Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
NiBa

Kostnader drift och underhåll 1 vs 2 motorer

Rekommendera Poster

Hej

Jag skulle vilja få lite input till min kalkyl på drift & underhåll på lite olika båtar med olika motoralternativ. Vill gärna få siffror baserat på erfarenhet och inte sälj siffror.

Jag har tittat på lite båtar med olika motor alternativ och jag får alltid motstridiga svar baserat på olika säljare - antagligen för att de vill sälja just sin båt. Det gäller både typ av båt/motor samt den eviga frågan En (1) kontra två (2) motorer.

Några exempel:

1*Merc 5.7 på en Searay 260/Four Winns 258
1*Merc 350 på en Bayliner 2588/275
2*Merc 4.3 på en Monetery 282/sea ray 300 (typ)

Det jag behöver svar på är

1) Den eviga frågan om pros/cons på en vs två motorer. Hur tänkte ni när ni valde

2) Andrahandsvärdet? Hur påverkas det baserat på motor konfig om man köper typ en -05 och säljer om 2-3 år?

3) Bränsleförbrukning (inte enligt pappret, riktig förbrukning) på de konfigurationer jag angett ovan. Jag har hört påståenden att 2 st 4.3 drar mindre än en 350? Kan det stämma. Jag gissar 1.7-2 l/nm för 2855an och 2.5-3 för 2*4.3. Men jag har faktiskt ingen aning vad som är sant. 

4) Underhållskostnader. Håller två motor bättre om man har en båt som närmar sig 3 ton?

5) Vilka kostnader kan man föra in i kalkylen och vilka dubblas.

 

Tacksam för svar som underlättar mitt kalkylerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svår fråga faktiskt, då små båtar oftast har enbart en motor och större båtar oftast har 2 motorer:) Jag menar det därför är svårt att gemföra kostnaderna för enkel respektive dubbel installation.

Vad som är säkert är att med dubbla motorer har du alltid dubbla kostnader på vår/höst servicen, men går det inte att köra båten med enkel installation så finns inget alternativ och det är därför inte möjligt att gemföra enkel/dubbel installation.

Förbrukning: Dubbel installation drar normalt något mer en enkel då du har högre förlust i kraftöverföringen samt något högre vattenmotstånd. MEN det finns specielle fall då 2 motorer drar mindre gemförd med enkel.

Mina dubbla V8or drar vid fin körning (24-30 knop) ca 2,5-3 l/nm. Fulltankad och fullastad ca 3,5-4l/nm.

Fördelar dubbel inst: Säkrare färd då du har 2 motorer. Betydligt enklare att manövrera båten. Båten slingrar sig minimalt vid lågfart.

Säkert till någon nytta:)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar...

Vad ligger en service på per motor Verkstad/eget jobb ungefär? Är det bara olja och filter eller finns det större saker som skall göras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...