Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
RalfL

Tändstiftsbyte Mercury 50 EFI

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon här som bytt tändstift på en Mercury 50 EFI 4-takt årsmodell 2004?
Den har fyra cylindrar och det nedersta tändstiftet sitter så långt ned att det inte går att komma åt det.

Har en 16mm smal lång hylsa men som sagt så sitter det så långt ned att jag inte kommer åt att sätta dit hylsan.

Några tips eller finsn det något specialverktyg för detta?? Kanske en länkad nyckel med förlängning?

Tacksam för snabbt svar då jag bara har helgen på mig att spruta in konserveringsoljan,

/Ralf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hade samma problem som dig föregående höst och har för mig att jag fick dit det nedersta stiftet med lite lirkande med hjälp av en sådan här dedikerad tändstiftsnyckel (se bilden).

Hade använts till en Ford Fiesta en gång i tiden! Kostar 29,90kr hos Biltema!

post-10015812-1394236827,8936_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Ska genast åka till Biltema och införskaffa en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, var på biltema och köpte nyckeln. Fick loss tändstiftet men höll inte på att få dit det nya tändstiftet. Slutet med att jag köpte en 16 mm hyls och en förlängare som är ca 5 cm.

Lyckades efter ca 45 minuter lirka dit tändstiftet. Hur gör de på serviceverkstan?

Tack ännu en gång för tipset av tändstiftsnyckeln!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan hända att det är någon centimeter mer tillgodo på den nyare motorkåpan (har en 50hk EFI 2010). Den ser rent visuellt lite högre ut men det kanske beror på att kåpan går längre ned.

Den nya designen kanske har kommit till i underhållssyfte.

Verkstaden kanske tar bort sidosköldarna på riggen när de gör det här på fyrcylindriga motorer med den äldre designen.

post-10015812-1394236828,1957_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Demonterar hela plattan som tändspolarna sitter på för att komma åt lättare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter intressant att ta bort plattan med tändspolarna. Har du någon bild eller tips vad man behöver lossa på?

Hade faktiskt tänkt göra det men jag förstod inte riktigt hur man skulle kunna plocka loss den och vilka sladdar som behöver lossas.

Går det att få ta på någon sprängskiss på motorn eller är det bara verkstäderna som har detta?

/Ralf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...