Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
florodoltarzan

Elfråga - jag vill flytta batterierna...

Rekommendera Poster

Jag har en sjumetersbåt med en 115 hk utombordare (fyrtakt Suzuki) och har i dagsläget batteriet i en låda i aktern. Pga att den lådan är i stort sett det enda lastutrymmet uppe på däck så skulle jag vilja flytta batteriet (och installera ett batteri till) längre fram i båten. Nu till min fråga:

Jag har koll på kabelareatabellen men min fråga är huruvida den utgår från batteriet eller från motorn?

Anledningen till att jag frågar är att om jag flyttar batteriet så behöver jag sannolikt förlänga de kablar som kommer från motorn - påverkas dessa då också av kabelareatabellen så jag måste byta ut dem mot tjockare eller är det bara att skarva på dem med samma tjocklek som de har i original och se till att köra tjocka kablar från batterierna till elcentralen bara?

Tacksam för svar.

//F

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger inte riktigt med på vad du menar med alla dina alternativ, men kabelarean påverkas av avståndet mellan batteri och utombordaren och hur mycket ström som startmotorn drar. Både plus- och minuskabeln ska ha samma area.

Till elcentralen behöver du inte ändra några kablar om de inte är väldigt klena. Hamnar elcentralen mitt emellan batteri och utombordare kan du låta den grova kablen gå först från utombordare till elcentral och vidare till batterierna.

Ska du separera batteriförbrukningen (ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri) har du en mindre pluskabel till elcentralen från förbrukningsbatteriet. Som jord (minus) använder du den grövre kabeln som går till utombordarens startmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till elcentralen krävs normalt sett inte speciellt tjocka kablar. Det är ju oftast inte så jättemycket strömmar som går därigenom eftersom stora elförbrukare (kylskåp, värmare etc) oftast har egna kablar dragna direkt från batteriet.

Dock behöver laddningskretsen rejäla doningar eftersom den kretsen är känslig för spänningsfall.  Det är ju också så att startmotorn är det i en båt som drar högst spänning (upp till flera hundra ampere momentant) och den strömmen måste kablarna klara av utan att brinna upp.

Mao så behöver du grova kablar från motorn till batteribanken och kan skarva kabeln till elcentralen. Bäst är dock att dra en ny kabel även dit eftersom skarvar är en vanlig felkälla och det skadar aldrig att gå upp lite i kabelarea...

Mvh
Fred

Edit:
Paliswe hann före...



Senast ändrad av Flintstone | 15 september 2011 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar på detta. Då är nästa fråga var jag köper grova kablar som är anpassade för 12 v? Jag har kollat runt lite och de tjockaste jag har hittat är på Biltema men de är bara på 4,5 kvadratmillimeter vilket man inte kommer så långt med. Jag har hört tips om att man kan köpa startkablar och använda de kablarna men de kommer oftast i för korta längder så då blir det till att skarva i alla fall.

Tackar,

 

H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.skyllermarks.se/ har nästan blivit en standard när det gäller elprodukter till båtar. Många båttillbehörsaffärer har färdiga längder på kablar med kabelskor korrekt krimpade men du kan också specialbeställa direkt från Skyllermarks så får du exakt de längder du vill ha.

Är de billiga? Nja, allt är ju relativt...jag tror dock att det är värt att lägga ut några hundringar extra för att kunna vara säker på att grejerna fungerar och gör så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en Android eller iPhone så ladda ner appen ElecroDroid. Där finns en utmärkt spänningsfallskalkylator där du matar in längd, strömstyrka och ledningsarea och får reda på spänningfallet.

/Rm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät ju jättebra Rocketman...men den verkar inte finnas till iPhone...frown Jag hittar i alla fall inte något i Appstore eller på googleriet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr i världen tyckte jag att Skyllermarks hade en point med sitt budskap om tjocka TJOCKA kablar. Nu tycker jag det hänger på mycket annat också... laddregulatorn till exempel.

Så om du köper 16 mm eller 25 mm kabel eller slår till på 35 kvm gör säkert lite skillnad i laddtid för batterierna. Med betoning på lite.... skaffa en bra krallig landströmsladdare istället... eller ett extra batteri till. Det ger mer effekt än tjockare kablar.

Om du går till en välsorterad båttillbehörsaffär så gör de kablar åt dig, tänker omedelbart på de extremt tjänstvilliga och trevliga killarna på SEA SEA i Lännersta men det finns säkert andra.

Du köper på samma ställe ett kralligt kopplingsdon där du kan skarva ihop de befintliga motorkablarna med de nya batterikablarna. Alla kablar till elcentral behåller du som de är idag och de skarvas nog på samma kopplingsdon gissar jag ( du ska väl inte flytta elcentralen )

Sedan - köp gärna skyllermarks polskor till de nya batterierna för det finns så många undermåliga kvaliteter till salu även i de mest proffsiga båttillbehörsaffärer. Inget att snåla in på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...