Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
kickie

Import av båt från USA?

Rekommendera Poster

Hallå där, alla!

Har totalt fastnat för Sea Ray båtarna och deras planlösning i ruffen med en stor säng i fören!

Dock vill vi absolut ha en med diesel och det verkar stört omöjligt! Nu går jag och funderar på att importera från USA, verkar billigare och enklare, än att byta motor på en svenskköpt Sea Ray, - är det nån som har några förslag på seriösa importörer och är det verkligen så besverligt med CE-märkningen, som jag läst i tidigare, flera år gamla inlägg? // Spiken =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Ray e fina båtar så klart:)

Nja nu finns det flera uppdaterade inlägg både om import från US, samt CE märkning både på detta forumet och andra...

Tror du även får svårt att hitta en Sea Ray i us med diesel, om du nu inte ska köpa en större båt 40 fot. Varför diesel? ska du köra extremt mycket? En diesel lönar sig inte på snabbgående båtar om du tittar på total ekonomin, om du som sagt inte kör en massa NM per säsong, eller köper en större båt ( 40 fot)

CE-märkning har varit lagstadgad sedan 1998, så långt inget oklart. Det har sedan dess importerats en massa båtar med och utan CE märkning, några legala CE-märkningar och många olagliga/ej kompletta CE-märkningar.

Kontentan, eller med facit i hand kan man nästan säga, så finns det inga hinder idag att använda en båt som inte är CE-märkt, eller är felaktigt CE-märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl inga egentliga problem att importera från USA, räkna dock noggrannt med totalkostnaderna. Frakter, tull/moms (även på frakten), resekostnader för att titta på båten (vilket är att rekommendera), eventuella konverteringar (ström) etc.  (CE märkning är inget som jag skulle bry mig om dock).

Genrellt verkar det som att den Svenska marknaden är riktigt seg, vilket gör att säljarna förr eller senare måste inse att de inte kan säja sina båtar för de priser som gällde för ett par år sedan. Att priserna har sjukit redan och kommer sjunka mer gör de finansiella fördelarna för import från andra länder mindre fördelaktigt.

Personligen tror jag att import huvudsakligen är intressant om det är en speciell modell/utförande som man vill ha, vilket inte går att hitta så lätt i Sverige. 

Om du letar diesel så blir det nog knepigt var du än letar när det gäller Sea Ray.  (Sen kan man också diskutera om det lönar sig när man jämför inköpspris och utgifter för bränsle).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du kollat Larson båtarna? Högre kvalitet än Sea Ray enlig min mening. Kollade av marknaden rätt noga före mitt köp. En sak som jag def inte skulle missa är CE märkningen. Det kan bli så illa att du inte kan sälja den vidare utan CE märkningen samt att det snackas om att det blir lag snart. Verkar inte vara några större problem för en seriös importör att fixa detta. Vanligtvis i Tyskland eftersom momssatsen är lägre där än i Sverige. Räknande på diesel också. En diesel av storlek kostar obetydligt mindre än vad din importerade båt kommer att kosta. Kommer aldrig att löna sig. Just nu är det kraftig prutmån i USA. Båtar som är ute för 55 000USD kan du lätt pruta ner till 40 och lägre. Räkna med plus 80 000:- innan du har båten i din hemma hamn. En del svenska importörer tjänar hutlöst mycket om man väljer fel. Samtidigt går det att göra bra klipp just nu på rätt nya båtar. Florida båtar är ok om de har låg gångtid och varit på dävertar mellan gångerna i vatten. Lägg 12000 på ett sötvattensystem när du fått den.

Lycka till ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att..koppla..på..en..sötvattenkylning..på..en..gammal..motor..är..inte..att.rekomendera..för..gamla..rostpartiklar..brukar..fastna..i..den..som..följd..att..den..geggas..igen..och..skyler..då..sämre..än..önskat..! Skickat..från.min..ipad..:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta till sötvatten sparar motorn och är enklare på alla sätt. Vad är gammal motor? Med låg gångtid räknar jag mellan 100-150 timmar. Det är INTE en gammal motor. Var och en är salig i sin tro dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal..motor..är..år..och..inte..timmar..som..räknas..! Motorn..har..vatten..i..blocket..hela..tiden..och..därmed..rostar..den..innefrån..i.alla..fall Ett..nytt..block..och..dör..med..ny..sötvattenkylning..är..det..som..brukar..rekomenderas.. Kommer..jag..ihåg..rätt..så..finns..det..lite..fakta..på..detta..på..Usaonline.... Även..boatlife..se...är..en..bra..info-källa..! Som..sagt..jag..har..läst..om..detta..problem..tidigare..och..tyvärr..kommer..jag..inte..ihåg..källan..till..denna......kanske..googla..på..ny..sötvattenenkylning..på..gammal..motor..ken..ge..något..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det snackas om att de ska blir lag på det  Vad menar du, att det ska bli lag på att du måste följa lagen på CE-märkning? Det finns ju redan en lag på det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar man lite så kan man allt hitta färskvattenkylda båtar också. Konstigt nog så står det inte alltid i annonsen. Jag tycker det borde vara ett stort säljargument? Men det är kanske för att en stor del av marknaden är insjöar och annat sötvatten? Oavsett hur billig en motor är så är ju färskvattensystemet inte så dyrt... eller är det underhållsarbetet som avskräcker? Ny motor billigare overthere såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktig hålla med dig där om sötvattenkylning. En sjövattenkylt motor som konserveras och servas korrekt håller otroligt länge. Fördel med sjövatekylning är enkelt system med få felkällor, stort sett enbart impeler och termostat att ha koll på.

Sötvattenkylning: Betydligt flera möjliga felkällor, som tex varmeväxlaren som tyvärr sätts igen eller ärjar sönder....

Jag skulle sammanfatta för MIN DEL så här: En ny motor/båt som jag köper vill jag ha sötvattenkyld av den orsaken att jag vet hur den kommer att skötas/servac etc. samt risken för redan överhettad motor är obefintlig.

Motor/båt 8-10 år eller äldre: Spelar inge större roll då risken för befintlig  varmgång o skador på en sötvattenkyld motor är större än på en sjövattenkyld. Dock viktigt att servicer är utförda korrekt, som alltid.

En motor som används till snabbgående/planande båtar kan man nog endå inte räkna med mer än ca 20 års hållbarhet, och på dessa åren så rostar en servad/konserverad motor inte sönder.

Mina V8or är har nu 9 år på nacken, givetvis sjövattenkylda, och går som klockor och minimalt med rost, men då servas och konserveras dom varje år.

Det ser givetvis något anorlunda ut på båtar som inte är planande som tex segebåtar eller snipor...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi letar en Sea Ray 310 ev en 290. cheeky

Jag är ju ingen specialist men har en båtdieselmeck i familjen, det lär vara så att det blir en starkare motor som påverkar båten både i planing och fart. Det är ju också så att förbrukningen dessutom minskar avsevärt. Därav valet, sen har vi också bättre tillgång på diesel. Bensinbåtar verkar också vara mindre attraktiva just nu och då undrar man ju hur det ser ut om säg, 10 år?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig, har regelbundet tittat på Yachtworld och hittat några Sea Ray 310 diesel. CE- märkningen känns som om jag kan vara utan, bara våra försäkringar gäller vid en ev. olycka.

Har varit på sjön sen jag var barn och tycker verkligen planlösningen är bra så en import kanske är den enda vägen...surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! De hade jag inte hört om, måste genast kolla på Yachtworld! Hur i hela friden får man tag i en seriös importör, det verkar vara rena djungeln med allt man ska tänka på!

Tack för alla goda råd! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Nu blev det så mycket teknik att jag passar.

Men om nån känner nån som känner nån så vet ni att en tjej i Sthlm letar en Sea Ray 310-Diesel! tycker att jänkarna har en skön inredningsstilstil som gillar lite Lull-Lull och extra bekvämligheter, livet blir lite roligare, lite bättre!

 

Tack för alla goda råd! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Blocket.....Hej:-) Såg..en..ChrisCraft..30ft..meddeisel.....bara..ett..tips..från..en..som..har..en..likadan..med..beninare..

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 15 september 2011 | 23:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla inte på Larson. Billig skit! Finns skäl till varför de är en av de billigaste på USA marknaden. Att de skulle vara bättre än Sea Ray är ett skämt. Sea Ray är en bra båt. Man får ALLTID vad man betalar för.

Kolla in marknaden i UK också. Finns lite jänkebåtar med diesel där. oodle.co.uk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer..att..Mr-Larson..inte..håller..måttet..riktigt..! Bla..annat..massor..med..garantiåttagande..på..deras..inbyggda..bensintankar..och..börjat..läcka......Vem..vet..vilka..båtar..som..är..åtgärdade..??? Nu..kommer..väll.snart..någon..stridis..och..vill..ifrågesätta..detta...Fine...men..det..går..att..gooogla..på..detta..om..man..vill..veta..eller..bara..som..vanligt..ifrågesätta..uppgifterna.!,, -Jag..tar..striden..då..om..det..skulle..behövas..:-) Så..Larson..går..birt..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...