Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Woody77

Jofa Winth 555

Rekommendera Poster

Hej! Jag har nyligen köpt våran första båt, en Jofa Winth 555. Jag söker andra som också har den modellen för att kunna bolla idéer med. Det finns ju vissa saker man skulle vilja förändra t ex luckan i fören skulle jag vilja kunna stänga och öppna från utsidan. Någon som har hittat en bra lösning på det? Sen har jag funderat på hur man skulle kunna stuva undan toan på ett bra sett. Om någon annan har någon fråga så lägg gärna in den också. Vi kanske kan hjälpas åt att lösa den.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan..

Jag har oxå nyligen köpt en Winth 555 mitt i sommras... det är min första båt med.. Vi har fundringar på att få in en potti potti under förarstolen i det utrymmet... om vi hittar en som kommer in där... Enligt katalogen så ska Jula ha en liten men vi har jagat på ett antal Jula varuhus utan att hitta den.. Sedan har jag byggt en stege upp till luckan i fören då jag har 2 barn på 7 och 5 år så blir det lite högt att kravla sig upp annars... just nu håller jag på att bocka kapellrör för att sy ett kapell i vinter.. det var endast ett hemagjort hamnkapell med.. så jag saknade orginalbågar så det blev till att köpa kapellrör och sedan bockade jag just till dom idag..sedan ska vi mäta upp och frugan/svärmor får sy ett kapell till nästa år..

Vad har du för motor på din ? Jag har en Evinrude 70hk från -92 vilket får den att komma upp i 27knop med hela familjen i..

Jag har läst någonstans om att några har moddat luckan så man kan öppna utifrån men inte sett hur man gör det ... Men det skulle vara intressant att veta tills dess man ska ha den på en bryggplats så man slipper balansera runt till aktern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt att redan ha hittat en like.

Det sitter en 75-hästars Mariner från 91 på båten. Knop har jag ej kunnat kolla då mätarn inte funkar. Lite sånt som ska fixas under vintern.

Tidigare ägare hade bytt kapell förra året och lagt till lite egna önskemål med dragkjedjor och så. Det är ståhöjd under det. Det är ju en slant att köpa nytt men kan varmt rekommendera den höjden så kolla om du kan få till det.

Vi fick med en pottipotti som var köpt på biltema. Den är 42cm hög. Ska mäta i båten om den går in där. Ett bra förslag då det redan finns en lucka där som går att göra större.

Sen var jag inne på att sätta nått typ av spänne på utsidan av luckan fram, ev med låshake. Borde funka. Och sen göra nån hållare på insidan på takluckan så att inte de där skruvarna , som låser på insidan, är i vägen när man ska stänga utifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en 555a för många årsedan. Körde med luckan/dörren öppen, i en krafigg våg gjorde båten ett luftskutt och dörren hoppade av, som tur var åkte den inte i sjön.

Båten har testats http://lasselundell.se/jofa.html 

post-571-1394236828,0802_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knop mätaren på min fungerar men jag fick även med en enkel handGPS vilket jag litar lite mera på.. du borde komma upp i ungefär samma siffror som mig.. inte så stor skillnad på motorstorlek och ungefär samma årsmodell..

Japp det blir ett ståkapell... jag böjde bågarna igår så jag ska bara fästa dit beslagen sedan kör jag hela båten på kärra till svärmor som syr ett nytt kapell åt oss efter våra önskemål.. det kommer att bli en kopia på denna: http://www.blocket.se/kristianstad/Nyrenoverad_Jofa_Winth_555_med_ny_batvagn_35228986.htm?ca=8&w=3  tom samma färg ... men det kommer inte att kosta 14700 utan  vi räknar på en budget på ca 4500:- med tanke på att jag fick göra nya bågar... och att jag får arbetet gratis bara jag tar hand om svärmors dotter ordentligt (Frugan)

Jag är tveksam om Pottipottin går in där tror den är för hög...
Denna är jag på jakt efter men den verkar inte finnas i jula varuhusen.. frown http://www.jula.se/kemtoa-for-bat-659001

Den vet jag går in... hade den större hemma pga felköp och den gick inte in tyvärr den var 41 hög...

Ja sen gäller det att få till luckan så att den tätar när man kan öppna dörren för som det är nu så håller ju även luckan fast dörren samt tätar den uppifrån...

Ja lite trevligt att hitta en Båtfrände... såg att du höll till i värmlandstrakterna... var har du hemmahamn.. jag har min på trailer i Karlskoga så det är ju på gränsen till värmland. wink  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För tillfället så har jag ingen hemmahamn. Ska hyra båtplats i andrahand nästa sommar. Blir troligtvis i Karlstad. Jag är uppvuxen i Karlskoga och har släkt där men är det inte lite tråkigt vatten där?

Hoppas det går bra med kapellet. Jula öppnar här i Karlstad i november. Har man tur kanske den toan finns då. Det går ju även att beställa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar Lasse det var intressant läsning.. yes
Du som har haft en sådan här... jag vet att 70hk var max på mitten av 70 talet... men vilken vikt klarar aktern på motor...För det är väl mest vikten man inte ska överstiga för mycket.. jag är lite sugen på en lite större motor.. (Så att jag kan åka om svärmor) och har sneglat lite på Yamaha motorerna som har låg vikt på sina i början på 90 talet.. för endast 15-20 KG till så kommer man upp i en 115HK om jag inte missminner mig..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Woddy77: Jo det är inte mycket vatten häromkring.. lillpölen Möckeln sedan finns Bergslagskanalen upp till Filipstad... Men vi har varit nere till Karlsborg där Svärmor har båt då är det hella Vättern som vi kan åka på.. hon har även plats i Sjötorp så då kommer jag åt.. Vänern med :-) Sedan har jag en ordentlig 80km kärra på 1300 så den går stabilt efter bilen så det är inga problem att åka några mil... Kristinehamn är ju inte långt bort..wink...

Nja det tråkiga med Jula är att vi har upptäckt att dom har fel artikelnummer på Kemtoaletterna.. om man beställer den jag hänvisade till så får man den större ( Som kostar 400:- mer) så vill man ändå ha en billig så köp den.. vi har varit inne i Örebro, Skövde, Västerås och i Norra stockholm utan att hitta rätt... men vi ger inte upp cheeky Frugan KRÄVER en toa i båten så det blir till att jaga vidare.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Penta på 70 hkr, om jag kommer ihåg rätt vägde den 95 kg.

post-571-1394236828,5217_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm min Evinrude från -92 vet jag väger in på 113kg om jag har läst rätt... det är väl typiskt att motorer är som mig själv dom blir bara tyngre och tyngre :-P.... Men men jag får nog nöja mig med det jag har... och inte övermotorisera den utan nöja mig med de 27 knop jag kommer upp i nu... men det skulle vara trevligt att kunna ha en marchfart på 20-24 knop utan att den måste varva så mycket... Men ska jag ha det får jag nog lyda svågerns råd och köpa en nyare DC båt som är typad med större motor... men han är partisk han vill att jag köper en HR 610.... som han får bygga åt mig...

Senast ändrad av qbtq73 | 20 september 2011 | 21:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rackarns vad lätt den var då... cheeky

iofs har jag trim och tilt på min vilket gör att den ökar några kg..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svärfarsan har en 555:a, och den har han haft sen 1995. I början satt det en Mariner 2-takt 75Hk på, men den byttes ut (2003-2004) till en Honda 4-takt 50 Hk, och den funkar kanoners. Lägre bränsleförbrukning och tystare gång. Nu vet jag att 2-taktarna har blivit mycket bättre på senare år, både bränslemässigt och ljudnivåmässigt...

Vi löste luckproblemet med en låshake på utsidan, som vi stänger till och låser med hänglås när vi går, och på insidan satte vi en krokögla i taket, och en krok överst i luckan och där satte vi en lite mindre gummistropp som vi låser igen med när vi är ute och kör - Fast ibland kör vi med öppen lucka också, om det är kanonväder.

Jag tycker att det är en alldeles utmärkt båt att starta sitt båtliv med. Jag och frugan har haft den på turer med 2-3 övernattningar på raken, och det fungerar kanoners... I båten finns två batterier (i utrymmet under förarsätet), ett för start och ett för drift. Man kan sätta ytterligare ett driftbatteri i den om man vill. Jag rekommenderar dock inte att sätta porta potti där, den kan man i så fall sätta i utrymmet under passagerarsätet.

Jag tycker att 555:an är en väldigt bra båt, men den har en tendens att resa sig alldeles för mycket i farter under planingsfart. Det är lite besvärligt för mig, som inte är så lång (169 Cm). I övrigt har jag bara gott att säga om 555:an. Går t ex alldeles utmärkt att ha den som en weekend-båt även om man är två vuxna och två barn i mindre storlek - Max 10 år på barnen kan jag nog tro...

Ja, det var lite om mina erfarenheter och tankar runt 555:an. För att sammanfatta det: En sketbra och sketrolig båt...smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sånt här excenterlås med hake är dte vi har satt i. Excentern i taket, och haken längst upp i luckan. Hänglås i öglan.

post-21784-1394236829,7163_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. plats. Om du bor i Karlskoga så ska du testa Bergslagskanalen, lägg i i ex. Björkborn eller Lunnedet och åk upp emot Storfors och Bjurbäcken/Filipstad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Knoparn...

Det är jag som bor i Karlskoga... är med i Björkborns båtklubb så jag kan åka ända nerifrån Karlskoga upp och slussa i Lunedet och sedan vidare... Det som är med sjöarna på den resan är att det finns väldigt mycket sten och grund på olika platser vilket gör mig som nybliven båtägare nervös surprise... men men jag har köpt mig ett sjökort som jag kan använda så det ska nog gå bra.. Har en farbror som har hållt till i dessa sjöar sedan mitten på 70 talet och han sa vadå sjökort... jag har varit inne i varje vik bara man tar det lungt så lär man sig...

Men det blir nog några turer i dom sjöarna i framtiden med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tycker att kanalen är värd att se. Jag var där en sommarvecka och åkte från Lunedet t.o.r till Bjurbäcken... Farleden är ju väl utprickad men sticker man av från den så kanske man får ta det lite lugnare men så är det på Vänern också om man ger sig in i en vik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ett sådant excenterlås är inhandlat nu och ska monteras på till helgen. Ska även montera på en anordning på insidan som håller fast de där skruvarna så de inte kommer ivägen när man stänger utifrån. Hur har ni gjort där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer banne mig inte ihåg hur vi gjorde där... blush Det var ju ändå 1996 vi gjorde det... Skall kolla nästa gång vi är på landet - Och det kan tyvärr dröja ett bra tag... Men hys hopp, svar kommer så småningom cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kenneth_s och Woddy77..

Borde det inte att gå att montera ett sådant här ??

http://biltema.se/sv/Bygg/Armaturmontering/Handtag/Cylinderlas/

Då har man lås från utsidan .. och man kan låsa fast båda luckorna... sedan kan man ha kvar sprinten på stora luckan på insidan... för att låsa innifrån... det går ju att montera likadant lås på övre luckan med... så han man lås på den med... sedan komma på något på insidan så att man kan låsa innifrån med... kan ju finnas behov av det när man använder båten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, det torde funka alldeles utmärkt. Grejen som jag ser med den är att man måste borra genom ruffluckorna med större borr... Annars är det nog inget fel med hur det kommer att funka... Kan dock vara en risk med låssprintarna, att man kan fastna i dem och skrapa upp sår, kanske... Vet dock inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog två gamla vinkelbeslag till gardinfästen som jag kapade och målade. De satt jag på insidan av den övre luckan så att jag kan skruva fast de där skruvarna när man inte stänger från insidan(antar att ni har samma konstruktion). Sen använde jag ett sådant beslag från biltema som det går att sätta på ett hänglås. Blev skitbra! Fick dock använda genomgående skruv med mutter. Märks ändå inte i mängden. Finns ju en del genomgående redan. Tack för tipsen! Angående toa så måste jag säga att det borde bli bättre på styrbord sida då det på andra sidan fanns ett handfat från början(vet inte hur det ser ut på era nu) och jag är inne på att sätta dit ett nytt. Ska även göra 12V-uttag i det vänsta skåpet för att kunna ställa in en kylbox som går på el. När allt det är klart så är det bara att börja bo i båten till sommaren. smiley

Jag tar gärna bilder och lägger upp om någon vill se. Samma sak åt andra hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tag på gamla magasin från biblioteket. I ett nummer från 76 så fanns det ett test med 555 mot en ryds. Ska försöka scanna in det om någon vill ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Woddy77

Bilder är aldrig fel.. wink

Kollade idag... jag behöver inget extra för att få undan skruven under luckan... vinklar jag in dom och skruvar åt så fastnar dom innåt...

Det har suttit ett handfat under passagerar stolen.. bakom den finns det i min ett issolerat utrymme som det har suttit en fast monterad kylenhet (borttagen av tidigare ägare) men det är issolerat och håller kylan ett bra tag ändå..

Ja så fort vi får tag i en toa så blir den på styrbords sida..

Körde ner båten till svärmor igår... det var ju inget kapell med till min.. så har köpt kapellrör och bockat till och köpt material till ett kapell... idag mallade vi upp hur det ska se ut så ska svärmor hjälpa till och sy ett åt oss.. Hon har iofs en egen båt att ta hand om... surprise

Har tittat på denna och tänker göra ett liknande kapell...http://www.blocket.se/kristianstad/Nyrenoverad_Jofa_Winth_555_med_ny_batvagn_35228986.htm?ca=8&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett riktigt fint kapell. Har ni tänkt att övernatta i båten? I så fall kanske du skulle hitta på en typ av lösning med gardiner då rutorna är väldigt stora. Är ni 4st så blir det väl en som får sova bak och då blir det lite väl mycket insyn. Eller så får man helt enkelt hänga upp handukar vid de tillfällena.

Hade du redan gjort en stege eller höll du på med en? Om det är färdigt skulle det vara kul att se bild på den. Är inne på samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en bild på nätet där de satt i en stege. Den verkar vara fast monterad. Vi har en hel dyna fram så man får väl modifiera lite.

post-10020288-1394236843,6109_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp min stege är klar... för tillfället är båten hos svärmor så jag fixar en bild nästa gång jag är där...

Övernattning blir det nog endast i nödfall... den är nog mest tänkt till dagsturer...så att det blir mycket insyn stör oss inte... men skulle det vara det så är det snabbt gjort att sy dit väv på insidan som man rullar upp men jag är rädd att hela kapellet blir klumpigt när man fäller ner det om vi har med det från början.. sedan att det blir mycket rutor är för att vi vill se ut så mycket som möjligt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Woddy

Jag lovade att ta kort på stegen jag har vid luckan i framkant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...