Carlseg 0 Postad 18 September , 2011 Hej! Jag och min flickvän har börjat kolla på segelbåt då vi tänkte att det skulle vara en kul semester till nästa år och skön getaway då man bor i storstan. Hon har bra sjövana är uppväxt med motorbåt (tre motorbåtar i familjen). Så hon har lärt mig lite hur man navigerar osv i sommar. Jag har seglat en gång om året mellan 6-12 års ålder nånting med en annan familj men som medpassagerare. Så jag har hygglig koll, kan ta mig framåt iallafall. Som två studenter är ekonomin knapp men vi tänkte oss något mellan 5 och 15 tusen. Minst 2 kojer men gärna möjlighet att sova 4 på båten (2 vid längre turer). Gärna pentry, toalett kan vi klara oss utan. Jag tycker om lite strömlinjeformade båtar som Marieholm 16 eller Safir, men de kanske inte passar nybörjare? Lättskött och lätthanterlig båt som går snålt (dvs lågt motstånd). Hur är Hurley's 18 fotare? Vad kan ni rekommendera? Tips på billig båtplats centralt i sthlm uppskattas, gärna kring kungsholmen. Tack på förhand! Carl Senast ändrad av Carlseg | 18 september 2011 | 15:05 Senast ändrad av Carlseg | 18 september 2011 | 16:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 September , 2011 Hej Carl! När man ska köpa båt blir det alltid en massa kompromisser. Vill man ha en smal och smäcker båt så minskar innerutrymmena vilket gör att längden måste ökas för att få någorlunda plats. En lång båt är också knepigare att manövrera där det är trångt och är man då nybörjare så kan det vara läskigt, speciellt segelbåtar som är lite bökiga att manövrera i låga hastigheter. För 15000 får man inte så mycket båt heller, om den ska vara i någorlunda skick, så då kanske man inte kan tänka så mycket på estetiken. Nu har jag inte kollat marknaden men jag tror nog att Safirerna går på bra mycket mer än 15000 om de inte är vrak (håller dock med, de är mycket vackra båtar). Mitt tips på nybörjarbåt passar in på alla kriterier du räknade upp utom strömlinjeform och lågt motstånd: Stortriss MKII De är mycket bra instegsbåtar och det finns många av dem. Priserna varierar givetvis med skick och utrustning men för 15000 får ni en väldigt fin och väl utrustad båt. Jag sålde min MKII:a i våras och fick 16000 för den och då kan jag säga att den nog var en av de finaste i Sverige med många kluriga lösningar och komplett utrustning. Jag tycker ni ska tänka på är att med er budget så kan ni välja på att köpa en fin båt i lägre prisklassen så ni kommer ut och seglar redan första säsongen eller så köper ni en sämre båt i lite högre prisklass som kräver en massa jobb för att bli som ni trivs med. Eftersom ni båda är relativa nybörjare så skulle jag välja det första alternativet så ni inte tappar sugen redan innan ni fått känna på det underbara seglarbåtlivet! En annan sak som många inte tänker på är att man inte måste köpa sin drömbåt direkt! Ofta kan det istället vara bra att börja med en båt som kanske inte uppfyller alla önskemål men passar budget bättre. Man kan ju alltid sälja båten senare (till ungefär samma pris om man bara skött om den ordentligt) och skaffa en större/bättre passande båt som andra båt. Jag köpte min Stotriss för 8000 och sålde som sagt för 16000 så ibland kan man göra förtjänst också! Tips på billig båtplats centralt i sthlm uppskattas, gärna kring kungsholmen. Tyvärr är det nog en omöjlighet... Först och främst brukar det vara flera års väntetid på att ens få en båtplats och sedan kostar de rejält med pengar. Räkna med flera tusen per år. Jag skulle rekommendera att ni kollar upp vart utanför stan ni kan ta er enkelt kommunalt (eller med bil om ni har sådan) och se vad det finns för båtklubbar där. Kortare köer och lägre priser generellt. Ni kan också sätta upp lappar på olika klubbar att ni vill hyra plats av någon. Många använder bara sin centrala plats i samband med iläggning och upptagning eftersom de har båten på landet över sommaren. Om ni skulle bli intresserade av Stortrissen så får ni gärna fråga mig. Jag ägde min i 13 år och uppdaterade den löpande (det finns lite att läsa om den i min sjöbod). Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlseg 0 Postad 18 September , 2011 Hej! Tack för ett utförligt och bra svar . Ja jag har insett att jag kanske får hålla lite på det här med smal och smäcker båt, Tycker de äldre smala träbåtarna är oerhört vackra, men har insett att det inte finns tid för underhåll och att de inte är lika praktiska. Misstänkte att det var så att en kortare båt är mer lätthanterlig också. Har kikat lite på MKIIan, men är inte riktigt lika förtjust i den. Gillar verkligen de helvita båtarna men det kanske man får göra avkall på till förmån för en lite bättre båt. Hittade denna på lidingö som skulle kunna vara intressant, snäppet över stortrissen i storlek har jag fattat det som. http://www.blocket.se/stockholm/Hostpris_pa_seglingsklar_Magnifik_Midget_36089476.htm?ca=11&w=1 Alternativt denna:http://www.blocket.se/stockholm/Segel_bat_24fot_35695051.htm?ca=11&w=1 Den här såg fin ut också men lite dyrare: http://www.blocket.se/stockholm/Marieholm_16_Seacat_35701678.htm?ca=11&w=1 Vi räknar med att köpa en lite mer sliten båt och sen slipa och måla om i höst/vår. Förhoppningsvis ger det lite bättre ekonomi i det hela. Är det något speciellt som man ska tänka på för att inte köpa grisen i säcken så att säga? Synd med båtplats, får kika lite på vad det kostar i de olika klubbarna. Kan eventuellt låna/hyra en båtplats ute hos flickvännens föräldrar. /Carl Senast ändrad av Carlseg | 18 september 2011 | 16:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 18 September , 2011 Efter att ha köpt fel båt för mina behov några gånger nu så kan jag kanske bidra med något. Min första båt var en magnifik midget som jag tyvärr inte ägde så länge. Men bra på alla sätt var den just eftersom jag kunde manövrera den enkelt. Skicket var risigt på den men om det inte är gjort kommer ni vilja byta madrasser. Seglar bra gör den! Skulle tänka mej att ha en igen om jag inte hade barn som ville med ibland! Hurley som du var inne på ja. Sjövärdig båt. Men varför inte en hurley 22 istället? Mer båt för liten peng. De går för de pengarna du har inom din budget. Inte min men den hade flong ny motor så jag hade inte hjärta att pruta mer! Skönt att ha en båt som med små modifieringar kan segla på världshaven tycker jag! Stabilt byggd men inredningens kvalitet var väl inte den bästa! Debutant kan kännas lockande men jag tycker att den är för vek. Rent av rank. Annars en bra båt att börja med. Man sover i hela båten. Seacat var jag spekulant på men efter att ha läst på på sailguide och vart jag kom åt tappade jag intresset för den. Kanske är bra ändå, ingen erfarenhet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlseg 0 Postad 20 September , 2011 Det blev en blå Magnifik Midget (23fot). Fräsch inredning, och en lätt renovering påbörjad, tänkte slipa och måla om luckor m.m. i vår Längtar till våren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyJ 1 Postad 20 September , 2011 Vad kul! Grattis till en trevlig båt med intim sittbrunn :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser