Xerxes 0 Postad 24 November , 2004 'Alla' använder Torrbollen i båten, speciellt under vinterförvar. Nästa år köper 'alla' igen en refill för dyra pengar. Kristallerna består av rent kalciumklorid, dvs identiskt samma sak som vanligt vägsalt. En 25 eller 50 kg säck vägsalt kostar ungefär samma som en 2 kg Torrbollenrefill, men räcker för halva marinan, så det blir ca en tiondel av Torrbollenpriset. Därtill: På hösten bestryker jag alla trädetaljer med Vimcream på en fuktig trasa, aldrig en mögelfläck! Xerxes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 November , 2004 Vanligt vägsalt - det skall alltså vara sommarvägsalt, inte vintervägsalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Xerxes 0 Postad 25 November , 2004 Ja, jag borde ha preciserat mera uttryckligt: Det skall vara kalciumklorid. Minns även att en öppnad säck skall tillslutas ordentligt så att det inte kommer in onödigt med luft. Här ett annat liknande kostnadsbesparande tips: S.k. snigeldynamit, ett pulver som blandas med vatten och långsamt spräcker berg, kostar ett par hundra kronor för två kilo. Pulvret är helt vanligt osläckt kalk, OBS: Osläckt kalk är frätande och utvecklar mycket värme med vatten, använd skyddskläder. Kostar ett par hundra för en femtio kilos säck. Xerxes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 25 November , 2004 Falu rödfärg?!!! Det var det värsta jag hört! Hur skall man få till de vita knutarna undrar man... Skämt åsido, funkar det verkligen? Trodde all sån färg smetar i evinnerlig tid... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle Postad 25 November , 2004 Det är väl järnoxid och inte koppar som ger falu rödfärg sin röda färg? //Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Xerxes Postad 26 November , 2004 Falu rödfärg i botten, talar ni om träbåtar eller glasfiber/plast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser