Knarr_variant 0 Postad 15 September , 2011 Hej Jag har just köpt en Maxi 84 och skall efterdra kölbultarna, är det någon som har gjort detta? Sitter de åtkomliga, vad ska jag tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 16 September , 2011 Hej, jag har själv en Maxi 84 och jag kan säga att kölbultarna är lättåtkomliga. Däremot är jag osäker på hur mycket de ska dras åt. Med rätt verktyg misstänker jag att det är lätt att dra åt dem för mycket. Men kanske någon annan här på forumet kan upplysa i frågan. Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knarr_variant 0 Postad 16 September , 2011 Tack Hur många kölbultar är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 September , 2011 På en Maxi 77 som vi hade några år hade muttrarna och bricka sjunkit ned i plastlaminatet lite. Jag tog plattjärn av kraftig dimension och lade emellan. Hål borrade förstås. Känns bra att ha spridit ut kraften på större yta än de ganska små brickorna. Om laminatet ser lite sprött och poröst ut kan man göra storverk med stämjärn, lite polyester och glasfiber. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 16 September , 2011 Hej, det är fem kölbultar, fyra under bordet och en i kölsskarpen under dräneringsröret. Lycka till Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 510 Postad 16 September , 2011 Här är lite om samma sak, men från ett annat forum. http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=8689&sid=544bf2a80c61632977f3b37e44b5422d Senast ändrad av excel319 | 16 september 2011 | 22:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 September , 2011 Tänkte skriva något ironiskt här om att jag brukar dra muttrar varje höst... Men har aldrig behövt dragit kölbultar och har i alla fall ansvarat för över 10 båtar i mina dar. Kollat ja, men det är inte samma sak anser jag. Dra för mig är en signifikant ökning... Får man istället nyfiket fråga vad det är som gör att du ska dra bultarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knarr_variant 0 Postad 18 September , 2011 Jo pga. när jag tog upp båten så såg man i skarven mellan köl och båt att det hade rört sig eftersom det var en spricka hela vägen på båda sidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 510 Postad 18 September , 2011 Är det plastat i skarven? I så fall spricker det alltid där p.g.a. lite rörelse. Oftast ligger det sikaflex i skarven och även utjämnat på sidan. Då syns det inte så väl att det rört sig i skarven. Detta är inget problem som behöver åtgärdas, men du kan ju dra lite i muttrarna för ro skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knarr_variant 0 Postad 18 September , 2011 Tack för svaren, jag ska trots detta prova att efterdra, går det inte så behöver jag inte fundera på detta något mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser