Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Minego

13.9 Volt i ett batteri

Rekommendera Poster

13,9 Volt har två av mina batterier.........kollat dels medels plotter men även mätt direkt på polerna, hur är det möjligt, antar att båda är slut o skall bytas ut,,,, eller finns andra förklaringar till höga volten.. fulladdat skall det vara kring 12.7 V vilket det andra två har..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tre förklaringar.

Din mätare visar fel.

Du mäter en kort stund efter att batterierna laddats, det tar lite tid innan batteriets spänning sjunkit till den sanna vilospänningen, man skall vänta i ett helt dygn om man vill vara noggran.

Du mäter medans någonting laddar batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plotter, instrumentmätning poler, instrumentpanelens visar samma spänning, inget fel på mätare.

Motorn har inte startats på 3 dgr  alltså god tid att komma ned i normal volt nivå

Inget laddar batterierna, ingen ström ansluten, huvudströmbrytarna avslagna alla 4 batterier.

Laddning vid körning  ligger på 14.9 till 15.1 V konstant var så jag upptäckte att något är fel.....borde vara max 14.5 V eller kring där....första tanken var oxå fel på mätaren i instr.panelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt. Något laddar dina batterier. Solpanel?

Innan du får panik och köper nytt; lossa ena kabeln från polen på batteriet, låt stå ett par timmar, mät igen.

Indikeringen på att köpa nytt tycker jag är när man blir irriterad på att batteriet tar slut alldeles för fort, och den irritationen uppväger kostnaden för ett nytt batteri. Batterispänningen har inte med saken att göra.

Senast ändrad av Anders_St | 15 september 2011 | 09:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, finns en solpanel på targan först nu jag har kollat spänning osv. Enligt förra ägaren funkar den ej... dessutom väldigt liten o med vädret (ingen sol, mest regn) men om den nu funkar verkar den göra ett bra jobbsmiley

Är det då oxå rimligt att spänningen mätare visar värdet 14.9 V under körning eller tecken på att nåt är fel på laddningsregulator eller laddningsrelä?Generatorn är ny sen förra sommaren, laddningsrelä ålder okänt.....14.5 är från generator o rest upp till 14.9 från solpanel?

Den visar  ovan värde när jag har inkopplat bank 1 (12.7 mätt värde) o bogprop batteri (13.9 mätt värde) skall kolla med bara bank 1 inkopplad vad mätaren visar under dagen..

Viktigaste är ju att jag inte på nåt sätt äventyrar att batterier blir skadade o läcker syra, exploderar osv...

Än en gång tack för Era svar, gillar inte att rota i elen.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså 14.9 V under laddning känns högt.

Enligt CTEK's batteriguide, sidan 11:  kkk
Så är max laddningsspänning 14.4 V, om man inte har AGM-batteri då den är 14.7V

det finns en äldre teknisk rapport från SXK (1999) om batteriladdning: kkk

SXK har förresten en massa matnyttigt, se;  kkk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigaste är ju att jag inte på nåt sätt äventyrar att batterier blir skadade o läcker syra, exploderar osv..

Skadade och läcker syra gör batterier enbart av mekaniska skador. Välter, lutar för mycket, tappar tunga saker på.

Exploderar gör de oftast inte. Det man tänker på är att det bildas knallgas i sista fasen av laddningen när batteriet börjar bli fullt. Knallgasen vädras bort enkelt, väte är väldigt lättflyktigt. Det jag hört är personer som lyckats få ner glödande svetsloppor i ett öppet batteri som stod på full laddning i garaget där de svetsade. Det batteriet sprack med en knall och stänkte syra över omgivningen.

Men om man inte häller brinnande saker ner i batteriet och man har hyfsad ventilation i batteriutrymmet så ska det vara lugnt.

DOCK; en fara finns; om man lyckas fixa en kortslutning (lägger en skiftnyckel över polerna, kopplar ledningar fel) så är det brandrisk! Ett blybatteri utvecklar oerhörda mängder ström fort och kortslutna ledningar och fellagda verktyg blir direkt rödglödande!

Koppla ur batteriet när du skruvar i ledningarna och ha inte metallarmband, klocka, ringar på dig när du mekar 12V!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...