Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
JimmyJ

Samlade frågor om seglingsteknik och hurley 22

Rekommendera Poster

Så har jag då seglat hem min fina båt!

 

Som alla gamla båtar behöver den lite kärlek. Sidovanten behöver bytas och en del trä. Jag har teak (tror jag) utmed sidorna på båten. Dessa är torra och har spruckit på sina ställen. Skulle göra mycket för båten om jag bytte ut dessa. Ser inte ut att vara svårt men var får man tag i så långa ribbor (6.5 meter) limmar man snedskurna bitar till en längd? Känns rimligt isåfall.

 

Nästa fråga då:

När jag seglade hem hade jag vinden snett in bakifrån vilket gjorde det svårt att spira ut focken som gärna ville slå in om jag vinklade lite för hårt. Brukar man anpassa kursen efter detta eller kan jag ändra något i segelgteknik? Jag hade kunnat använda spinnackerbommen och tvingat ut genuan förstås men jag kom inte så långt den här gången. Frågan är, hur gör ni andra?

 

Ytterligare en fråga:

 

Det finns sprickor i motorluckan och skavanker på sittbrunnsluckor. Dessa vore jättetrevligt att få bort utan att måla om hela sittbrunnen som för övrigt är i ett ganska bra skick. Går det ens att hitta gelcoat i samma färg om jag skulle fylla i detta. Jag behöver slipa ur och spackla litegrann.

 

Ännu en fråga:

 

På båten sitter en flong ny motor. Eller var det tills jag körde hem. Hur gör man för att få behålla den? Nu har jag ställt in motorn i ruffen men det är ett riktigt as att hantera krypande längst bak för att hänga ner den på akterspegeln. 27kg är inte mycket men i konstiga vinklar är man färdig att tappa den ibland.  Jag funderar på att förfula den. Måla om både rigg och motorkåpa i en fulare färg i kombination med ett motorlås. Kort sagt, någon som har erfarenhet från detta? Det brukar funka med cyklar. Men man kanske blir av med motorn ändå!

 

I övrigt vill jag säga att jag är fantastiskt nöjd med båten. Stabil och trygg. Lite trög på rodret men det får bli ett senare projekt att dimensionera upp det. Van vid fenköl krävdes det ett visst mått av planering i hamn. Den vänder inte på en femöring om man inte vrider om även motorn.

Lite bättre roderverkan hade varit trevligt även vid sjö snett in bakifrån!

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt, det är väl nästan en kultbåt snart? 
Och för att börja med det sista du skriver, en mer långkölad båt blir mer så, har inte så direkt respons som en fenkölad. Du får trösta dig med stabilitet istället...

Teakpinnar? Jag tror det är svårt att hitta så långa och framförallt är det svårt att fästa dem. Ingen kommer att se att du snedsågat en list... och ser de så förstår de?

Vind låringsvis? Så är det nog bara, den här båten har relativt sett stort storsegel och skymmer genuan. Genuan får kanske lite mer vind om du spirar ut den men inte mycket. Tror lösningen är att antingen segla lite högre så vinden kommer in i förseglet. Eller strunta i förseglet? Förr i världen såg jag ofta att större jakter ( vi snackar träbåtar nu, inte skärgårdsracers ) de tog ner focken på ren undanvind. Men ofta seglar man lite högre istället - för att undvika risk för gipp.

Luckor. Svårt att få samma kulör. En del spacklar i och lämnar bara, en äldre båt måste få ha lite  skador så att säga. Men jag har å andra sidan sett äldre båtar som lagt  teak på luckorna i sittbrunn - mycket snyggt!

Motor. Ja, det är stöldrisk. Men tror inte det är så lätt längre att göra som jag gjorde på 90-talet, köpte en extra kåpa och lackade i omöjliga färger. Inte så stilrent heller kanske. Idag så är det leveranstid på kåpor har jag för mig. Just för att undvika handel med stulna motorer?
Nej, lås fast med ett extra lås och en kätting så går nog tjuven till nästa båt istället. För det blir i längden för mycket fixande med att sätta dit motorn varje gång du ska ut? Tror faktiskt tjuvarna går på större motorer i första hand. Och står den lös i ruffen kan den ju försvinna i alla fall?

Manövrering i hamn - där vet jag att en del äldre skeppare i äldre båtar, vi snackar förr i världen nu... behöll focken uppe för att kunna bräcka med och därmed få över fören runt vindögat snabbare. Handlar väl bara om att känna sin båt kanske.
Bidra gärna med bilder senare på din ev renovering.
Det intresserar säkert många som har äldre båtar, förr eller senare så ska alla renoveras?



Senast ändrad av Funkis | 18 september 2011 | 17:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilket bra svar, tack funkis! Teak i sittbrunnen blir det nog. Jag har sett någon som limmat teakribbor på marinplywood och sedan fäst det! Riktigt snyggt!

 

Lite bilder kommer så småningom. Bordsfästet i golvet är fult och dåligt lagat. Ska ta och svarva till en rostfri plåt med en rörstump som ersättning. Polering på det så blir det fint! Det blir en lagom början!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoy, jag kollade på relingslist till min förra Hurley (18)   , kostnaden var c:a 3500 tot, jag tror att det krävdes två separata längder per sida, frågan är ju om det behövs tre till 22:an ... ?  Sen är det nog inte teak på Hurleysarna, ganska övertygad om att de flesta har mahogny..
 

Sittbrunnen löste jag så här ( länkad bild och en medskickad)  , jag tröttnade också på de där fula som Hurleyvarvet hittat på. Köpte alltså teakplywood billigt på Seasea och lackade fem lager efter att ha oljat dom först



http://4.bp.blogspot.com/_njGn903VEcg/Sf7JDbP-ASI/AAAAAAAAATg/1eNSvas7W78/s1600-h/DSCN1175.jpg

 

(j-igt mekkigt att få bildlänkar att fungera här...)


 

Senast ändrad av leleif | 19 september 2011 | 19:20



Senast ändrad av leleif | 19 september 2011 | 19:21



Senast ändrad av leleif | 19 september 2011 | 20:30

post-17090-1394236828,4606_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Oj vilken finish på bänkarna! Men min sittbrun är helt i plast just nu. Är säkert helt okej egentligen men trä är finare!

 

Var hittade du relingslisten till Hurleyn någonstans? man oljar teaken och lackar sedan? Fäster lacken bra då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag fick priset från Abi trä i Gbg..?  minns ej helt, det var ett tag sen. och sen bytte jag aldrig ut den utan slipade fram och lagade den befintliga.

Jo, jag oljade allt innan lackning, men lät torka ordentligt och torkade av dessutom med t-röd så att ytan skulle vara helt torr från olja innan jag lackade (fem lager tror jag det var). 
Men jag tycker lackade  ytor exteriört alltid tar skada av UV, salt etc och börjar spricka, bli fult....

Nu har jag istället (på min Junker 22:a)  oljat allt yttre trä med nån slags Hempel olja, och det har klarat sig mycket bättre, däremot har jag lackat interiört, där det ju inte alls är lika utsatt.
Har nytt trä (mahogny) i ramen till nedgången till ruffen, endast oljad under sommaren ett par gånger och ser nytt ut fortfarande. Däremot sittbrunnsbordet som jag slarvat med och låtit stå ute långa perioder, är redan fult.

Fair winds & calm seas,
Leif, Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En hurley 22 har en motorbrunn om jag inte minns fel där man kan hänga motorn i ett stuvfack så den blir en inombordare. Påverkar seglingen negativt då den är nere jämnt men ger en snyggare båt då man slipper den på akterspegeln. Lite minbdre motorljud.

http://www.boatindex.se/detail_sail.php?id=5402&return=ZnJvbnRwYWdl



Senast ändrad av Kallekula777 | 22 september 2011 | 16:48



Senast ändrad av Kallekula777 | 22 september 2011 | 17:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer. Det finns en motorlucka med en brunn men min fungerar numera som förvaringsstuv istället. Tror att det är precis som på IF:arna att man plastade igen dom flesta!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...