Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Xerxes

Bra tips om mögelskydd

Rekommendera Poster

'Alla' använder Torrbollen i båten, speciellt under vinterförvar. Nästa år köper 'alla' igen en refill för dyra pengar. Kristallerna består av rent kalciumklorid, dvs identiskt samma sak som vanligt vägsalt. En 25 eller 50 kg säck vägsalt kostar ungefär samma som en 2 kg Torrbollenrefill, men räcker för halva marinan, så det blir ca en tiondel av Torrbollenpriset. Därtill: På hösten bestryker jag alla trädetaljer med Vimcream på en fuktig trasa, aldrig en mögelfläck! Xerxes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt vägsalt - det skall alltså vara sommarvägsalt, inte vintervägsalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag borde ha preciserat mera uttryckligt: Det skall vara kalciumklorid. Minns även att en öppnad säck skall tillslutas ordentligt så att det inte kommer in onödigt med luft. Här ett annat liknande kostnadsbesparande tips: S.k. snigeldynamit, ett pulver som blandas med vatten och långsamt spräcker berg, kostar ett par hundra kronor för två kilo. Pulvret är helt vanligt osläckt kalk, OBS: Osläckt kalk är frätande och utvecklar mycket värme med vatten, använd skyddskläder. Kostar ett par hundra för en femtio kilos säck. Xerxes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Falu rödfärg?!!! Det var det värsta jag hört! Hur skall man få till de vita knutarna undrar man... Skämt åsido, funkar det verkligen? Trodde all sån färg smetar i evinnerlig tid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Det är väl järnoxid och inte koppar som ger falu rödfärg sin röda färg? //Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Xerxes

Falu rödfärg i botten, talar ni om träbåtar eller glasfiber/plast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...