oktober , 2011 Hej Tack för tipset, ringde turboservice och kollade med uppgraderigs turbo, det finns en turbo som skall vara lite vassare, turbon skall ladda tidigare så en sådan får det bli till våren, någon som testat denna turbo? den skall ge 205hk med betydligt mer vridmoment. Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael76 0 Postad 22 September , 2012 Hej Det hela slutade med att jag skruvade av turbon och åkte till en turbofirma, de konstaterade att den kärvade lite, dom renoverade den för 4000 och motorn blev som ny igen, (min motor hade den nya modellen av turbo). Vilken skillnad det blev:-) Med vänlig hälsning, mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser