Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
NiBa

Kostnader drift och underhåll 1 vs 2 motorer

Rekommendera Poster

Hej

Jag skulle vilja få lite input till min kalkyl på drift & underhåll på lite olika båtar med olika motoralternativ. Vill gärna få siffror baserat på erfarenhet och inte sälj siffror.

Jag har tittat på lite båtar med olika motor alternativ och jag får alltid motstridiga svar baserat på olika säljare - antagligen för att de vill sälja just sin båt. Det gäller både typ av båt/motor samt den eviga frågan En (1) kontra två (2) motorer.

Några exempel:

1*Merc 5.7 på en Searay 260/Four Winns 258
1*Merc 350 på en Bayliner 2588/275
2*Merc 4.3 på en Monetery 282/sea ray 300 (typ)

Det jag behöver svar på är

1) Den eviga frågan om pros/cons på en vs två motorer. Hur tänkte ni när ni valde

2) Andrahandsvärdet? Hur påverkas det baserat på motor konfig om man köper typ en -05 och säljer om 2-3 år?

3) Bränsleförbrukning (inte enligt pappret, riktig förbrukning) på de konfigurationer jag angett ovan. Jag har hört påståenden att 2 st 4.3 drar mindre än en 350? Kan det stämma. Jag gissar 1.7-2 l/nm för 2855an och 2.5-3 för 2*4.3. Men jag har faktiskt ingen aning vad som är sant. 

4) Underhållskostnader. Håller två motor bättre om man har en båt som närmar sig 3 ton?

5) Vilka kostnader kan man föra in i kalkylen och vilka dubblas.

 

Tacksam för svar som underlättar mitt kalkylerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2..liter..på..en...26tf..med..singel..v8.. 3liter..på..dubbla..v8or... En..liten..dc..på21ft..och..v8..ca..en..liter... Stor..båt...lättare..att..hantera..med..två..motorer... Två..motorer..säkrare..färd...!.om..en..lägger..av..så..kommer..du..ända..alltid..hem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke har ju helt rätt.... och det är ungefär dubbla kostnaden för att serva två motorer ( två uppsättningar oljor, filter etc etc ) Men har du en serviceman som kommer till båten så tar han ju inte betalt för två resor förstås.

Det drar alltid mer bränsle också.... för en båt med två spisar är ju alltid tyngre. Det blir förvisso lättare att manövrera men det kan lösas med en bogpropeller. Men säkrare med två är det ju.

Så förutom ball-faktorn så är det väl bara säkerheten som är ett riktigt bra argument? Men jag råkade vara i USA, Key West och snackade med en ledsen båtägare, 40 fot motorbåt,  som skulle varit med på en eskader till Bahamas. Men han hade bara en motor så han fick inte åka med.... 

Så visst, man kan sälja in att det är säkrare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak du bör fundera på är ifall du, eller tidigare ägare, i praktiken klarar att löpande serva två motorer till punkt och pricka. Det handlar såklart dels om pengar, men också om tid ifall du planerar göra jobbet själv. Skulle jag vara spekulant på båt med två motorer så skulle jag vara extra noga att kartlägga servicehistorik, särskilt om det är en äldre båt med äldre motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

En kanske dum fråga. Men vad kostar servicen på en båtmotor.

När jag servar min bil betalar jag ju ca 2500-4500 men då smörjer de ju allt möjligt i bilen förutom motorn (olja, stift, Filter). Vad kostar det att göra service på verkstad 1 kontra 2 motorer. Vad klarar man själv (eller med en mekaniskt kunnig polare). Pratar vi 10,000 per motor (= 20k för dubbel montage) eller är det 2000 jämfört med 4000 SEK per säsong. Jag har ingen aning. Sen skall man kanske jämföra 1*350 mot 2*4.3 eller?

F'låt om jag frågar för er självklara sake men jag är newbie på detta med båtmotorer och vilka kostnadsdrivarna är. Så innan jag köper vill jag veta vilka kostnader jag kan förvänta mig år 1, 2 och 3, typ :).

NiB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har du ägt en med 2 motorer så kommer du inte vilja gå tillbaka till en. Om skälen inte är rent ekonomiska. Men visst drar 2 lite mer än 1 men fördelarna är många. Som tidigare nämnts. Framför allt känslan! Som bonus så blir manövrering i hamn riktigt kul utan dånande bogproppar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med två motorer i kombination med en bogpropeller blir manövereringen svårslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...