Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Zeb77

Köp hjälp. (kanske dum fråga) nybörjare

Rekommendera Poster

Lite hjälp vore tacksamt för en novis... Har i dag varit och provkört en Sea Ray 270 från 1996. Ser riktigt bra ut inte en skråma, bogpropeller etc... Så helt super. Men..... Motorn är en original mercruser 7.4 med bravo 3 drev, även den ser ny ut! 800 timmar totalt. Fråga 1: det var lite vatten i motorrummet, typ 1cm är det normalt? Fråga 2: vi var 4 fullvuxna och 2 barn men för att gå upp i planing tog typ 10 sek, och de första försöken lyckades inte alls. Säljaren var ganska gammal och sa att han aldrig kör så fort och inte vet hur trimplanen funkar? Men borde inte denna båt med 330hk gå upp i planing utan att behöva mixtra med trimplanen? Som jag skrev är jag en novis och vet inte hur detta funkar på så stora båtar, båten utseende mässigt är super precis ny så jag vill hjärna köpa men om motorn är kass är det ju lite surt... 350.000 är för mig en stor investering..... Vore tacksam för snabb hjälp........... Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är också nybörjare och bygger upp kunskap som du gör. De jag pratat med i liknande situationer har sagt att de fick problem att få en Sea Ray 280/310 att plana om man hade 10 personer i bakre delen av båten (med dubbla 5'or), så spontant känns 4 vuxna 2 barn i en 270 med 7.4 som inte planar inte rätt? Men detta är bara baserat på det jag lärt mig under resan de senaste månadernas kunskapsinhämtning för mitt eget båtköp. Tänk själv att Bayliner 2855 som väger massor fixar allt på en 7,4 Merc motor, vet inte om 270 väger mer?

Hoppas mina amatör observationer kan vara till hjälp.

Du kanske skall kika på 260 med en 5,7 motor. Visserligen lite trängre båt men ganska trevlig konfiguration till bra pris.

NiB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande vattnet så är säkert styrtappen sliten och måste bytas, detta ser du om det är fuktigt där styrarmen går ut genom akterspegeln, kost 10-20 tusen.

Gällande planing så är det ingen reketbåt du har tittat på men det kan bero på tre saker:

1: motorn har börjat tröttna och behöver en renovering.

2: lite stora propellrar.

3: Ni var helt enkel lite för många för långt bak i båten.

hade ni kapell på och motvind så får båten också lite jobbigare att komma upp.

nja det kan ju också bero på beväxning under botten så det kan ju finnas lite fler än tre osaker ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar for hjalpen,

Det jag ar mest orolig for ar om det ar en sur motor eftersom vi endast var med 4 vuxna och aven bensintanken var mindre an halv, sa kanns det konstigt. Allt ar orginal sedan 1995, samma agere har inte bytt nagot (typ) sa propellern etc borde val vara anpassad. Baten ar uppee varja ar och ligger is sotvatten, (jag bor i Belgien) so det ar floder/kanaler som galler.

Det kandes som det gamla paret, bara tuffar runt is 5 knop alldrig drar pa, men den kandes javligt seg pa nagot sett 3 forsok att fa upp den i planing och da tog det anday cirka 7 sekunder,,,  det ar ju ingen jattebat och 330 hk kanns mycket da nyare har mindre hastkrafter. Nedan ar annonsen, (pa hollanska)

Det som kanns trakigt ar att baten skickmassigt ar 100%, inte en skrama, och aven det att forsaljaren ar ordforande i batklubben och erbjuder aven batplats, (trots 3 ars vantetid) vilke for mig ar en trygghet eftersom jag kommer att ligga jamte hans nya bat (han har kopt en storre lansammare) sa han kan val inte blasa mig, det vore ju pinsamt for honom anntar jag om jag behover lagga 50 papp eller sa pa reparationer da han sager allt ar 100%. 35.000 euro ar mycket men da jag tittat pa nyare batar (samma pris) ser de ut att vara mycket aldre, riktigt pedant skott, men det ar val motorn som ar det dyraste att fixa.....

Med en san bat utan att trixa med trimplanen kan man inte komma upp i planing?  Kan det vara sa? for mig ar det konstigt.....

 

http://nl.kapaza.be/west-vlaanderen/motorboot-sea-ray-270-sundancer-57848331.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bott i Belgien och Holland.... det där med båtplats är nog ett säljande argument!

Tänker så här, båter ser fin ut, du verkar frestad? Då hänger det bara på motorn?

Ta dit en besiktningsman. En seriös säljare kommer att säga ok på det. Han vill ha en bra köpare också? Som inte surar efteråt så att säga? Säg att du köper men vill kolla för formens skull. De är vana vid besiktningar ( alla besiktigar tex lägenheter / hus vid inflytt & utflytt ) så hänvisa till det.... inte att du misstror honom.
Eller i vart fall en motormekaniker som gör kompprov, det säger det mesta om motorn tror jag?

För om de tuffat omkring i låg fart så kan det finnas många anledningar till segt att få upp i plan?
Fel propellerstignin, beväxning, skit i soppan ( hur ser bensifiltret ut? ) dags att byta tändstift, med mera...

Och - min svärfar hade en sådan där i två år. Fin båt. Men jag kan säga att jag är van att trixa lite med in och ut med drevet. Tänker inte så mycket på det.... men om jag hade haft drevet fel vinklat och inte ändrade så kan jag tänka mig att det varit  svårt eller omöjligt att komma upp i plan. Visst kan trimplan hjälpa lite om det är riktigt tungt men tilt är det som gäller här. Ovan ägare?

När det gäller vatten vet jag inte. Kan vara allt från kondens till sjövattenläcka. Smaka på det! Fast det är klart.... är detta i floddeltat så känner du kanske inte om det är saltsmak.... 



Senast ändrad av Funkis | 19 september 2011 | 13:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara 1cm vatten så är det nog inget att oroa sig för. Skulle det läcka in så blir det normalt mer vatten än så. Pumpen klarar inte att suga ur så lågt som 1cm. Dock är det vanligt med läckage från skölden där styrgaffeln sitter. Likaså glapp. Känn på drevet om det glappar i sidled.

Från noll till upp i planing på tio sekunder låter inte konstigt för mig.

Vet inte hur prisbilden ser ut i Holland men 350000kr för den båten är högt när man jämför mot Sverige iaf.

Motorn som är sjövattenskyld kan hålla i nån timma till eller flera år. Lotteri helt enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde ni för att komma upp i plan? Drog på max direkt eller smög försiktigt med gasen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, om inte drevet petade rakt ut pga okunskap hos den som körde båten eller att någon hängt på en megastor propeller med max stigning så är risken stor att motorn behöver få en ordentlig översyn. Vattnet som du såg kan vara kondensvatten eller t.om. regnvatten från någon liten läcka i kapell eller däcksgenomföringar, skruvar till reling osv. Ibland kan man bli förvånad över hur lätt regnvatten letar sig ner i kölen smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående vattnet så är det mest troligt att det är regnvatten, kan komma in otroliga mängder genom ventilationsgallren som sitter baktill på sidorna. Relativt vanligt på många båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan komma in en hel del vatten via relingslisten pga att den gamla sikatätningen försvunnit eller åkt med polermaskinen. Dit med ny bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack for alla svar, jag tror jag ditchar den baten,,,,, lite synd jakligt snygg och for belgiska matt billig? Kankse skull kopa en i Svedal och kora hit den i var?? vad man tjanar pa priset kan man ju lagga pa soppa och en trevlig semester.....

Tack igent for all hjalp.

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*asg* Snacka om att ge ngn skrämselhicka på enormt lösa grunder....

Det allra mest troliga är att det är regnvatten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, håller med dig!

 

Och beträffande att båten är lite seg att få upp i plan........

 

Det kan väl inte vara så svårt att kolla om det är bottenbeväxning på båten?

Min senaste motorbåt tappade från 23 knop till 13-14 knop på grund av detta. Gick knappt att få upp i planing..... Det är inte alls ovanligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...