Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
explano

Hållbar presenning?

Rekommendera Poster

Jag har i flera säsonger haft problem med täckning som blåst sönder under vintern. Tidigare hade jag en tung heltäckande presenning typ lastbilskapell. Den höll och blåste aldrig av. Men den väger bly och är svår att få upp och lägga ut på täckställningen. Därför har jag försökt lättare varianter, men utan stor succé, eftersom alla blåst sönder. De har varit av kvalitén mellan 140 g/m2 och 200 g/m2. Nu tänkte jag köpa en formskuren modell 240 g/m2. Någon om har erfarenhet och kan ge synpunkter och råd om lämplig storlek. Min båt är en segelbåt 9,5 m lång, 3,2 m bred och ställningen 1,5 m höjd över däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekomendera Biltemas gröna press, obs inte lättvikts, utan lite tjockare, har funkat utmärkt .

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inne på min 3:e press. Lättviktare av kass kvalle som inte höll. Lite kraftigare Hjertmans-press som höll men gillade inte att täcka hela båten. I vindar på 31 m/s som det var en gång höll hela skiten på att välta och flyga iväg. Nu kör med B-temas mindre 600 grammare som täcker sittbrunnen lite till. Håller den tajt mot båten också så att vinden inte får tag.

Mina 2 cent

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När Gudrun kom hade jag en hel men tidigare använd grön pressening av billigast lättviktstyp. Den höll helt och hållet hela vintern och nästa vinter också. Jag tror att det allra viktigaste är hur man spänt fast den! Inget fladder! Inget som gnager! Pulpitrör som ligger mot presseningen kläs med sådan isolering som används till vattenrör! o.s.v. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste är att inget fladdrar i vinden som xyz123 skriver. Den skall ligga hyfsat sträckt och vara fäst i alla öljetterna, till min förra båt hade jag en lättare presenning som hade en öljett varje halvmeter vilket underlättar att sträcka upp på ett bra sätt.

Man ser ibland optimistiska personer på båtuppläggningsplatserna som lägger på en lättviktare fäst i fyra hörn, den brukar vara sönderblåst i redan i november.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som gör att en presenning går sönder är ryck som sliter sönder öljetterna och skav över pulpitrör mm. Skaven får man madrassera bort. Rycken tas bort  med en bit iskarvad gummikord i varje lina. Alternativt kan man hänga dunkar med vatten i presenningen. Dessa metoder gör även att presenningen är sträckt hela tiden även om stälningen rör sig.

Senast ändrad av b_syrsa | 20 september 2011 | 16:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...