Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Simbad

Havstulpaner

Rekommendera Poster

Jag tar ännu en gång upp det kära gamla ämnet med havstulpaner. Inför upptagningen har jag gjort lite experiment här hemma.

Tanken är att hitta något hyffsat vänligt som löser upp kalk. Saltsyra känns lite brutalt. Jag har skrapat av lite tulpaner och lagt i några muggar med olika syror och kalklösare. Syra löser som bekant kalk.

Räknat från vänster:

1)Shower power från AJAX

http://www.colgate.se/products/householdcare/bath.shtml#

2)Cillit Bang (tre olika syror)

http://www.rusta.se/cillit_bang_anti_kalk_500_ml_p83401303.html

3) Wheel cleaner (oxalsyra)

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Falgrengoring/

4) Kalk och fettlösare (fosforsyra)

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengorning/Kalk-fett-rostlosare/

5) Ättika (ättikssyra)

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Tillbehor/Ograsattika-12-/

Efter några timmar kan man märka att Cillit Bang faktiskt mjukar upp tulpanerna.

I de andra muggarna har det inte hänt mycket.

Nästa steg blir en bit aluminium i Cillit Bang för att se om det tar någon skada.

Vad tror ni ? Har ni andra gjort några prov och har erfarenheter att delge?

post-22507-1394236828,0229_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett medel som löser upp snäckorna och det är Payback Concrete Remover, alltså egentligen ett medel för att ta bort betong. Betong innehåller kalk och det gör snäckor också. Jag har provat det med gott resultat. Man sprayar på det och låter det verka i 30-45 min och kör sedan högtryckstvätten.

http://www.payback.se/sv/concrete-remover/

Finns som sprayflaska och dunk på 4 liter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker att ni ska prova starbits produkt Boat Bottom cleaner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag pratade med en båtmek som rekommenderade saltsyra. Visst saltsyra är starkt och brutalt, men det behövs något starkt och brutalt för att rå på tulpanskeletten. Börja med högtryckstvätt för att ta bort det som inte sitter benhårt. Spraya sen på saltsyra med en sprutflaska (gummihandskar, skyddsglasögon och andningsskydd) en liten yta i taget. Det börjar då fräsa i tulpanresterna. Efter en stund spola med RIKLIGT med vatten. Sen högtrycket igen för att få bort resterna. Fördelen jämfört med att gå på med en diskborste eller liknande är att man kommer åt även i vinklar och vrår, runt motorfästa och tiltmotor.

/Rm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur pass mjuka blev tulpanerna av Cillit Bang och hur gick det med aluminiumtestet?

Jag skulle ju klart hellre köra med ett medel som inte kräver en massa skydd och väldigt noggrann rengöring så som saltsyra. Jag skulle inte kunna sluta noja om ifall jag jag fått bort all syra eller om någon liten skvätt skulle ligga kvar och fräta likt alienblod! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade  svavelsyra som jag hade hemma för blybatterier på en bronsprop. som var full med tulpaner. Det fräste gott och hade bra verkan. Även på bronset dessvärre. Jag fick lite märken som minne. Hade jag lämnat prop. i svavelsyrabadet och gått och satt mig i TV-soffan för att vänta på resultatet had jag blivit lessen.

Saltsyra kanske är snällare och man kan ju blanda till lagom frätkraft.

På ett plastskrov är det ju mindre känsligt. Varning för aluminiumbåtar även om jag inte testat. Prova på en liten bit isåfall. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig personligen så har jag endast problem med tulpaner på de ställen där båtbottentvätten, eller jag själv med en svamp, inte kommer åt att skrubba under perioden då de settlar. I stort sett bara i drevskölden med andra ord. Därför vill jag vara försiktig med för starka grejer eftersom skölden är i aluminium.

Denna första sommar med nuvarande båt gjorde jag rent drevet, akterspegeln och trimplanen med sina kolvar med hjälp av en scotch brite-svamp. Jag är med i systemet för att få sms när tulpanerna sätter sig och tog ett dopp för att skrubba någon vecka efter sms:et. Det var mycket tydligt när båten togs upp att detta fungerat väldigt bra! Det syntes verkligen var jag inte lyckats komma åt med svampen eller var jag slarvat då det satt lite tulpaner här och där. De ytor jag kommit åt var helt fria från tulpaner! Drevskölden, med alla sina små skrymslen och vrår, är väldigt svår att skrubba så där finns nu en del tulpaner men inte så vansinnigt mycket.

