Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Segelbo

Oljetyp i backslag?

Rekommendera Poster

Vi bytte till en ny motor och backslag förra vintern. Motorn är en Iveco-Aifo 4041 M39 (samma som Lombardini 1404) och backslaget ett Technodrive TMC 60. Installatören fyllde backslaget med ATF-olja och sade att detta är det bästa. När jag läser bruksanvisningen står det att till detta backslag (eller ordagrant, till TMC 40) rekommenderas olja typ SAE 20-30 medan man till backslag Hurth rekommenderar olja ATF-A. Betyder detta att jag har fel olja i backslaget, eller är det en fördel att använda ATF-olja även i ett TMC-backslag? /Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det ska vara ATF olja i TMC 40 och TMC 60. så det är som det ska vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, så har jag också förstått det efter att ha frågat folk som kan. Åtminstone i praktiken. Tydligen är det så att man i vissa backslag måste använda ATF-olja för att inte skada vissa gummidetaljer. I andra går det bra att använda en single-grade olja, typ SAE 20 el. 30. I vissa fall vanlig multigrade motorolja. Det är alltså inte farligt att använda ATF-olja i vilket som helst backslag, däremot kan det vara skadligt att göra tvärtom. Men tydligen skall det tydligen vara OK att ha en vanlig single-grade olja i ett TMC-backslag om man får tro Iveco:s instruktionsbok... :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 3GM30F och till backslaget sägs det att det skall vara "Marine gear lube oil API CD SAE viscosity #30".

Var hittar man en sådan ?

Finns visserligen här gissar jag :

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8757

men det är 4 liter. Jag behöver 1/4 liter. 16 byten alltså. Lite overkill kan tyckas.

Hade det funnits 1/2 eller 1 liter så ok men 16 byten lär varken jag eller min

barn hinna med innan vi ligger i enrummare med lock.

Är det ok att använda motorolja i stället ? SAE 15W40 t.ex. ?

/Hasse

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bör funka med BTs gräsklipparolja.

0,6 liter 39.90

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Lombardini LDW1404M med Technodrive backslag TMC 40. Använder ATF dextron III till detta. Var omöjligt att komma åt oljepluggen på undersidan men sög upp oljan ur påfyllningshålet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...