Till nästa sommar ska jag skaffa mig en våtdräkt så att jag kan hoppa i sjön även om det är lite kallt i vattnet så jag kan ligga i så länge som krävs för att få ordentligt rent. Vi kommer också köra helt utan bottenfärg och låta båtbottentvätt ta hand om skrovet. Det finns så många fördelar med att göra på detta sätt: vi sparar mycket pengar, tid och arbete på att slippa måla med dyr färg, det är så miljövänligt det bara går och när båten tas upp så räcker det med en behandling med Rönnqvists båtbottentvätt så kommer botten vara helt ren och färdig för sjösättning!

Senast ändrad av Flintstone | 21 oktober 2011 | 17:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta mitt sena svar och uppföljning.
Men här är det.

Jag tog del av informationen som Paliswe hade skrivit om betongborttagare ”Concrete remover”.
Det lät intressant i och med att det även i detta fall gäller att lösa upp kalken.
Jag kontaktade Payback i Vännäsby och de ville gärna låta mig prova deras produkt på havstulpanerna. (Tack för vänligt bemötande!)
”Concrete Remover” ställdes mot ”Cillt” i muggtestet men även denna gång så blev tulpanerna mjukast av Cillit.
En sak som gjorde CR fortsatt intressant var konsistensen. Den var som raklödder vilket skulle innebära att den inte skulle rinna av från båten.

Vid upptagningen tog jag därför med båda produkterna.
Cillit på babord och ”Concrete remover” på styrbord.
Titta gärna igenom bildserien i bifogad länk.
http://s1125.photobucket.com/albums/l590/hjn99/Havstulpaner/

Bilderna är indelade i tre steg.

1. Upptagning
2. Högtryckstvättade
3. Behandlade med respektive medel.

Vad jag tror ni kan se på bilderna så tar Cillit bort tulpanerna bättre än Concrete men det blir inte helt rent.
Det jag vet är att efter 7 års upptagningar så är detta års rengörning den som uppnått bäst resultat.
Som det känns idag så blir det Cillit nästa år.

Provet med att lägga aluminium i produkterna har jag inte gjort men det finns inga skador efter rengöringen.

OT:
Av någon anledning dyker inte denna tråd upp när jag söker på ”havstulpaner” eller ”Simbad”.
Om jag istället söker på ”Cillit” eller ”colgate” då dyker den upp.
Mysko???

Senast ändrad av Simbad | 18 november 2011 | 23:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sökfunktionen är ett riktigt sorgebarn för MG...sad

Mycket intressant med dina tester! Hur länge lät du Cillit dra in och tvättade du med högtrycken eller något annat när det dragit klart?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Produkterna låg på i 15-20 minuter. Jag lät det inte torka bort utan utan jag sprayade på en extra gång under väntetiden. Därefter tvättade jag igen rikligt med högtryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, då ska jag testa det! yes

Jo, en fråga till: hur länge hade tulpanerna suttit när du gjorde testet? Var de relativt färska eller hade de torkat ett tag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt gjordes direkt vid torrsättning. Båten har jag haft i Björlanda Kile utanför Göteborg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fint, då kan jag ta på mig att testa Cillit på tulpaner som hunnit torka. Jag har, som jag skrivit tidigare, en del tulpaner i skölden som jag inte åtgärdat och de kommer jag inte kunna ge mig på förrän i vår då vattnet slås på igen på båtklubben. Kan bli spännande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade varit intressant att se om turtle insect remover är bra på tulpaner. Någon som provat? Är ju ruskigt bra på skalbaggar och annat skräp på bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrade litet varför inte båtbutikens barnacle remover fick vara med i testet. Det gör jag inte längre, 330:- /lit. (art.nr 07085) ... http://www.vikingyachting.se/index.html
sad

Borde nog funka, när t.o.m. priset är surt? ;-)

Senast ändrad av Thomas-1 | 19 november 2011 | 13:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...